تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3769231
شناسه : 3769231
تاریخ :
لزوم انسداد چاه‌های غیرمجاز پایاب زریوار و مدیریت چاههای مجاز آب اقتصاد ایران: سنندج-مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: انسداد چاه‌های غیر مجاز در اولویت اول و در اولویت‌های بعدی کنترل و حذف چاه‌های دارای مجوز پایاب زریوار باید اولویت استان قرار گیرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اقبال حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تالاب بین‌المللی زریوار در بیست و پنجمین تالاب ثبت کنوانسیون رامسر در سال ۹۷ ثبت جهانی شده و براساس استاندارد جهانی ما تکلیف داریم در بحث حذف چالش‌های آن اقدام کنیم.

وی بیان کرد: در بحث مدیریت فاضلاب در ضلع غربی سال ۹۵ عملاً فاضلاب ۷ روستا مدیریت شد و فاضلاب ۳ روستا نیز در ضلع شرقی پارسال مدیریت و انتقال آن به جایگاه انجام شد.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان اظهار کرد: بحث فاضلاب تالاب یکی از تهدیدات تغذیه گرایی در دریاچه زریوار بود که حذف شد.

حمیدی افزود: بحث تغییر الگوی کشت هم موضوع دیگری که لازم است سازمان جهاد کشاورزی به عنوان یکی از دستگاه‌های ذیربط در این باره و براساس برنامه مطالعات زیست بوم تالاب زریوار که به عنوان یک سند بالا دستی به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان رسیده باید ورود کند.

وی اعلام کرد: دستگاه‌های ذیربط دیگری از جمله آبفا هم تکالیفی دارند اما جهاد کشاورزی در بحث تغییر الگوی کشت و استفاده از سم حداقلی که به یک تهدید برای تغذیه گرایی و افزایش آلاینده‌های تالاب تبدیل شده باید ورود پیدا کنند.

کاهش کشت برنج در تالاب زریوار مریوان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: در یکی دو سال گذشته برآوردی که داشتیم ۱۰۰ هکتار سطح کشت برنج با وجود تنش‌های کم آبی موجود در تالاب زریوار وجود داشت که با ورود ما و اقدام جهاد کشاورزی به کمتر از ۵ هکتار رسید.

حمیدی اذعان کرد: از طریق کارگروه استانی تکلیفاتی به عهده جهاد گذاشته شده و برای تغییر این ۵ هکتار با توجه به تهدیدات کم آبی در حوزه منابع آبی و تغییرات اقلیمی که در سنوات گذشته در تالاب زریوار وجود داشت باید در مدیریت مصرف آب کشاورزی نیز تمهیداتی اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: میزان کاسه آبی زریوار با توجه به بارندگی‌های سال جاری به افق ۶۵ میلیون مترمکعب رسید و بعد از ۸ سال منجر به سرریز تالاب زریوار شد و شاید سال آینده و سال بعدتر این وضعیت بارشی را نداشته باشیم پس لازم است که در بحث مصرف مدیریت لازم صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به انتقال آب که از سد گاران به حوزه ۱۶۰۰ هکتاری پایاب زریوار انجام شده لازم است که جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای ورود کنند به ویژه آب منطقه‌ای در بحث انسداد چاه‌های غیر مجاز در اولویت اول و در اولویت‌های بعدی کنترل و حذف چاه‌های دارای مجوز اقدام کند.

وجود چاه در زهکشی کردن کاسه آبی تالاب زریوار نقش منفی دارد

وی افزود: وقتی انتقال آب با سرمایه‌های ملی از سد گاران انجام شده و در دسترس کشاورزان پایاب سد قرار گرفته بحث استفاده از چاه که به عنوان تنش اصلی در زهکش کردن کاسه آبی تالاب نقش منفی دارد عملاً باید از مدار خارج شود که از مطالبه اصلی ماست و امیدواریم آب منطقه‌ای در این قضیه بر اساس مطالعات و برنامه جامع زیست بومی تالاب زریوار ورود پیدا کند.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان ادامه داد: یکی از زیر مدخل‌ها منابع طبیعی است که در بحث آبخیز داری حوزه پیرامون تالاب زریوار در مدیریت روان آب‌ها و کاهش سیلاب و کاهش رسوبات منتقله به کاسه آبی باید براساس برنامه ستاد ملی اعتباراتی برای منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، آبفا و آب منطقه‌ای، پیگیری لازم را انجام دهند.

حمیدی بیان کرد: طبق جلساتی که با دستگاه‌های مرتبط داشتیم تاکید شده که دستگاه‌ها در سطح ملی در جذب اعتبار و تکلیفی که وجود دارد در بحث مدیریت تالاب زریوار وظیفه خود را انجام دهند.

کاهش حریق در نیزارهای تالاب زریوار مریوان در سال جاری

وی اذعان کرد: براساس بارندگی امسال و انتقال آب از سد گاران و حق آبه زیست محیطی تالاب زریوار ثانیه‌ای ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیتر از اواسط سال قبل به تالاب زریوار سرازیر شد و یکی از بازخوردهای مثبت کاهش حریق در نیزارها بود.

حمیدی گفت: هر چند نباید در این امر حضور مردم در کنار ما را نادیده گرفت و روستا و تشکل‌ها و در کل همکاری مردمی ۱۰۰ درصد به نتیجه مثبت رسید.

وی عنوان کرد: بر همین اساس در سال ۱۴۰۱ آتش سوزی‌های تالاب از ۲۵۱ هکتار حریق در حوزه نیزار زریوار، با این انتقال آبی که از سد گاران به کاسه آبی زریوار انجام شد، به کمتر از ۲۰ هکتار رسید.

لانه‌گذاری حدود ۶۰ هزار پرنده در فصل زمستان در تالاب زریوار

مدیرکل محیط زیست استان کردستان عنوان کرد: با اجماع و همکاری مردم و در نتیجه حذف ادبیات غلط مبنی بر اینکه نی‌زارها در خفه شدن تالاب تأثیر دارد در حالی که یکی از استانداردهای ثبت بین‌المللی این تالاب وجود نیزار است و ۵۰ تا ۶۰ هزار پرنده در زمستان در آنجا لانه گذاری انجام می‌دهند و در تصفیه بیولوژیکی و تغذیه آبزیان و تلطیف کردن هوا و آب تالاب همین نی زارها مؤثر عمل می‌کنند.

حمیدی گفت: محافظت مردم در بحث نی‌زارهای زریوار لازم است و باید مردم در کنار ما حریق موجود را خاموش کنند.

وی تصریح کرد: چون این نیزارها و جنگل‌ها عملاً طبیعت بکری به مریوان و تالاب بخشیده و در نتیجه آن اقتصاد و بوم گردی و رونق صنایع دستی ممکن شده است.

حمیدی اشاره کرد: حمایت ما، بنیاد مسکن و کمیته امداد این بوده که با دادن آموزش در توسعه صنایع دستی و بومی مثل حصیر بافی و سبد بافی و صادرات آن به استان‌های دیگر و سایر کشورها از اقتصاد روستاییان و مردم مریوان حمایت کنیم.