تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3768704
شناسه : 3768704
تاریخ :
گاف‌های مدیریتی، استقلال را بیچاره کرد اقتصاد ایران: فسخ یک طرفه قرارداد مهرداد محمدی توسط باشگاه استقلال بر اساس آیین‌نامه نقل‌وانتقالاتی فدراسیون فوتبال غیرقانونی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ایسنا: اجرای دستورالعمل سقف بودجه در لیگ بیست و سوم و بیست و چهارم باعث شده که باشگاه‌ها به دنبال راهی برای بالا بردن سقف‌شان پیدا کنند. البته در بین ۱۶ باشگاه لیگ برتری فقط چهار باشگاه استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنند و باقی باشگاه‌ها آنقدر هزینه ندارند که به سقف بودجه نزدیک شوند. راه‌هایی که بر اساس این دستورالعمل مقابل باشگاه‌ها قرار داده شده شامل درآمدهای آسیایی (از زمان اجرای این دستورالعمل) و فروش بازیکنان است اما این دو راه هم نتوانسته مشکل حداقل دو باشگاه یعنی استقلال و سپاهان را حل کند. در این بین، پرسپولیس با وجود مشکلاتی که فصل پیش با سقف بودجه داشت عنوان کرده که امسال مشکلی با محدوده سقف بودجه‌اش ندارد و تراکتور هم با وجود نقل و انتقالات پر و پیمانی که امسال داشته، با توجه به قراردادهای ثبت شده در سازمان لیگ هنوز به سقف نرسیده است.

راه حل استقلال برای حل مشکل سقف بودجه

استقلال در نقل و انتقالات لیگ بیست و چهارم بسیار فعال بود و بازیکنانی چون رامین رضاییان، گائل کاکوتا، دیدیه اندونگ، میلاد زکی‌پور و محمدحسین اسلامی را به خدمت گرفت. این باشگاه همچنین بدون هماهنگی با جواد نکونام با دو بازیکن بوسنیایی به نام‌های کیوسفسکی و زیلیکیچ قرارداد امضا کرد که قرارداد کیوسفسکی پس از انجام توافق مالی فسخ شد ولی وضعیت زیلیکیچ در هاله‌ای از ابهام است و هنوز در جمع آبی‌پوشان مانده تا به این صورت آبی‌پوشان نقل و انتقالات پرهزینه‌ای داشته باشند.

با این وجود مدیران استقلال نتوانستند از فروش بازیکن درآمدی داشته باشند تا این راه افزایش سقف بودجه را به راحتی از دست بدهند و فقط بتوانند پاداش ۸۰۰ هزار دلاری حضور در مرحله گروهی لیگ نخبگان را به بودجه‌شان اضافه کنند. در چنین شرایطی مدیران استقلال در اقدامی عجیب و با توجه به گزارش‌هایی که در ایسنا هم منتشر شد و در این گزارش هم به موارد دیگری از آن اشاره می‌شود، غیرقانونی تصمیم به فسخ قرارداد با چند بازیکنش گرفت.

مهرداد محمدی شاخص‌ترین بازیکنی بود که قراردادش به صورت یک طرفه فسخ شد که مصداق بارز سوءمدیریت در باشگاه استقلال بود چرا که با این فسخ قرارداد، تنها یک جلسه از محرومیت ۶ جلسه‌ای او پشت سر گذاشته شد تا در صورتی که نام این بازیکن در نیم فصل به لیست آبی‌پوشان اضافه شود، پنج جلسه از محرومیتش باقی مانده باشد. علاوه بر این قرارداد آرمین سهرابیان هم به بهانه مصدومیت فسخ شد تا استقلال بتواند قرارداد بلانکو را ثبت کند؛ بلانکویی که در ابتدا ثبت قراردادش با گافی عجیب از سوی مدیران استقلال همراه بود.

فسخ قراردادهای غیرقانونی دردسر بزرگ استقلال

تاکنون به این موضوع اشاره نشده اما فسخ قراردادهای استقلال مخصوصا در رابطه با فسخ یک طرفه قرارداد مهرداد محمدی - صرف نظر از این موضوع که این بازیکن شکایت کند یا خیر - زیر پا گذاشتن صریح قانون بوده است. این موضوع به صراحت در ماده ۱۷ آیین‌نامه نقل‌وانتقالات فدراسیون فوتبال آمده است که در ادامه می‌خوانید:

ماده ۱۷: در طی فصل مسابقات، یک قرارداد به صورت یک طرفه قابل فسخ نیست.

بر اساس نامه منتشر شده از فسخ یک طرفه قرارداد مهرداد محمدی، این فسخ قرارداد پس از انجام بازی‌های هفته نخست لیگ برتر و در تاریخ ۳۱ مرداد انجام شده، در نتیجه کاملا غیرقانونی بوده چرا که در طی فصل انجام شده است. این نکته هم باید اشاره شود که این ماده از آیین‌نامه نقل‌وانتقالات صرف نظر از حضور در فصل نقل‌وانتقالات است. نکته دیگر هم این است که هیچ دلیل موجهی برای فسخ قرارداد مهرداد محمدی وجود ندارد چرا که او نه رفتاری خارج از قرارداد داشته و نه با مصدومیت طولانی مدت همانند چیزی که فصل گذشته برای پورعلی‌گنجی یا یامگا رخ داد، مواجه بوده است. در نتیجه در این برهه از فصل فقط فسخ توافقی و دو طرفه امکان‌پذیر است اما فسخ مهرداد محمدی به صورت یک طرفه از سوی باشگاه انجام شده است.

