تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3768854
شناسه : 3768854
تاریخ :
نمایش مطبوعاتی نتانیاهو و نقد فزایندۀ مخالفان اقتصاد ایران: تغییر مواضع بنیامین نتانیاهو درباره محور فیلادلفیا به یک زلزله سیاسی مشابه است. نتانیاهو تا مدتی قبل با تصرف این محور موافق نبود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پس از شکست مذاکرات آتش بس و مبادلۀ اسیران به میانجیگری قطر، مصر و ایالات متحده که با مانع تراشی های «نتانیاهو» به بن بست رسید، بازگشت جسد 6 نفر دیگر از اسیران رژیم صهیونیستی از نوار غزه، دولت «نتانیاهو» و موافقان ادامه جنگ را در وضعیت بحرانی قرار داد. پس از این واقعه، تل آویو شاهد تظاهراتی چند صد هزار نفری بود که  نه فقط در طول جنگ بلکه حتی در 39 هفته اعتراض علیه اصلاحات قضایی سابقه نداشته است.

در این شرایط، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یک نشست خبری نمایشی، با وجود تمام انتقادهای تندی که علیه وی صورت می گیرد، به دفاع از دیدگاه خود در خصوص استمرار جنگ در نوار غزه و حضور در دو محور «نتزاریم» و «فیلادلفیا» پرداخت. سخنانی که نقدهای تند جدیدی را علیه او به میدان آورد.

 

 نگاهی به اظهارات نتانیاهو 

به طور کلی نقطۀ کانونی اظهارات «نتانیاهو» در نشست خبری، بر درست و ضروری بودن حضور رژیم صهیونیستی در دو محور «نتزاریم» و «فیلادلفیا» متمرکز بود. او در تمام طول نشست خبری، با عبارات مختلف تلاش کرد بر این نکته تأکید کند که حضور ارتش رژیم صهیونیستی به ویژه در محور «فیلادلفیا» یک «ضرورت راهبردی» است که چاره ای جز پذیرش آن وجود ندارد و هیچ کس نباید با آن مخالفت کند.

 

 تمرکز تمام اهداف جنگ در محور «فیلادلفی» 

او مدعی شد 3 هدف جنگ، یعنی، نابودی حماس، بازگرداندن اسیران، تهدید نبودن غزه برای بازگشت ساکنان شهرک های اطراف غزه، همگی از یک مسیر محقق می شوند و آن هم مسیر «فیلادلفی» است. چرا که این مسیر خط لوله اکسیژن و تسلیح مجدد حماس است. او با توصیف محور مقاومت به محور شر، مدعی شد این محور به «محور فیلادلفی» نیاز دارد و اگر ارتش صهیونیستی بر آن نظارت نداشته باشد، بار دیگر 7 اکتبر تکرار خواهد شد. چرا که قاچاق سلاح را از این محور آغاز خواهد کرد.

«نتانیاهو»، تلاش کرد ادعای خود را با یک ادعای جدیدتر اثبات کند هنگامی که گفت: اگر ارتش اسرائیل حتی برای مرحلۀ اول توافق 42 روزه [طرح پیشنهادی بایدن] از این محور عقب نشینی کند، هرگز قادر به بازگشت به این محور نخواهد بود. بنابراین حماس دوباره مسلح شده، احیا خواهد شد و 7 اکتبرهای بسیاری تکرار خواهند شد. در مقابل او این انتقاد را- که مانع تراشی های او در رسیدن به توافق آتش بس و مبادلۀ اسرا، موجب کشته شدن 6 اسیر رژیم صهیونیستی و تحویل جنازه هایشان شده است- رد کرد و حماس را مانع اجرای توافق مبادلۀ اسرا معرفی کرد. او یک ادعای جنجالی کرد که: من به دنبال هر وسیله ای هستم که گروگان ها را به خانه باز گردانم».

 

 انتقاد از مصر 

او با انتقاد از مصر مبنی بر اینکه بخش مرزی واگذار شده به مصر را در منطقه مرزی رفح خوب کنترل نکرده است، مدعی شدن زمانی که شارون در سال 2005 قصد داشت از نوار غزه خارج شود به وی پیشنهاد داده بود که «محور فیلادلفی» را ترک نکند. او یک ادعای دیگر را مطرح کرد که در چند جنگ تلاش کرده این محور را از حماس پس بگیرد اما به دلیل فقدان مشروعیت بین المللی و داخلی، در انجام این کار شکست خورده است.

او در میان سخنان خود در خصوص پیشنهاد «بایدن» و تلاشی که برای پایان دادن به جنگ کرده، موضوع حمایتی «بایدن» از خود را مطرح کرد و گفت: من فکر نمی کنم رئیس جمهور «بایدن» مایل باشد که ما این امتیازها را بدهیم بلکه معتقدم او خواستار این است که حماس امتیاز بدهد و از خواسته های خود عقب نشینی کند.

 

 نقدهایی که به ادعاهای «نتانیاهو» وارد شد 

آنچه «نتانیاهو» در نشست خبری نمایشی اش به آنها اشاره کرد به دفعات از سوی رسانه ها مورد انتقاد قرار گرفته اند. اما حال او در این نشست خبری نمایشی، بدون ارائه داده های جدید با وقاحت تمام آن موارد نقض را نادیده می گیرد.

«نتانیاهو» در شرایطی، شکست مذاکرات مبادلۀ اسرا را بر گردن حماس انداخت که افزایش بندهای مورد نظر وی، از جمله کنترل محورهای «نتزاریم» و «فیلادلفی» موجب شکست مذاکرات مبادلۀ اسیران شد. از همه مهمتر اینکه در بندهایی که «نتانیاهو» اضافه کرده بود تنها به کلیات این کنترل اشاره شده بود و مسیری که قرار است نیروهای ارتش صهیونیستی در آن حضور داشته باشند، مشخص نشده بود.

