تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3768801
شناسه : 3768801
تاریخ :
مشهد سراسر ماتم است/غم در آغوش پایتخت معنوی ایران اقتصاد ایران: مشهد- همزمان با شب شهادت امام مهربانی ها، حضرت علی ابن موسی الرض(ع) مشهد مقدس سراسر اندوه و ماتم است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - فاطمه سعادتیان نیک: در واپسین روزهای ماه صفر ۱۴۴۶ هجری قمری و همزمان با شب شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) هستیم، تمام شهر سیاهپوش و غرق ماتم و اندوه است.

دهه پایانی صفر برای مردم مشهد حس و حالی عجیب دارد از آنهایی که خانه‌های خود را آماده پذیرایی از زوار آقا می‌کنند تا آنهایی که تا ریال آخر دارایی خود را صرف موکب و ایستگاههای صلواتی می‌کنند و در این میان مسؤولان شهر نیز ۲۴ ساعته پای خدمت به زائران امام رئوف هستند.

شهادت امام رضا (ع) به‌نوعی تجلی‌گر ستم‌هایی است که بر اهل بیت (ع) روا داشته شد. شهادت امام رضا (ع) در طوس، به‌عنوان یک نقطه عطف در تاریخ تشیع، حسرت و دلتنگی زیادی را در دل پیروانش به جای گذاشته است.

ورود ۲۲۰ هزار زائر پیاده به مشهد

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا (ع) از ورود ۲۲۰ هزار زائر پیاده به مشهد در دهه پایانی صفر خبر داد.

حسین رضایی در خصوص میزان ورود زائران پیاده به مشهد اظهار کرد: تا صبح امروز (سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳) بیش از ۲۲۳ هزار زائر پیاده در قالب ۶۲۰۵ کاروان به مشهد مشرف شده‌اند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا (ع) ادامه داد: امسال از ۷۲ شهرستان کشور، زائر پیاده به سمت مشهد داشته‌ایم که زائران شهرهای کلاله و نهبندان از خراسان جنوبی، دورترین نقطه ممکن از مشهد بوده‌اند که زائران آن این مسیر را به صورت پیاده تا مشهد طی کرده‌اند.

خدمت رسانی به زائران پیاده امام رضا (ع) با ظرفیت روزانه ۱۰ هزار نفر پذیرایی و اسکان

هم‌زمان با ایام پایانی ماه صفر و به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت امام رضا (ع)، موکب پذیرایی از زائران پیاده امام رئوف به همت حوزه مقاومت بسیج آستان قدس رضوی برپا شد.

مجید علوی‌تبار، فرمانده حوزه مقاومت بسیج آستان قدس رضوی به جزئیات خدمت‌رسانی در این موکب اشاره کرد و گفت: خدمت‌رسانی به زائران رضوی امسال نیز همانند سال‌های گذشته در جای‌جای مشهدالرضا (ع) آغاز شده و حوزه مقاومت بسیج آستان قدس رضوی نیز در کنار سایر بخش‌ها موکب پذیرایی از زائران رضوی را برپا کرده است.

وی تصریح کرد: موکب امام رضا (ع) به مدت سه روز هم‌زمان با شب رحلت جان‌سوز حضرت رسول‌الله (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) آغاز و تا شام شهادت امام رضا (ع) ادامه دارد و در سه وعده صبحانه، ناهار و شام از زائران پیاده رضوی با غذای گرم پذیرایی می‌شود.

فرمانده حوزه مقاومت بسیج آستان قدس رضوی افزود: همچنین شرایط اسکان ۱۷۰۰ نفر از زائران در این موکب تدارک‌دیده‌شده است و علاوه بر این، با میان‌وعده و شربت از زائران پذیرایی می‌شود.

علوی‌تبار خاطرنشان کرد: این موکب در چهارراه شهدا ساختمان سابق سازمان مرکزی آستان قدس رضوی برپا شده است که روزانه نزدیک به ۱۰ هزار زائر پیاده در این موکب از خدمات پذیرایی و اسکان بهره‌مند می‌شوند.

تشرف گروهی از شیعیان کشور میانمار به حرم مطهر رضوی

در روزهای پایانی ماه صفر و در آستانه روز شهادت امام رضا (ع) گروهی از شیعیان میانمار به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.

این گروه ۲۰ نفره، بعد از تشرف به حرم مطهر رضوی و بهره‌مندی از فیض زیارت امام مهربانی‌ها با حضور در رواق ملل واقع در صحن پیامبر اعظم (ص) در ویژه برنامه‌های معارفی _ فرهنگی که به همت مدیریت زائرین غیر ایرانی برای آنها تدارک دیده شده بود، شرکت کردند.

حجت الاسلام قربانیار کارشناس مذهبی مدیریت زائرین غیر ایرانی حرم مطهر رضوی در این مراسم به موضوع اهمیت زیارت و بهره‌مندی بیشتر زائر از فیوضات معنوی زیارت و همچنین ذکر فضائل و کرامات امام رضا (ع)، پرداخت.

همچنین امشب مراسم خطبه خوانی شب شهادت امام رضا (ع) با حضور رئیس جمهور در حرم مطهر رضوی آغاز شد.

همزمان با شب شهادت امام رضا (ع) مراسم خطبه خوانی با حضور مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان، خادمان، زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) در صحن پیامبر اعظم حرم مطهر رضوی آغاز شد.

شعرخوانی آئینی، سخنرانی، مرثیه سرایی و عزاداری، شمع گردانی و قرائت خطبه از برنامه‌های این مراسم در شب شهادت حضرت رضا (ع) است.

هوای این شهر غم را معنا کرده است

صدای زنجیر زنی، سنج و طبل ارادتمندان امام هشتم از گوشه و کنار شهر مقدس مشهد به گوش می‌رسد و همه آمده‌اند در سوگ این امام همام اشک ماتم بریزند و حاجت روا شوند.

خیابان‌های منتهی به حرم رضوی، مملو از عزادارانی است که با سینه زنی و زنجیر زنی، با دل‌های اندوهگین و چشمان اشکبار و نواهای یا حسین و یا علی ابن موسی الرضا به سمت حرم مطهر امام رضا (ع) حرکت می‌کنند تا اوج ابراز محبت و عشق خود به خاندان عصمت و طهارت را در آنجا نشان دهند.

عزادارانی که از برخی کشورهای اسلامی و بعضی شهرهای ایران خود را به حرم ثامن الحجج (ع) رسانده‌اند، ضمن زیارت این امام همام و سوگواری شهادتش عشق و ارادت خود به خاندان عصمت و طهارت به نمایش بگذارند.

امام رضا (ع)، ملجا و پناه مشترک همه آنهاست و به همین خاطر است که داغ شهادتش، این چنین دل‌هایشان را هوایی و چشم‌هایشان را بارانی کرده است. آنقدر غرق در ماتم مولایند که فقط با شنیدن یک «رضا» هم اشک می‌ریزند و فریاد می‌زنند.

امشب در کوچه‌ها و خیابان‌های مشرف به حرم، هر آنچه به گوش می‌رسد، «یا رضا جان» است و صدای شکسته شدن بغض‌ها در غم شهادت آقا.