تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3769074
شناسه : 3769074
تاریخ :
برگزاری هشتمین دوره جایزه ملی فناوری اطلاعات پس از ۵ سال وقفه اقتصاد ایران: رییس پژوهشگاه ایرانداک از برگزاری هشتمین دوره جایزه ملی فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: این رویداد تلاش دارد با ارائه دستاوردهای بومی، گامی ارزشمند برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان مردمی بردارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، هشتمین دوره جایزه ملی فناوری اطلاعات با موضوع «هوش مصنوعی: کسب و کار، جامعه و دولت» دی ماه ۱۴۰۳ با هدف معرفی دستاوردهای برگزیده در حوزه‌های گوناگون علوم و فناوری اطلاعات، برقراری پیوند و تعامل میان صاحب‌نظران و پژوهشگران علوم انسانی و اجتماعی، سیاست‌گذاری و مدیریت، علوم مهندسی در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و زمینه‌های مرتبط و بهبود و تقویت نگرش میان‌رشته‌ای و چندرشته‌ای با تمرکز بر هوش مصنوعی در حوزه‌های گوناگون علوم و فناوری اطلاعات و برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی در حوزه‌های گوناگون اجتماعی فرهنگی، سیاستی مدیریتی، و علمی فناورانه در راستای کاربست هوش مصنوعی در محصولات و سیاست‌گذاری‌ها برگزار می‌شود.

دکتر محمد حسن‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان این‌که فناوری اطلاعات موتور محرکه پیشرفت جوامع انسانی در عصر حاضر است، گفت: از بیش از چهار دهه پیش سرمایه‌گذاری و توجه به فناوری اطلاعات در سیاست‌های ملی و بین‌المللی به صورت شتابان افزایش یافته است. بیش از یک دهه است که فناوری اطلاعات در رأس فناوری‌های راهبردی قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که امروزه فناوری اطلاعات یک فناوری پایه است، ادامه داد: همان‌طور که علوم پایه، سرمنشاء علوم دیگر قرار می‌گیرند، فناوری اطلاعات نیز به عنوان فناوری پایه، برای رشد همه فناوری‌ها ضروری است.

رئیس جایزه ملی فناوری اطلاعات با ذکر مثالی توضیح داد: به عنوان نمونه، دیگر نمی‌توان پیشرفت فناوری زیستی، نانو، و سایر را بدون فناوری اطلاعات تصور کرد. از سوی دیگر، با توسعه اینترنت، فناوری اطلاعات به عنوان پیشران اصلی ارتباطات انسانی و مؤلفه اصلی پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و تحولات سیاسی و محیطی در آمده است.

برگزاری هشتمین دوره جایزه ملی فناوری اطلاعات پس از ۵ سال وقفه

وی با اشاره به این‌که امروزه فناوری اطلاعات به صورت ویژه مورد توجه سیاست‌های ملی و بین‌المللی قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این زمینه در حال انجام است و امروزه شرکت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات در صدر فهرست‌های مربوط به شرکت‌های بزرگ جهان قرار گرفته‌اند.

رئیس پژوهشگاه ایرانداک در مورد کارکردهای فناوری اطلاعات گفت: فناوری اطلاعات کارکردهای مختلف و منتوعی را به جامعه انسانی عرضه کرده است که توسعه عدالت، شفافیت، اتصال‌پذیری، دانش‌بنیانی و پایداری از جمله آن‌هاست. چنانچه سازمان‌ها بتوانند از کارکردهای فناوری اطلاعات در ساختار سازمانی و محیط زیست کسب و کار خود به نحو مطلوب بهره‌برداری کنند، به همان اندازه خواهند توانست سازمان خود را چابک تر، منعطف‌تر و اخلاقی مدیریت کنند.

ظرفیت بالای فناوری اطلاعات برای ارتقای پایداری سازمان‌ها و کسب و کارها

وی ادامه داد: بین استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتقای بهره‌وری رابطه مستقیمی وجود دارد. امروزه با برجسته‌تر شدن کارکردهای هوش مصنوعی، کاربست فناوری اطلاعات در کسب و کارها بسیار بیشتر از قبل گستره و عمق پیدا کرده‌است. فناوری اطلاعات از ظرفیت بالایی برای ارتقای پایداری سازمان‌ها و کسب و کارها برخوردار است.

