تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3768755
شناسه : 3768755
تاریخ :
متوسط مصرف روزانه بنزین شهریورماه به ۱۳۲ میلیون لیتر رسید اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از رسیدن متوسط مصرف روزانه بنزین در شهریورماه به ۱۳۲ میلیون لیتر خبر داد و گفت: این به معنای افزایش ۸.۵ درصدی مصرف بنزین در شهریور ۱۴۰۳ نسبت به شهریور ۱۴۰۲ است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کرامت ویس کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره آخرین آمار‌های مصرف بنزین و گازوئیل در بخش حمل و نقل بیان کرد: میانگین مصرف روزانه بخش حمل و نقل از ابتدای شهریور تاکنون، حدود 65 میلیون لیتر در روز بوده و این آمار در حوزه بنزین، 132 میلیون لیتر در روز است.

وی اظهار کرد: مصرف روزانه بنزین در مدت مشابه سال قبل 122 میلیون لیتر بوده که به معنای افزایش 8.5 درصدی مصرف بنزین در شهریور 1403 نسبت به شهریور 1402 است.

این مقام مسئول در ادامه گفت: از ابتدای سال نیز میانگین مصرف روزانه بنزین 123 میلیون لیتر بوده که در مقایسه با رقم 115 میلیون لیتر در روز مدت مشابه سال قبل، افزایش 7 درصدی مصرف را نشان می‌دهد.

وی با بیان افزایش چشمگیر مصرف سوخت در بخش حمل و نقل اظهار کرد: افزایش مصرف گاهی تا 14 درصد نیز در این حوزه رخ داده که باید با هماهنگی سایر دستگاه‌ها به ویژه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، به نوعی همکاری کنیم که افزایش بیش از 10 درصدی مصرف گازوئیل از ابتدای امسال نسبت به سال قبل، مدیریت شود.

ویس کرمی با اشاره به ثبت نصاب‌های 138 و 142 میلیون لیتری مصرف بنزین به ترتیب در روز‌های 11 شهریور و 10 شهریور امسال، گفت: این افزایش مصرف در روز‌های اخیر به تعطیلات و افزایش تردد‌ها به ویژه در حوزه شمال کشور مربوط می‌شود، اما افزایش میانگین مصرف نسبت به سال قبل، ناشی از اضافه شدن سالانه بیش از یک میلیون و 200 هزار دستگاه به تعداد خودرو‌های کشور، روند کند اسقاط خودرو‌های فرسوده و افزایش تردد‌ها در سطح کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: افزایش بی سابقه گرمای هوا در تابستان امسال نسبت به سال گذشته نیز در افزایش مصرف بنزین بی تأثیر نبوده؛ زیرا افزایش دمای هوا، استفاده از کولر در خودرو‌ها و به تبعیت از آن، مصرف بنزین را نیز افزایش می‌دهد.

وی در ادامه بیان کرد: شرکت‌های سازنده خودرو بر اساس استاندارد‌های خود، مصرف خودرو‌ها را به میزان مشخصی اعلام می‌کنند، اما در عمل، این خودرو‌ها بیشتر از استاندارد‌های اعلامی مصرف سوخت دارند.

ویس کرمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتشار برخی ویدئو‌ها در فضای مجازی پیرامون تعطیلی موقت برخی از جایگاه‌ها در استان‌های پرتردد کشور در اثر نبود بنزین بیان کرد: روز شنبه دهم شهریور، 142 میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع کردیم و این مقدار مصرف در کشور ثبت شده است؛ یعنی، اوج مسافرت‌های کشور از ابتدای امسال در همین چند روز اخیر بوده و ترافیک بسیار سنگینی را به ویژه در استان‌های شمالی شاهد هستیم.

وی افزود: مصرف بسیار بالاست، در جایگاه‌های سوخت شاهد ازدحام هستیم و در این شرایط باید بتوانیم بنزین را از انبار‌های نفت به جایگاه‌های سوخت منتقل کنیم. زمان انتقال کامیون‌های نفتکشی که باید بنزین را از انبار نفت رشت به شهرستان تنکابن منتقل کنند، در روز‌های عادی حدود 2 ساعت است، اما دیروز این کار بین 7 تا 8 ساعت زمان برد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: تأخیر بیش از سه برابری در حمل بنزین از مبدأ تا مقصد، باعث می‌شود که چند جایگاه برای ساعاتی بنزین نداشته باشند، اما سوخت در جایگاه‌های دیگر، موجود است.

انتهای پیام/