تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3769099
شناسه : 3769099
تاریخ :
پرونده «المیالات» باز است/ درخت‌کُشی برای هیچ! اقتصاد ایران: نور - پرونده پاک‌تراشی و قطع درختان در منطقه جنگلی «المیالات» نور برای پارک خودروها و ورود به جنگل دوباره روی میز دستگاه قضایی قرار گرفت تا ماجرای درخت کشی در این پرونده دقیق بررسی شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: همه چیز از روزهای منتهی به سال جدید شروع شد درختانی که در کشاکش زمستان و بهار و تعطیلی نوروز زیر خروارها خاک دفن شدند و این آغازی بر یک ماجرا بود، ماجرای تخریب بخشی از جنگل‌های بکر الیمالات نور برای ایجاد پارکینگ در مجموعه گردشگری.

تعطیلات نوروزی هم مانع از ورود دادستانی و دادگستری به پرونده این جنگل خواری نشد و با ورود مدعی العموم پروژه گردشگری که با آن سطحی از عرصه‌های جنگلی دچار تخریب شده بود، متوقف و برای متخلفان پرونده قضائی تشکیل شد.

گرچه منابع مردمی گزارش‌های آنان حجم تخریب و قطع درختان را گسترده و تا ۴ هزار اصل برآورد کرده بودند اما متولی اصلی منابع طبیعی مازندران در ساری تعداد درختان قطع شده را تنها چند اصله و آن هم با مجوز اعلام کرد اما بعدها مشخص شد که این گزارش چندان دقیق و کارشناسی نبوده است.

دادستانی و مدعی العموم دوباره پرونده را زیر ذره بین قانون گرفت و چند تن از متخلفان بازداشت شدند.

همچنین در جلسه بررسی موارد مرتبط با قطع ۳ هزار اصله نهال در منطقه الیمالات نور، ترک فعل برخی مدیران محرز شد و پرونده قضائی برای اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل شد.

علاوه بر این مقرر شد با توجه به مفاد ماده ۷ آئین نامه هیئت وزیران مصوب سال ۱۳۹۴، شرکت برق منطقه‌ای استان با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان، متخلف را مکلف به اعاده عرصه مورد نظر به وضعیت سابق کرده و اقدامات لازم نسبت به جبران خسارات وارده نیز صورت گیرد.

بازگشت به وضع سابق الیمالات

همچنین اداره کل میراث فرهنگی نیز با همکاری تعزیرات حکومتی مکلف شده بود در خصوص وجوه دریافتی غیرقانونی از مردم در محل ورودی جنگل الیمالات اتخاذ تصمیم کنند. با آن که در آن مقطع بر اعاده به وضع منطقه پاک تراشی شده و جبران خسارت تاکید شده بود، چند روز گذشته نیز دوباره صدای بولدوزها در الیمالات نور به گوش رسید که سبب نگرانی اهالی و دوستداران آن شده است.

پرونده «المیالات» باز است/ درخت‌کُشی برای هیچ!

محمدی یکی از دوستداران حیات وحش و محیط زیست با اظهار این که تخلف زیادی در منطقه الیمالات نور صورت گرفته است، اظهار کرد: قطع درخت در این منطقه جنگلی در واقع نوعی اقدام ضد توسعه و انسانی محسوب می‌شود.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در کجای دنیا برای ایجاد پارکینگ اقدام به پاک تراشی و قطع درختان در منطقه جنگلی می‌شود که در این منطقه صورت گرفته است، باید از صدور چنین مجوزهایی جلوگیری کرد.

وی با اظهار این که درختان جنگل‌های هیرکانی از قرن‌ها پیش تاکنون حفظ شده اند، تصریح کرد: نباید برای طرح‌های زودگذر اقدام به تخریب طبیعت و محیط زیست کرد.

طی روزهای قبل شاهد آن بودیم که پیمانکار سد المیالات برای استقرار سازه‌های فلزی اقدام به خاکبرداری کرده است

ماجرای بازگشت دوباره لودرها به منطقه الیمالات و قطع درخت و بازنشر آن در فضای مجازی، موجی از واکنش‌ها را در مازندران درپی داشته است، موسی مقیمی سرپرست منابع طبیعی مازندران - ساری با اظهار این که طی روزهای قبل شاهد آن بودیم که پیمانکار سد المیالات برای استقرار سازه‌های فلزی اقدام به خاکبرداری کرده است، افزود: سطح تسطیح و تخریب حدود ۸۰ مترمربع بوده است.

