تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3769118
شناسه : 3769118
تاریخ :
ترافیک چند کیلومتری تا چالش و سوختگیری در گیلان اقتصاد ایران: رشت- در روزهای اخیر تعدادی از جایگاه‌های سوخت در برخی شهرهای گیلان با چالش جدی تأمین سوخت مواجه بوده و گلایه مردم و مسافران را به همراه داشته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها _ بهرام قربانپور: تعطیلات اخیر و حجم گسترده سفرها و حضور مسافران در استان‌های شمالی به ویژه گیلان مصائبی را برای هم استانی‌ها و حتی مسافران ایجاد کرده که از جمله آن می‌توان به ترافیک چند کیلومتری کلافه کننده خودروها در محورهای اصلی و فرعی گیلان اشاره کرد، ترافیکی که گاهی در برخی نقاط و محورها موجب قفل شدن بار ترافیکی شهر شده تا جایی که زندگی شهرنشینی و امور روزمره شهروندان را دچار اختلال کرده است.

افزایش ۱۸ درصدی تردد در محورهای گیلان

آن طور که مسؤولان پلیس راه گیلان گفته‌اند؛ تردد در محورهای مواصلاتی استان به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۸ درصدی داشته و فقط در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۱۰ هزار خودرو وارد گیلان شده است.

علاوه بر ترافیک پرحجم و شکننده که منجر به بروز اختلال در امور شهری و شهروندان شده، تأمین سوخت مورد نیاز خودروها هم چالش دیگر استان‌های مسافر خیزی نظیر گیلان است، به طوری که خبرهای متعددی از برخی شهرهای این استان مبنی بر غیرفعال شدن جایگاه‌های سوخت و معطلی چندین ساعته مسافرین و مجاورین پشت این جایگاه‌ها حکایت دارد.

وقتی سوخت به برخی جایگاه‌ها نرسید

از شرق و غرب گیلان گرفته تا مرکز استان مسافران و شهروندان برای سوختگیری خودروهایشان با چالش نبود سوخت در جایگاه‌ها مواجه بودند و این چالش در شهرهای مسافرپذیر بیشتر مشهود بوده است.

«مجتبی شکوری» مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گیلان که مسؤولیت فعالسازی و تأمین سوخت جایگاه‌های سوخت این استان را برعهده دارد، از آمادگی کامل برای تأمین سوخت جایگاه‌های گیلان خبر می‌دهد و می‌گوید: «ترافیک» علت اصلی نرسیدن سوخت به برخی جایگاه‌های سوخت گیلان است.

به گفته وی، بسیاری از نفت کش‌های حمل سوخت در گیلان پشت ترافیک‌های چند کیلومتری متوقف شدند و موفق به سوخت رسانی به موقع به برخی از جایگاه‌ها نشدند و این مهم موجب نارضایتی شهروندان و مسافران شده است.

فروش ۶ میلیون و ۲۵۱ هزار لیتر بنزین در روز

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گیلان با اشاره به حجم وسیع حضور مسافرین به استان، این رکوردشکنی حضور مسافران را منجر به افزایش نیاز به سوخت در استان دانسته و گفته: فروش سوخت در روز گذشته و به ویژه در تعطیلات اخیر حجم قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و برخی جایگاه‌ها در روز دو بار سوخت گیری می‌شود.

طبق گفته شکوری، مصرف روزانه بنزین گیلان در ایام تابستان ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بوده که در روز اخیر، این میزان به ۶ میلیون و ۲۵۱ هزار لیتر در روز افزایش پیدا کرده که در نوع خود یک ثبت رکورد به حساب می‌آید.

وی با اشاره به فعالیت ۱۱۰ نفت کش حامل سوخت در گیلان می‌گوید: ترافیک چند کیلومتری خودروها در محورهای گیلان تردد نفت کش‌های حامل سوخت را در استان با مشکل جدی روبرو کرده است.

سوخت رسانی شبانه در گیلان

به گفته مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گیلان، کلیه جایگاه‌های سوخت استان به علت کاهش حجم ترافیک در شب با فعالیت‌های شبانه سوخت رسانی می‌شود و تأمین سوخت مورد در روزهای آتی تعطیلات هیچ مشکلی در استان وجود ندارد.

رشد دو برابری جایگاه سوخت مبادی ورودی و خروجی گیلان در روزهای اخیر مسأله‌ای بود که آقای شکوری به آن اشاره کرد.

وی با اشاره به آمادگی گیلان برای بازگشت مسافران و تأمین سوخت خودروها می‌گوید: سوخت مورد نیاز برای تعطیلات باقیمانده و همچنین برگشت مسافران نیز تعریف برنامه ریزی شده است و هیچ محدودیت و مشکلی در این راستا احساس نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گیلان با تقدیر از همراهی و همدلی هم استانی‌ها و مسافرین در ایام مختلف سال، از آنها خواست تعطیلات پیش رو را با صبوری، وفاق و متانت پشت سر بگذارند.
به گفته شکوری، استان گیلان دارای ۱۳۰ جایگاه بنزین و ۱۰۰ جایگاه CNG بوده که در حال حاضر تمامی این جایگاه‌ها فعال است.

آمادگی برای تأمین سوخت وجود دارد

گیلان به جهت شرایط آب و هوایی و طبیعت کم نظیری که دارد در تمام فصول سال آماج حضور مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد و این حضور مسافران و گردشگران به گونه‌ای است که گاهاً ترافیک ۱۰ تا ۱۲ کیلومتری در برخی محورهای مواصلاتی استان ایجاد می‌شود و این ترافیک شکننده و کلافه کننده به دلیل نبود برخی زیرساخت‌های امکانی منجر به بروز مشکلات عدیده ای برای مسافران و مجاوران می‌شود که اگر برنامه ریزی و تصمیم گیری درست و حساب شده‌ای در این خصوص صورت نگیرد نارضایتی عمومی را به همراه خواهد داشت.

با توجه به اعلام آمادگی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گیلان در تأمین سوخت مورد نیاز جایگاه‌ها، حال باید دید در تعطیلات باقیمانده چه واکنش تصمیم سازی از سوی متولیان امر در جهت رفع نیازهای بیش از حد سوخت در استان صورت می‌گیرد.