تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3769453
شناسه : 3769453
تاریخ :
جدال بر سر سرویس‌های بازی ابری؛ مایکروسافت بار دیگر از اپل انتقاد کرد اقتصاد ایران: مایکروسافت تغییرات اپ استور برای استفاده از اپلیکیشن بومی سرویس بازی ابری ایکس‌باکس را کافی نمی‌داند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اپل و مایکروسافت بار دیگر درمورد سرویس‌های بازی ابری و اپ استور درحال جنگ هستند. ردموندی‌ها ادعا می‌کنند که تغییرات سیاست‌های اپل به حدی کافی نیست که مایکروسافت بتواند اپلیکیشن بومی Xbox Cloud Gaming را در iOS اجرا کند.

اپل در بهمن ۱۴۰۲ درهای اپ استور را به‌روی اپلیکیشن‌های بازی ابری مانند Xbox Cloud Gaming و GeForce Now باز کرد و محدودیت استفاده از نسخه‌ی وب را در آیفون و آیپد برداشت. باوجوداین، مایکروسافت و انویدیا هنوز اپلیکیشن‌های بومی سرویس‌های گیمینگ ابری را برای iOS منتشر نکرده‌اند.

مایکروسافت و اپل دیدگاه‌های بسیار متفاوتی درباره‌ی امکان تجربه‌ی ابری بازی‌ها در iOS دارند. اوایل ۲۰۲۴، زمانی که اپل اولین‌بار دسترسی به برنامه‌های استریم ابری را مجاز کرد، انتظار می‌رفت که این تغییرات، راه را برای سرویس‌هایی مانند Xbox Cloud Gaming هموار کنند. بااین‌حال، تاکنون خبری در این مورد از سوی ردموندی‌ها منتشر نشده است.

خرید درون برنامه‌‌ای و لینک‌دهی به درگاه پرداخت خارج از اپ استور، مشکلات اصلی مایکروسافت هستند

براساس گزارش جدیدی به‌نقل از مستندات ارائه‌‌شده به سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA)، مایکروسافت معتقد است که با وجود تغییرات اپ استور، اپل هنوز هم امکان دسترسی به سرویس گیمینگ ابری را در فروشگاه خود فراهم نمی‌کند. خرید درون برنامه‌‌ای و لینک‌دهی به سایت‌هایی که کاربران بتوانند خرید خود را در آن انجام دهند، مشکلات اصلی مورد اشاره‌ی ردموندی‌ها هستند.

مایکروسافت الزام اپل برای پلتفرم‌هایی مانند Xbox Cloud Gaming که باید تمام محتوا، اشتراک‌ها و ویژگی‌ها را درون یک اپلیکیشن iOS و در قالب خرید درون‌برنامه‌ای (IAP) دردسترس قرار دهند، غیرممکن می‌داند و گفته است که نمی‌تواند از نظر فنی و اقتصادی به آن پای‌بند باشد.

اپل ماه گذشته با ارائه‌ی شواهد خود به CMA، بیان کرد که سرویس‌های بازی ابری در اپ استور فعال هستند و این شرکت نقش خود در کمک به توسعه‌ی آن‌ها را ایفا می‌کند. خالق آیفون به مجموعه‌ای از فناوری‌هایی اشاره کرد که استریم بازی را در iOS ممکن می‌سازند.

AntStream یکی از سرویس‌های استریم ابری محسوب می‌شود که درحال‌حاضر از طریق اپ استور دردسترس است و به‌گفته‌ی اپل، چند مورد دیگر نیز درحال توسعه هستند.

CMA درحال بررسی نحوه‌ی عملکرد سرویس‌های بازی ابری از طریق اپ استور است. این نهاد نظارتی تعدادی از راه‌حل‌های ممکن برای رسیدگی به موضوع را شناسایی کرد، از جمله اینکه ممکن است از اپل بخواهد تا اپلیکیشن‌های بازی ابری بومی را به‌صورت «فقط خواندنی»، بدون خریدهای درون‌برنامه‌ای یا اشتراک‌ دردسترس قرار دهد تا نیاز به کدنویسی مجدد بازی‌ها نباشد.

مقاله‌ی مرتبط
  • اپل تسلیم شد؛ سرویس‌های استریم بازی به آیفون می‌آیند

سازمان نظارت بر بازار بریتانیا ممکن است از اپل بخواهد سیاست‌های خود را اصلاح کند تا عناصری را که منجربه محدودیت‌های فنی می‌شوند، از بین ببرد. CMA تا پایان ماه جاری برای پاسخ به پیشنهاد خود مهلت تعیین کرده است.