وی با اشاره به بازدید از منطقه و محل بروز تخلف و دستور خروج سازه‌های فلزی و تنظیم صورت جلسه درباره قطع درخت کهنسال با بولدوز که فیلم آن در فضای مجازی منتشر شده است، افزود: در فضای ۸۰ متری تخریب شده درختی با چنین قطری وجود نداشت و این مساله مربوط به حوزه این اداره کل نبوده است.

مساله تخریب و قطع درختان منطقه جنگلی الیمالات نور با آن که از قبل از عید نوروز امسال توسط یگان حفاظت منابع طبیعی نور اطلاع رسانی شده بود اما مسئول وقت منابع طبیعی مازندران - ساری این اقدام را هماهنگ شده ذکر کرده بود، «محمد محمدی» فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی نور با بیان اینکه گزارش قطع درختان به مسؤولان منابع طبیعی شهرستان و استان اعلام شده است، افزود: آنان در پاسخ اعلام کرده بودند که این مساله هماهنگ شده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر گفته بود، گزارش تخریب و قطع درخت به مدیرکل منابع طبیعی (سابق) نیز اعلام شد و وی در پاسخ گفته بود که به دلیل آنکه در زیر سیم فشار قوی است، موردی ندارد، پیش بینی‌ها بر این است که میزان تخریب و قطع درختان بیش از چهار هزار اصله باشد.

پرونده «المیالات» باز است/ درخت‌کُشی برای هیچ!

با آن که از چند روز گذشته ماجرای دوباره ایجاد سازه‌های فلزی در منطقه جنگلی الیمالات نور در فضای مجازی بازنشر شده است، دادستان جدید مازندران نیز به این مساله ورود کرد و جلوی این تخلف را گرفت.

بررسی پرونده الیمالات در یکی از شعب بازپرسی دادسرای ساری

علی اکبر عالیشاه، با بیان اینکه پرونده معروف به جنگل الیمالات در یکی از شعب بازپرسی دادسرای ساری در حال رسیدگی است، افزود: پرونده مذکور در اسرع وقت با قدرت و قاطعیت مورد رسیدگی قرار گرفته و نتیجه به سمع مردم استان مازندران خواهد رسید.

وی همچنین بر لزوم برخورد قاطع با هرگونه تعرض به منابع ملی در استان تاکید و اظهار کرد: طی روزهای گذشته تخلفاتی در جنگل الیمالات رخ داده؛ البته این تخلفات به کیفیتی که در فضای مجازی آمده نبوده و مواردی مانند ریشه کنی درخت در منطقه مذکور، حقیقت نداشته است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران همچنین با اشاره به تخلفات جزئی صورت گرفته در منطقه الیمالات تصریح کرد: مشارالیه قصد استقرار کانکس در منطقه مذکور را داشته که در این رابطه ضمن تشکیل پرونده مجدد برای فرد متخلف، به یکی از شعب دادسرا ارجاع و با دقت و سرعت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت تا دغدغه مردم برطرف شود.

عالیشاه خاطرنشان کرد: هیچ اقدام عمرانی در مکان مذکور صورت نگرفته و طبق قانون، دستور توقف عملیات از سوی بازپرس شهرستان صادر شده است.

دادستان مرکز مازندران تصریح کرد: هرگونه عملیات اجرایی در منطقه جنگلی الیمالات ممنوع و هر اقدامی در راستای تصرف اراضی ملی در منطقه مذکور قطعاً جرم مجدد بوده و با توجه به اینکه تخلف، تکرار و تعدد را شامل شده است، با شدت و قاطعیت بیشتر مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

عالیشاه افزود: طبق هماهنگی صورت گرفته با دادستان نور نسبت به پلمب منطقه با همکاری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقدام می‌شود و ان شاء الله شاهد تکرار جرم و تخلف از سوی هیچ فردی در منطقه نباشیم؛ البته توقع داریم ادارات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نیز نظارت بیشتری بر مجموعه داشته باشند.

قطع و تخریب درختان و عرصه‌های جنگلی معضل دیرینه جنگل‌های هیرکانی و شمال کشور است و هر ساله درختان، بی گناه و بی پناه زیر تیغ اره موتوری و یا بولدوزها قرار می‌گیرند.