تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3769268
شناسه : 3769268
تاریخ :
تئاتر سرچشمه آیین‌ها/سقز میزبان هنرمندان عرصه تئاتر کشوری اقتصاد ایران: سقز-هنر نمایش از مؤثرترین راهکارها برای رشد و تربیت فرهنگی انسان‌ها است و سرچشمه آئین‌ها و رسومات محسوب می‌شود که تقویت آن در سقز زمینه‌ساز میزبانی این شهر از هنرمندان اقصی نقاط کشور است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه‌استان‌ها: برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی در شهرهای مختلف کردستان بیانگر فرهنگ و تمدن این استان است و عزم راسخ هنرمندان این دیار برای نمایش ره‌آوردهای هنری و فرهنگی جوانان در همین رویدادها تجلی یافته است.

یکی از رویدادهای فرهنگی استان جشنواره‌های مختلف تئاتر است که از تئاتر خیابانی مریوان که هر ساله به صورت بین المللی برگزار می‌شود تا تئاتر منطقه‌ای خیابانی زیویه همگی بیانگر توانمندی هنرمندان عرصه تئاتر این استان و اقصی نقاط کشور است.

سقز یکی از شهرهای استان به عنوان مهد تمدن و فرهنگ امسال برای دومین سال متوالی میزبان جشنواره منطقه‌ای آئینی سنتی تئاتر خیابانی زیویه است و در روزهای پیش‌رو هنر مردمان هنر دوست کردستان و سایر استان‌های منطقه را به خود خواهد دید.

سقز شهر هزار صحنه و تئاتر

استاندار کردستان در خصوص برگزاری این جشنواره منطقه‌ای در سقز اظهار کرد: سقز، مهد تمدن و فرهنگ که به عنوان شهر هزار صحنه و شهر تئاتر زبانزد مردم هنر دوست کشورمان است، جایگاهی فاخر در حوزه هنرهای نمایشی دارد.

اسماعیل زارعی کوشا بیان کرد: برگزاری دو رویداد تئاتر صحنه‌ای و خیابانی در این شهر فرهنگی در قالب دو رویداد بزرگ، نشان دهنده بسترهای مناسبی چون هنرمندان و مسوولانی دلسوز و علاقمند به کار نمایش و تماشاگران گرامی برای حمایت از آثار است.

وی تصریح کرد: این روند بی تردید برای استان و کشور مایه فخر و باعث ثبت سقز به عنوان شهر خلاق تئاتر خواهد شد که در کنار اجرای جشنواره‌ها نباید از سایر بسترسازی‌ها چون زیرساخت‌های هنر نمایش و تولید نمایشنامه غفلت کرد.

سقز سه روز میزبان جشنواره منطقه‌ای تئاتر خیابانی سقز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان نیز با اشاره به اجرای دومین جشنواره منطقه‌ای آئینی و سنتی تئاتر خیابانی زیویه اظهار کرد: این جشنواره ۱۵ تا ۱۷ شهریورماه ۱۴۰۳ به میزبانی شهرستان سقز برگزار می‌شود.

علی اصغر دریایی تصریح کرد: دومین جشنواره منطقه‌ای تئاتر خیابانی آئینی و سنتی زیویه با حضور ۱۶ گروه نمایشی از ۹ استان کشور و یک گروه از اقلیم کردستان عراق به مدت ۳ روز برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: موضوعات این نمایش‌ها آئین‌های سنتی و فرهنگ اقوام و مردم مناطق مختلف کشور و همچنین مسائل و مشکلات مختلف اجتماعی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اضافه کرد: باتوجه به استقبال پرشور مردم فرهنگی و هنردوست شهرستان سقز از این جشنواره در سال گذشته که به صورت استانی برگزار شد، مسؤولان شهرستانی و استانی را بر آن داشت که با حمایت خود از این جشنواره، اکنون این رویداد بزرگ هنری به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود.

دریایی اذعان کرد: این جشنواره توسط مؤسسه فرهنگی و هنری پیوند سقز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با همکاری استانداری، فرمانداری ویژه شهرستان سقز، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز، انجمن هنرهای نمایشی کردستان، شهرداری و شورای اسلامی شهر سقز برگزار می‌شود.

تئاتر در واقع از هنرهای هفتگانه است که سرچشمه آن از آئین‌ها و رسوم است و به بازنمودن داستان‌ها در برابر مخاطبان و تماشاگران می‌پردازد و امروز درخشش هنرمندان این عرصه در سقز موجب شده تا میزبان جشنواره منطقه‌ای با حضور هنرمندان استان‌های مختلف کشور و هنرمندانی از اقلیم کردستان عراق باشند.