حسن‌زاده درباره چالش‌های پیش‌روی حکمرانی فناوری اطلاعات در سازمان‌ها و کسب‌وکارها گفت: نحوه رفتار و برخورد مدیران ارشد و میانی با این چالش‌ها می‌تواند تعیین‌کننده میزان موفقیت آن‌ها در آزادسازی پتانسیل فناوری اطلاعات برای توسعه و پایداری باشد.

وی خاطر نشان کرد: گزینش و بهره‌برداری مناسب از نیروی انسانی توانمند، آشکارسازی و کاربست شایستگی‌های متخصصان فناوری اطلاعات، ایجاد تعادل بین محتوای اطلاعاتی و کالبد فناوری اطلاعات در راستای اهداف و مأموریت‌های کسب و کار و نظایر آن از جمله چالش‌های بسیار تعیین کننده است.

رئیس جایزه ملی فناوری اطلاعات با بیان این‌که همزمان با ارتقای اهمیت فناوری اطلاعات، چالش‌های پیش رو نیز با سرعت زیادی در حال افزایش است، ادامه داد: سازمان‌ها و مدیران فناوری اطلاعات نیاز به پشتبیانی، هم‌اندیشی، همکاری، و همیاری دارند تا بتوانند مواجهه مناسبی با چالش‌های مرتبط با فناوری اطلاعات در سازمان داشته باشند.

وی با اشاره به نقش پژوهشگاه ایرانداک در زمینه علوم و فناوری اطلاعات، گفت: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) به عنوان تنها مجموعه پژوهشی، آموزشی و حاکمیتی در زمینه علوم و فناوری اطلاعات سال‌هاست که توجه به فناوری اطلاعات و کمک به رشد و بالندگی آن در سازمان‌ها و کسب و کارها را در سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است. برگزاری ادامه دارِ جایزه ملی فناوری اطلاعات و اعطای جوایز به محصولات و مدیران برجسته در این زمینه یکی از نشانه‌های اهتمام این مجموعه ملی به مأموریت و تکلیف خود در زمینه فناوری اطلاعات است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در مورد برگزاری هشتمین دوره جایزه ملی فناوری اطلاعات توضیح داد: جایزه ملی فناوری اطلاعات که با عنوان «همایش ملی مدیران فنی اطلاعات» برگزار می‌شود، بزرگترین و معتبرترین گردهمایی مدیران و فعالان حوزه فناوری اطلاعات کشور است. ایرانداک در راستای پویاسازی حوزه فناوری اطلاعات تاکنون هفت دوره جایزه ملی فناوری اطلاعات را با عنوان «همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات» برگزار کرده‌است.

وی خاطر نشان کرد: این رویداد به عنوان بزرگ‌ترین و معتبرترین گردهمایی مدیران و فعالان حوزه فناوری اطلاعات کشور تلاش دارد با ارائه دستاوردهای بومی در حوزه فناوری اطلاعات، گامی ارزشمند برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان مردمی بردارد.

حسن‌زاده با بیان این‌که در هفت دوره گذشته، نزدیک به ۸۰۰ محصول فناورانه بومی از سازمان‌ها و شرکت‌های گوناگون در سطح کشور به دبیرخانه رویداد رسیده است، ادامه داد: این محصولات فناورانه پس از ارزیابی دقیق، درسه حوزه «محصولات در قالب جایزه فناوری اطلاعات برتر (فاب)»، «شرکت‌های تحول‌آفرین حوزه فناوری اطلاعات» و همچنین «مدیران برتر (مبفا)» معرفی شده و مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.

به گفته رئیس ایرانداک؛ مجموعه‌ها و شرکت‌های دارای محصول در حوزه فناوری اطلاعات، مجموعه‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و مدیران فناوری اطلاعات بخش‌های دولتی و خصوصی مخاطبان جایزه ملی فناوری اطلاعات هستند. علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت این همایش (اینجا) مراجعه کنند.

به گزارش مهر، هفتمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات ایران نهم دیماه ١٣٩٨ با رویکرد میان‌رشته‌ای و با شعار «ارزش‌آفرینی کسب وکارهای تعاملی و پلتفرم‌ها» برگزار شد.