تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3768931
شناسه : 3768931
تاریخ :
مراقب تبلیغات تغییر رنگ چشم با استفاده از قطره‌های چشم در شبکه‌های اجتماعی باشید اقتصاد ایران: آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا درباره قطره‌های چشمی که به عنوان محلول‌های تغییر رنگ چشم تبلیغ می‌شوند، هشدار داده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اگر در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ قطره‌های چشمی که ادعا می‌کنند رنگ چشم را تغییر می‌دهند، توجه شما را به خود جلب کرده، بهتر است مراقب باشید؛ زیرا این راهکار، روش مناسبی برای تغییر رنگ چشم نیست.

قطره‌هایی که ادعا می‌شود رنگ چشم را تغییر می‌دهند، ممکن است توانایی تغییر رنگ چشم را نداشته باشند. از این گذشته، استفاده از محصولی که توسط سازمان غذا و دارو تأیید نشده، ممکن است باعث تغییر رنگ نامطلوب چشم شود و مثلا رنگ چشم را قرمز کند. به همین دلیل، آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا به شدت نسبت به قطره‌های چشمی که به‌عنوان محلول‌های تغییر رنگ چشم بدون نسخه تبلیغ می‌شوند، هشدار داده و تأکید کرده است:

این محصولات توسط FDA تأیید نشده‌اند، برای بررسی ایمنی و اثربخشی آنها آزمایشی انجام نشده است و ممکن است به چشم‌ آسیب برسانند.

رنگ عنبیه به مقدار ملانین موجود در آن و نحوه توزیع ملانین در سراسر عنبیه بستگی دارد. از آنجایی که ملانین رنگدانه‌ای قهوه‌ای است، افرادی که چشم‌های قهوه‌ای دارند، نسبت به کسانی که چشم‌های آبی یا سبز دارند، ملانین بیشتری در عنبیه خود دارند.

از بین بردن تصادفی ملانین در بخش‌های مختلف چشم می‌تواند به انواع آسیب‌های چشمی منجر شود

تولیدکنندگان و تبلیغ‌کنندگان قطره‌های چشمی که ادعا می‌کنند رنگ چشم را تغییر می‌دهند، ادعا کرده‌اند ترکیب موجود در این قطره‌ها می‌تواند سطح ملانین عنبیه را تغییر دهد. اما شواهد علمی قطعی برای پشتیبانی از این ادعاها وجود ندارد.

فریب تصاویری مانند عکس‌ها یا ویدیوهای قبل و بعد از استفاده از محصول را نخورید. این ادعاها، شواهد علمی واقعی نیستند. مگر اینکه شخصاً این افراد را بشناسید، نمی‌توانید مطمئن باشید که آیا واقعاً از محصول استفاده کرده‌اند یا تصاویرشان دستکاری شده است.

بیایید برای یک لحظه نیاز به شواهد علمی برای تایید ادعای مذکور را کنار بگذاریم و بپذیریم این قطره‌ها به نحوی قادر به از بین بردن ملانین هستند. آنگاه مسئله‌ای که وجود دارد این است که این رنگدانه‌ها کاری فراتر از زیبایی انجام می‌دهند.

ملانین می‌تواند به محافظت از سلول‌ها دربرابر نور کمک کند. علاوه‌براین، سایر بخش‌های چشم مانند شبکیه برای عملکرد صحیح به ملانین نیاز دارند. قطره‌های چشمی معمولاً در بخش خاصی از چشم باقی نمی‌مانند و می‌توانند به‌راحتی فراتر از عنبیه پخش شوند. از سوی دیگر، از بین بردن تصادفی ملانین در بخش‌های مختلف چشم می‌تواند به انواع آسیب‌های چشمی منجر شود.

چشم‌ها حساس هستند و به‌راحتی می‌توانند آسیب ببینند. عواملی مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها یا سایر پاتوژن‌ها، می‌تواند ازطریق چیزی مانند قطره وارد چشم‌ها و سپس به سرعت به سایر قسمت‌های بدن پخش شوند. بنابراین، باید به شدت مراقب باشید چه چیزی را وارد چشمان خود می‌کنید.

تبلیغات گمراه‌کننده در خصوص قطره‌های تغییردهنده رنگ چشم نمونه دیگری است که نشان می‌دهد چرا نباید تنها به پست‌های تصادفی در شبکه‌های اجتماعی اعتماد کنید. پلتفرم‌هایی مانند تیک تاک و اینستاگرام می‌توانند پر از اطلاعات نادرست و فریبنده باشند.

اگر واقعاً می‌خواهید رنگ چشمتان را تغییر دهید، به جای استفاده از قطره‌های چشمی، به استفاده از لنزهای رنگی فکر کنید. بهتر است از لنزهای رنگی استفاده کنید که توسط پزشک متخصص تجویز شده باشند. استفاده از لنز چشمی بدون نسخه می‌تواند با خطراتی همراه باشد.

حتی زمانی که محصولی از مواد مناسب ساخته شده باشد، ممکن است در صورت عدم رعایت رویه‌های صحیح تولید، نگهداری و قرار دادن در محل، با عواملی مضر مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها یا سایر پاتوژن‌ها آلوده شود.

بنابراین، هر وقت در شبکه‌های اجتماعی به ادعاهای پزشکی برخورد کردید، به شواهد علمی مورد استفاده، تایید سازمان‌های ناظر مانند سازمان غذا و دارو برای محصولات تبلیغ‌شده و صلاحیت فردی که این ادعاها را می‌کند، توجه کنید. در غیر این صورت، ممکن است متحمل آسیب‌های جبران‌ناپذیری شوید.