شبکۀ 12 رژیم صهیونیستی در گزارشی طی هفته گذشته نشان داده بود که «نتانیاهو» در جلسۀ کابینۀ امنیتی مستقیماً به «گالانت» نشان داده است که حفظ محور «فیلادلفی» بر حفظ اسیران باقیمانده در دست مقاومت اولویت دارد. او در نشست خبری خود با بیان این ادعا که در صورت رسیدن به توافق امکان بازگشت به محور «فیلادلفی» دیگر وجود نخواهد داشت، این مسئله را به عنوان مهمترین نکتۀ در مقطع موجود بیان کرد.

اما در عین حال اعلام کرد، حماس همه پیشنهادات را رد کرده است و موجب فروپاشی مذاکرات مبادلۀ اسیران شده است.

 

  تازه اولویت یافتن محور «فیلادلفی»  

یکی از سؤالاتی که «نتانیاهو» در نشست خبری نمایشی از پاسخ به آن طفره رفت، این بود که «اگر این محور این اندازه مهم است چرا «نتانیاهو» در ماه می- که پیشنهاد «بایدن» را پذیرفت- به این اهمیت اشاره نکرد و این شرط را در آنجا مطرح نکرد؟ در حالی که هنوز ارتش آن زمان کنترل مرز را در اختیار نگرفته بود؟»

این کاملاً روشن است که «نتانیاهو» طی هفته های اخیر بر این مسئله تأکید می کند و پیش از آن نگاهی به آن نداشته است و حالا هم جوابی برای آن ندارد. در واکنش به اظهارات «نتانیاهو»، اپوزیسیون سیاسی به شدت «نتانیاهو» را نقد کرده، او را متهم به دروغگویی و کوتاهی در مسئله اسیران کردند.

«بنی گانتس»، وزیر سابق جنگ و رهبر ائتلاف وحدت ملی در بیانیه ای اعلام کرد: «نتانیاهو» امروز به صراحت دروغ گفت. او با یادآوری بی میلی «نتانیاهو» برای ورود به محور «فیلادلفی» گفت: این شگفت انگیز است که کسی که از شروع عملیات زمینی در غزه می ترسید و اصلاً نمی خواست وارد جنوب نوار غزه شود امروز اهمیت منطقه ای را که اصلا نمی خواست به آن وارد شود برای مردم توضیح داد.  آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «یسرائیل بیتینیو»، در صفحه ایکس نوشت: میراث «نتانیاهو» جدی ترین شکست امنیتی در تاریخ اسرائیل است.

«یائیر لاپید»، رهبر ائتلاف مخالفان دولت، نشست خبری «نتانیاهو» را «چرخش سیاسی بی اساس» توصیف کرد و گفت: آنچه او دربارۀ محور «فیلادلفی» گفت، هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد. نه نیروهای امنیتی حرفه ای، نه سربازان حاضر در غزه و نه نظام بین الملل این اظهارات قبول نمی کنند. اسرائیل 19 سال پیش، محور «فیلادلفی» را رها کرد و «نتانیاهو» در آن زمان به این اقدام هم در دولت و هم در کنست، رأی مثبت داد. او 15 سال هم نخست وزیر بود. چرا یکبار به ذهنش خطور نکرد که این محور را پس بگیرد. موضوع محور [فیلادلفی] دغدغۀ «نتانیاهو» نیست. محور، برای او «بن گویر» و «اسموتریچ» هستند. برای اینکه کابین از هم نپاشد. «نتانیاهو» در سخنانش دست کم یک حقیقت را گفت. اینکه نمی خواهد جنگ را تمام کند او جنگ می خواهد.

انجمن خانواده اسیران رژیم صهیونیستی در بیانیه ای اعلام کرد، اظهارات «نتانیاهو» نشان می دهد که او قصد بازگرداندن گروگان ها را ندارد. این انجمن، سخنان «نتانیاهو» را یک سخنرانی پر از دروغ و چرخش خواند و اعلام کرد: مردم اسرائیل که از بازگشت گروگان ها حمایت می کنند، دیگر از این سهل انگاری جنایتکارانه حمایت نخواهند کرد. مبارزه برای بازگرداندن گروگان ها تا زمانی که آخرین آنها به خانه باز گردند، یعنی زنده باز گرداندن زنده ها و دفن آبرومند کشته ها، تشدید خواهد شد.

آریه درعی، رهبر حزب مذهبی شاس به رسانه های صهیونیستی گفت: رأی مثبت به در اختیار گرفتن محور «فیلادلفی» اشتباهی بود که دستان ما را بست. «نتانیاهو» حمایت قابل توجهی از سایر اعضای دولت از جمله «اسموتریچ و بن گیور دریافت کرد.

 

 

به نظر می رسد آنچه در جریان این چرخش «نتانیاهو» در خصوص در اختیار گرفتن، محور «فیلادلفی» در رژیم صهیونیستی رخ داده است چیزی شبیه یک زلزله سیاسی است که به عرصۀ اجتماعی نیز منتقل شده است. حالا بازگشت جنازۀ اسیران رژیم صهیونیستی یک سیل بی بازگشت را علیه «نتانیاهو» ایجاد کرده است که از ابتدای جنگ ایجاد نشده بود. محتمل است که در این شرایط «نتانیاهو» مجبور به قبول شرایطی شود که پیش از این به شدت از آن ابا می کرد اما شرایط اجتماعی و مخالفت سیاسی علی حده در حال حاضر، وضعیت را به کلی علیه او تغییر داده است. وضعیتی که می تواند روزهای پایانی «نتانیاهو» را رقم بزند.

انتهای پیام/