آیا فسخ غیرقانونی قرارداد محمدی قابل رسیدگی است؟

ابتدا باید این نکته لحاظ شود که بر اساس آیین‌نامه نقل و انتقالات، واحد نقل‌وانتقالات سازمان لیگ فوتبال بدون ورود به ماهیت موضوع، فسخ قرارداد را ثبت می‌کند و مسئولیت این عمل متوجه شخص فسخ‌کننده است. در نتیجه سازمان لیگ بدون توجه به ماهیت ماجرا، فسخ قرارداد محمدی را ثبت کرده است.

با این حال می‌توان از بند ۴ و ۵ ماده ۲۶ آیین‌نامه نقل و انتقالات که می‌گوید اگر کمیته وضعیت متوجه تخلف شود، موظف است که پرونده را از طریق دبیرکل به مراجع قضایی مربوطه اطلاع دهد، به این شکل استنباط کرد که فدراسیون فوتبال توان رسیدگی به این موضوع را دارد.

چه جریمه‌ای در انتظار استقلال خواهد بود؟

جریمه‌ای که در آیین‌نامه نقل و انتقالات در نظر گرفته شده است، ممانعت از ثبت یا خرید بازیکنان جدید داخلی یا بین‌المللی برای دو پنجره نقل‌وانتقالاتی و جرائم مالی است اما اگر بخواهیم رویه فیفا را در این موضوع در نظر بگیریم باید به این نکته اشاره کنیم که فیفا در سال‌های اخیر به ندرت به سراغ جرائم ورزشی می‌رود و تنها به صدور جرائم مالی بسنده می‌کند.

در نتیجه اگر پرونده فسخ غیرقانونی قرارداد مهرداد محمدی در کمیته‌های قضایی فدراسیون فوتبال به جریان بیفتد و قرار باشد رویه فیفا هم در نظر گرفته شود، احتمالا بستن دو پنجره نقل‌وانتقالاتی برای باشگاه استقلال لحاظ نشود. با این حال ثبت بازیکنی به جای محمدی امکان‌پذیر نخواهد بود و به احتمال فراوان یک سهمیه لیست استقلال خواهد سوخت.

فاجعه در لیگ نخبگان در کمین استقلال

خبر عجیبی که در روزهای اخیر منتشر شد، تصمیم باشگاه استقلال به قرار دادن آرمین سهرابیان و مهرداد محمدی در فهرست آسیایی‌شان است؛ تصمیمی که در صورت رخ دادن گافی نابخشودنی از سوی مدیران باشگاه استقلال خواهد بود. اما چرا؟

در ماده ۲۶ آیین‌نامه لیگ نخبگان به وضوح شرایط بازیکنانی که تیم‌ها می‌توانند در لیستشان قرار دهند آمده است. در ماده ۲۶.۱.۲ صراحتا اعلام شده که تیم‌ها تنها بازیکنانی را می‌توانند در فهرستشان قرار دهند که قراردادشان بر اساس قوانین کشورشان ثبت شده باشد اما در حال حاضر نه سهرابیان و نه محمدی قراردادی در سازمان لیگ فوتبال با استقلال ندارند، در نتیجه بازیکن غیرمجاز به حساب می‌آیند.

این نکته حائز اهمیت است که ماده ۲۶.۴ می‌گوید که اگر AFC نام بازیکن غیرمجاز هم در فهرست تیم‌ها تایید کند، به معنای سلب مسئولیت از باشگاه نیست و باشگاه مذکور باید مسئولیت و عواقب استفاده از بازیکن غیرمجاز را قبول کند.

گاف‌های مدیریتی، استقلال را بیچاره کرد

جرائم سنگین AFC در انتظار استقلال

برای بررسی جرائم استفاده از بازیکن غیرمجاز باید به آخرین نسخه آیین‌نامه انضباطی و اخلاق AFC رجوع کرد. بر اساس ماده ۵۶ این آیین‌نامه در صورتی که تیمی از بازیکن غیرمجاز در یک بازی استفاده کند محکوم به شکست ۳ بر صفر در آن بازی و جریمه حداقل ۱۰۰۰ دلاری به ازای هر بازیکن غیرمجاز خواهد شد.

همچنین اگر این تخلف پس از پایان مسابقات روشن شود، آن تیم احتمالا با محرومیت از حضور در رقابت آینده یا کسر امتیاز مواجه خواهد شد. همه این جرائم نشان می‌دهد که مدیران استقلال باید هر چه زودتر از این گاف بزرگ جلوگیری کنند تا حداقل بیشتر از این شرمنده هواداران نشوند.

گاف‌های مدیریتی، استقلال را بیچاره کرد

البته ثبت بازیکن غیرمجاز برای اولین بار نیست که امسال برای تیم‌های ایرانی رخ داد. پیش از این باشگاه سپاهان برای دیدار پلی‌آف لیگ نخبگان مقابل شباب الاهلی از بازیکنانی استفاده کرد که قراردادشان در سازمان لیگ ثبت نشده بود اما شانسی که باشگاه سپاهان و حتی فدراسیون فوتبال آورد این بود که سپاهان مقابل شباب الاهلی شکست خورد و از رسیدن به لیگ نخبگان بازماند چرا که اگر طلایی‌پوشان اصفهانی به لیگ نخبگان می‌رسیدند، به دلیل استفاده از بازیکن غیرمجاز با تصمیم AFC از این رقابت‌ها حذف می‌شدند.