تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3769515
شناسه : 3769515
تاریخ :
بوشهر در سوگ امام رضا(ع)/ از عزاداری و پیاده‌روی تا توزیع نذری اقتصاد ایران: بوشهر- مردم استان بوشهر در سوگ حضرت امام رضا (علیه السلام) به اقامه مراسم عزا پرداختند و مراسم پیاده‌روی ولایت در نقاط مختلف استان برگزار شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مردم استان بوشهر در محرم و صفر امسال همچون سال‌های گذشته مراسم و برنامه‌های متنوعی را برگزار کردند و در آخرین روز ماه صفر همزمان با شهادت حضرت امام رضا (علیه السلام) به عزاداری و سوگواری پرداختند.

مراسم پیاده روی به مناسبت شهادت حضرت امام رضا (علیه السلام) در نقاط مختلف استان بوشهر برگزار شد و مردم این استان با وجود گرما و شرجی هوا حضوری گسترده و پرشور در این برنامه‌ها داشتند.

توزیع نذری و برپایی موکب‌ها و ایستگاه صلواتی از دیگر برنامه‌های مردم در استان بوشهر بود که در نقاط مختلف شهرها و روستاها میزبان زائران و عزاداران امام هشتم شیعیان بود.

برگزاری ۱۰۳ کیلومتر پیاده روی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مردم استان بوشهر همواره در برگزاری مراسم عزاداری اهل بیت پیشتاز هستند و مراسم و برنامه‌های متنوعی را اجرا می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمد قادری از برگزاری مراسم پیاده روزی در نقاط مختلف استان خبر داد و اضافه کرد: ۱۰۳ کیلومتر پیاده‌روی شامل ۶۶ کیلومتر پیاده روی شهری و ۳۷ کیلومتر پیاده روی روستایی در سطح استان برگزار شده است.

بوشهر در سوگ امام رضا(ع)/ از عزاداری و پیاده‌روی تا توزیع نذری

وی از برپایی ۳۸ اجتماع توسط هیئات مذهبی استان بوشهر به مناسبت شهادت حضرت امام رضا (علیه السلام) خبر داد و خاطرنشان کرد: مردم استان بوشهر با مشارکت ۱۵۵ موکب از زائران و عزاداران میزبانی می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر خاطرنشان کرد: مردم بوشهر با برپایی مراسم متنوع در سطح استان ارادت ویژه خود را به حضرت علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) به معرض نمایش گذاشتند.

توزیع نذری و عزاداری سنتی

مردم استان بوشهر در ایام ماه محرم و صفر در مناسبت‌های مختلف اقدام به تهیه، طبخ و توزیع نذری می‌کنند که در شب و روز شهادت امام رضا علیه‌السلام نیز این برنامه‌ها در نقاط مختلف استان برگزار شد.

در شهر بوشهر مراسم سینه‌زنی سنتی همراه با نواختن سنج و دمام در حسینیه، مساجد، امام‌زادگان، تکایا و محافل گوناگون دیگر در سوگ شهادت امام رضا علیه‌السلام با شکوه خاصی برگزار شد.

بوشهر در سوگ امام رضا(ع)/ از عزاداری و پیاده‌روی تا توزیع نذری

پیاده‌روی ۱۵ کیلومتری در دشتستان

همزمان با سالروز شهادت امام رضا علیه‌السلام و در آخرین روز از ماه صفر مراسم بزرگ پیاده‌روی ولایت در مسیر سه راهی روستای بنداروز تا امامزاده ابراهیم علیه‌السلام برگزار شد.

در این مسیر ۱۵ کیلومتری بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم ولایت‌مدار دشتستان شرکت کردند و عشق و ارادت خود را به امام رئوف و اهل بیت طهارت علیه‌السلام نشان دادند.

در این مراسم عاشقان خاندان ائمه طهارت علیه‌السلام با در دست داشتن پرچم مزین به نام مبارک علی بن موسی الرضا علیه‌السلام مسیر پیاده‌روی ولایت را طی و در امام‌زاده شاهزاده ابراهیم علیه‌السلام اجتماع کردند.

در این مراسم آحاد مختلف مردم اعم از زن، مرد، کوچک و بزرگ، جوان، نوجوان و میان سال و سایر محبان و دلدادگان آن امام شرکت داشتند بیش از ۱۰۰ موکب از شرکت‌کنندگان در زمینه‌های مختلف تغذیه، فرهنگی، رفاهی و دیگر امور پذیرایی کردند.

بوشهر در سوگ امام رضا(ع)/ از عزاداری و پیاده‌روی تا توزیع نذری

امام رضا (ع) نگهبان فرهنگ عاشورا است

امام جمعه گناوه در جمع عزاداران اهل بیت (ع) در مسجد شهید حر خسروی گناوه با تسلیت ایام سوگواری دهه آخر صفر و شهادت امام رضا (ع) اظهار داشت: یکی از اهداف اهل بیت (ع) زنده نگه داشتن قیام عاشورا و نهضت امام حسین (ع) است که در رأس همه آنها وجود مبارک امام رضا (ع) است.

حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی با بیان اینکه امام رضا (ع) دارای یک زیارتنامه از زبان امام جواد (ع) است، گفت: امام رضا (ع) نگهبان فرهنگ عاشورا است. هدف اصلی اهل بیت (ع) حفظ و حراست و صیانت از مکتب عاشورا بوده است و در رفتار و گفتار خود حادثه کربلا و نهضت عاشورا را حفظ کردند و نگذاشتند این حادثه به دست فراموشی سپرده شود.

وی با اشاره به روایت سلسله الذهب از امام رضا (ع) گفت: امام رضا (ع) در روایت سلسله الذهب می‌فرماید: کلمه «لا إله إلّا اللّه» و توحید، دژ و قلعه محکم است و اگر کسی وارد این دژ و حصن حصین توحید شود از عذاب الهی در امان است اما شرط وارد شدن به این حصن امامت است.

وی گفت: بر اساس این روایت امامت شرط توحید است و ما اگر بخواهیم در حاشیه امن باشیم و در حصن الهی وارد شویم باید در حصن امام رضا (ع) وارد شویم.

امام جمعه به برخی ثمرات هجرت امام (ع) اشاره کرد یادآور شد: مورخان علل مختلفی برای آمدن امام رضا (ع) به مرکز خلافت مامون در مرو ذکر کرده‌اند و یکی از برکات امام رضا (ع) هجرت آن حضرت است که این هجرت این حرکتی شد تا ایران خانه شیعه و اهل بیت (ع) شود.

امام جمعه گناوه بیان کرد: هجرت رضوی دارای آثار و برکات فراوان است و امروز نیز ایران اسلامی به تعبیر فرمایش رهبری، میراث علی بن موسی الرضا (ع) است و انقلاب اسلامی در گام دوم خودسازی و تمدن سازی و زمینه سازی برای ظهور و ولایت امام زمان (عج) است.