تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3769100
شناسه : 3769100
تاریخ :
روایتی از امام رضایی ترین چهارشنبه سال اقتصاد ایران: مشهد- حرم مطهر رضوی در روز زیارتی امام رضا(ع) شاهد خیل عظیم زائران و دلدادگان است که از گوشه و کنار ایران اسلامی و خارج از کشور خود را به قرار عاشقی با امام مهربانی‌ها رسانده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: همه دلدادگان و عاشقانی که چند هفته یا چند روزی است از شهرهای دور و نزدیک پای در مسیر پایتخت معنوی ایران اسلامی گذاشته‌اند حالا در آخرین روز ماه صفر خود را به حرم مطهر رضوی رسانده‌اند تا در روز شهادت سلطان سریر ارتضا، حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) در عزای امام مهربانی‌ها عزاداری و سوگواری کنند.

خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی از نخستین دقایق صبح امروز چهارشنبه ۱۴ شهریورماه شاهد خیل عظیم هزاران زائر و دلداده به امام رضا (ع) است که از گوشه و کنار ایران اسلامی و خارج از کشور خود را به قرار عاشقی با امام مهربانی‌ها رسانده‌اند.

امروز همه زائر پیاده ولی نعمت ایرانی‌ها حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع) شده‌اند؛ چه آن‌هایی که از شهرهای دور و نزدیک به قصد زیارت امام رئوف پیاده آمده‌اند و چه زائرانی که از راه‌های مختلف هوایی، زمینی و ریلی خود را به مشهد الرضا رسانده‌اند، حتی مجاوران امام هشتم در شهر مقدس مشهد هم از صبح امروز پای پیاده در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی در حرکت هستند.

کریم‌پور یکی از همین زائران مشهدی است که در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: خیلی از مشهدی‌ها در روز شهادت ولی نعمتمان نه فقط در این مسیرهای منتهی که از منزل به سمت حرم مطهر پیاده حرکت می‌کنند تا اسم خود را در بین زائران پیاده امام رضا (ع) ثبت کنند.

خیابان‌های امام رضا (ع)، آیت الله شیرازی، نواب صفوی و طبرسی در مسیرهای چهارگانه به سمت حرم مطهر رضوی امروز مملو از حضور زائران و عزاداران سیاه‌پوشی است که با زبان‌ها، لهجه‌ها و گویش‌های مختلف با امام مهربانی‌ها شرح دلدادگی می‌خوانند و قرار عاشقی می‌بندند؛ دلدادگی ای که انسان را به یاد سرود معروف رضا رضا در دهه ۶۰ می‌اندازد؛

دوست دارم نگات کنم تو هم منو نگاه کنی

من تو رو صدا کنم تو هم منو صدا کنی

قوربون صفات برم از راه دوری اومدم

جای دوری نمی‌ره اگه به من نگاه کنی

و تک بیت پایانی این شعر را هم می‌شود به خوبی در همه نگاه‌های عاشقی که امروز به سمت گنبد طلای امام رضا (ع) است دید:

یا علی موسی الرضا میشه به من نگاه کنی

اونقده رضا میگم تا دردامو دوا کنی

در حالی که چند روزی است در مسیرهای مختلف به سمت حرم مطهر رضوی شاهد حضور هیئت‌های مذهبی در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی هستیم اما امروز این عزاداری‌ها به نقطه اوج خود نزدیک شده است و دوستداران و ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام از نقاط مختلف به سمت حرم مطهر امام رضا (ع) در حرکت هستند تا با سینه‌زنی و زنجیرزنی به سوگ شهادت امام مهربانی‌ها بنشینند و عشق و ارادت خود را به ولی نعمتمان به نمایش بگذارند.

دلدادگان و عاشقان به خاندان اهل بیت حالا پس از دو ماه عزاداری و اشک بر مصائب سیدالشهدا (ع) آمده‌اند تا با عرض ادب و عزاداری در محضر ثامن‌الحجج (ع) اصطلاحاً «مزد نوکری» را از امامی بگیرند که فرمود: «یَا بنَ شَبیبٍ، إن کُنتَ باکِیا لِشَیءٍ فَابکِ لِلحُسَینِ [بنِ علیِّ] بنِ أبی طالِبٍ علیهما السلام؛ ای پسر شبیب! اگر می‌خواهی برای چیزی بگریی، برای حسین [بن علی] بن ابی طالب علیهما السلام گریه کن»

برنامه‌های حرم مطهر رضوی در روز شهادت امام رضا (ع)

به گزارش خبرنگار مهر، معاون تبلیغات حرم مطهر رضوی گفت: همزمان با صبح شهادت حضرت رضا (ع) برنامه زنان نوغان و حرکت از محله نوغان به رواق امام خمینی (ره)، برگزار می‌شود.

حجت الاسلام شریعتی‌نژاد افزود: آئین شهادت نامه خوانی در ظهر شهادت‌، اجتماع عزاداران رضوی به همراه مرثیه سرایی و عزاداری هیئت مذهبی بعد از نماز ظهر و عصر در صحن پیامبر اعظم (ص)، مراسم «چهارپایه خوانی» در عصر شهادت، آئین شام غریبان امام رضا (ع) بعد از نماز مغرب و عشا از دیگر برنامه‌های چهارشنبه ۱۴ شهریور در حرم مطهر رضوی است.