تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3769321
شناسه : 3769321
تاریخ :
امام رضا (ع) نگهبان فرهنگ عاشورا است اقتصاد ایران: گناوه -امام جمعه گناوه با بیان اینکه امام رضا (ع) نگهبان فرهنگ عاشورا است، ادامه داد: یکی از اهداف اهل بیت (ع) زنده نگه داشتن قیام عاشورا است که در رأس همه وجود مبارک امام رضا (ع) قرار دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی صبح چهارشنبه در جمع عزاداران اهل بیت (ع) در مسجد شهید حر خسروی گناوه با تسلیت ایام سوگواری دهه آخر صفر و شهادت امام رضا (ع) اظهار داشت: خدا را بر این نعمت شاکر هستیم که توفیق عزاداری در ۲ ماه محرم و صفر را به ما عنایت فرمود و امیدواریم که توفیق شناخت بیشتر، زیارت بامعرفت تر و اقامه عزای اهل بیت (ع) نصیب همه ما شود.

امام جمعه گناوه افزود: نگهبان اصلی این عزاداری، اشک‌ها و ابراز محبت‌ها امام رضا (ع) بوده است و آن حضرت در حقیقت نگهبان و پاسدار حادثه عاشورا بود.

وی گفت: یکی از اهداف اهل بیت (ع) زنده نگه داشتن قیام عاشورا و نهضت امام حسین (ع) است که در رأس همه آنها وجود مبارک امام رضا (ع) است.

وی با بیان اینکه امام رضا (ع) دارای یک زیارتنامه از زبان امام جواد (ع) است، گفت: در زیارتنامه وارده از سوی امام جواد (ع)، امام رضا (ع) را اینگونه مخاطب قرار داده و در سلام خود می‌گوئیم، السَّلَامُ عَلَی الْإِمَامِ الرَّءُوفِ الَّذِی هَیَّجَ أَحْزَانَ یَوْمِ الطُّفُوف، سلام بر امام رئوف، کسی که حزن‌ها را در روز عاشورا تهییج کرد،»، سلام بر امام رئوفی که ترویج و تشویق و ترغیب و تبلیغ روز عاشورا کرد.

امام جمعه گناوه با بیان اینکه امام رضا (ع) نگهبان فرهنگ عاشورا است، ادامه داد: هدف اصلی اهل بیت (ع) حفظ و حراست و صیانت از مکتب عاشورا بوده است و در رفتار و گفتار خود حادثه کربلا و نهضت عاشورا را حفظ کردند و نگذاشتند این حادثه به دست فراموشی سپرده شود.

وی با اشاره به روایت سلسله الذهب از امام رضا (ع) گفت: امام رضا (ع) در روایت سلسله الذهب می‌فرماید: کلمه «لا إله إلّا اللّه» و توحید، دژ و قلعه محکم است و اگر کسی وارد این دژ و حصن حصین توحید شود از عذاب الهی در امان است اما شرط وارد شدن به این حصن امامت است.

وی گفت: بر اساس این روایت امامت شرط توحید است و ما اگر بخواهیم در حاشیه امن باشیم و در حصن الهی وارد شویم باید در حصن امام رضا (ع) وارد شویم.

امام جمعه به برخی ثمرات هجرت امام (ع) اشاره کرد یادآور شد: مورخان علل مختلفی برای آمدن امام رضا (ع) به مرکز خلافت مامون در مرو ذکر کرده‌اند و یکی از برکات امام رضا (ع) هجرت آن حضرت است که این هجرت این حرکتی شد تا ایران خانه شیعه و اهل بیت (ع) شود.

امام جمعه گناوه گفت: اولین هجرت، مربوط به حضرت ابراهیم (ع) که امامت ساز، هجرت موسی (ع) امت ساز، هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه، هجرت نبوی و محمدی و مبدا تاریخ اسلام است.

وی با بیان اینکه هجرت ابراهیمی، موسوی، محمدی و علوی از هجرت‌های مهم هستند، ادامه داد: هجرت امیرالمومنین علی (ع) از مدینه به کوفه یک هجرت است و کوفه مرکز حکومت امیرالمومنین (ع) و محل تشکیل حکومت امام زمان (عج) بعد از ظهور، کوفه است.

وی با بیان اینکه هجرت امام حسین (ع) نیز یک نوع هجرت است که این هجرت اصلاحی و برای اصلاح امت اسلام انجام شد، گفت: هجرت رضوی نیز نوع دیگری از هجرت است که این هجرت باعث تمدن سازی اسلامی و پایگاه شیعه مبدل شد.

امام جمعه گناوه بیان کرد: هجرت رضوی دارای آثار و برکات فراوان است و امروز نیز ایران اسلامی به تعبیر فرمایش رهبری، میراث علی بن موسی الرضا (ع) است و انقلاب اسلامی در گام دوم خودسازی و تمدن سازی و زمینه سازی برای ظهور و ولایت امام زمان (عج) است.