تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3769087
شناسه : 3769087
تاریخ :
هیچ مجوزی برای مسکن ۲۵ متری صادر نمی‌شود اقتصاد ایران: درحالی اتحادیه تعاونی‌های مسکن تهران هفته گذشته در ماهدشت البرز مسکن ۲۵ متری را کلنگ‌زنی کرد که مدیرکل راه و شهرسازی این استان گفت: برای مسکن ۲۵ متری مجوزی صادر نشده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چند سالی است که برنامه ساخت مسکن 25 متری از سوی اتحادیه تعاونی‌های مسکن استان تهران مطرح شده و با وجود این‌که مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس همواره بر عدم ارائه مجوز برای ساخت چنین واحدهای تاکید می‌کنند، اما اتحادیه مذکور اصرار عجیبی بر اجرا این برنامه بدون دریافت مجوزهای لازم دارد.

در همین راستا بود شنبه گذشته 10 شهریور 1403 در ماهدشت کرج،  طی مراسمی کلنگ ساخت 3300 واحد 25 متری به زمین زده شد.این در حالی بود که مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز به این اقدام واکنش نشان داد و تاکید کرد: اخباری مبنی بر اجرای طرح ساخت خانه‌های کوچک با متراژ 25 متر مربع که پیش از این نیز چندین بار مطرح شده به گوش می‌رسد که وزارت راه و شهرسازی و اداره‌کل مستقر در استان در این خصوص شفاف اظهار نظر کرده است.

محمدرضا صابری با یادآور این‌که مخالفت شدید وزارتخانه و اداره‌کل راه و شهرسازی استان البرز پیش از این نیز قاطع مطرح شده است، افزود: هیچ گونه مجوزی از سوی این وزارتخانه و اداره کل راه و شهرسازی برای ساخت مسکن‌هایی با متراژ 25 مترمربع در هیچ برهه زمانی صادر نشده و از این پس نیز صادر نخواهد شد.

وی با بیان این‌که تعریف چنین پروژه‌ای خارج از ضوابط و چارچوب قانون و اهداف وزارت راه و شهرسازی است،‌اضافه کرد: در ساخت مسکن حفظ کرامت انسانی مردم به‌صورت ویژه مدنظر قرار دارد و تحت هیچ شرایطی از این رویکرد عقب نشینی نخواهیم کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز بیان کرد:  تعریف پروژه‌های مسکن سازی طبق ضوابط و استانداردهای تعریف شده و وزارت راه و شهرسازی است که در این میان حفظ کرامت و شأنیت افراد لحاظ می‌شود. از این رو هیچگونه مجوزی برای احداث واحدهای مسکونی 25 مترمربعی طبق قانون صادر نخواهد شد.

تکذیب وزارت راه و شهرسازی

به گزارش تسنیم، مردادماه سال گذشته و پس از مطرح شدن چندباره مسکن 25 متری وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:وزارت راه و شهرسازی نه تنها چنین طرحی را ارائه نکرده است بلکه طرح‌های خارج از دولت در خصوص خانه‌های 25 متری را تایید هم نمی‌کند.

نظرات، طرح‌ها و پیشنهادات مدیران و مسئولان وزارت راه‌وشهرسازی در خصوص مسکن به طور روزانه در پایگاه خبری این وزارتخانه منتشر می‌شود و قابل استفاده برای اصحاب رسانه و عموم شهروندان است لذا هرگونه نظر و طرح خارج از این مسیر، مورد تایید این وزارتخانه نیست.

 دولت همواره موضوع مسکن را در اولویت برنامه‌های اجرایی و پروژه‌های در حال انجام خود دارد و طرح و پیشنهادات خود را بعد از طی مراحل کارشناسی و فنی از مجاری معتبر و رسمی اعلام می‌کند.

در ادامه شهریور ماه 1402 نیز عضو سابق کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این‌که ساخت مسکن 25 متری مورد تایید نیست، گفته بود: شهرداری و وزارت راه و شهرسازی ایده مسکن 25 متری را تایید نمی‌کنند و این طرح اجرا نمی‌شود.

شاکری با بیان این‌که هیچ مرجع رسمی در کشور با ساخت واحدهای 25 متری موافق نیست، اظهار کرد: به هیچ عنوان ساخت منزل مسکونی برای سکونت دائمی با متراژی کمتر از 75 را صحیح نمی دانیم. چرا که ساخت مسکن با متراژی کمتر از این میزان در حقیقت آسیب به مبنای خانواده است.

وی با اشاره به اینکه طرح ساخت مسکن های 25 متری صرفا یک ایده از سمت بخش خصوصی بوده است، ادامه داد: برای اقامت های کوتاه مدت، هتل آپارتمان ها و سایر واحدهای رفاهی و مسکونی کوتاه مدت در تهران وجود دارد.

به گزارش تسنیم، با وجود این‌که طی سال‌های اخیر بارها و بارها طرح مسکن 25 متری از سوی سازمان و ارگان‌های ذی‌ربط تکذیب شده،‌ اما هراز چند گاهی اخباری در خصوص این برنامه و ساخت و ساز آن به گوش می‌رسد. یکی از نگرانی‌ها در رابطه با برنامه‌ مذکور تکرار اتفاقات مربوط به کلاهبرداری در پروژه‌های ساختمانی است که نمونه‌های متعددی از آن باعث ضرر و زیان هنگفت هموطنان شده است.

انتهای پیام/