تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3768654
شناسه : 3768654
تاریخ :
پژوهش جدید روی موش‌ها: رژیم غذایی فستینگ می‌تواند موجب سرطان شود اقتصاد ایران: پژوهش جدیدی روی موش‌ها نشان می‌دهد اجتناب متناوب از خوردن غذا با افزایش خطر ابتلا به سرطان همراه است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

پژوهشی از گذشته نشان می‌داد فستینگ در موش‌ها به افزایش توانایی‌های بازسازی سلول‌های بنیادی روده منجر می‌شود و از آن‌ها دربرابر آسیب و التهاب محافظت می‌کند.

اکنون گروهی بین‌المللی از پژوهشگران دریافته‌اند که افزایش در تولید سلول‌های بنیادی با شروع تغذیه مجدد موش‌ها پس از ناشنا بودن شتاب می‌گیرد. علاوه‌براین، خوردن غذا می‌تواند موجب تولید موتاژن‌ها شود که خطر تشکیل تومورهای سرطانی را افزایش می‌دهد. موتاژن‌ها ترکیباتی ازقبیل آمین‌های هتروسیکلیک موجود در موادی مانند گوشت سوخته هستند که می‌تواند موجب جهش ژنتیکی شود.

عمر ییلماز، زیست‌شناس موسسه فناوری ماساچوست می‌گوید وجود فعالیت بیشتر سلول‌های بنیادی برای بازسازی خوب است، اما فعالیت بی‌رویه می‌تواند پیامدهای نامطلوبی به همراه داشته باشد. فستینگ بسیار سالم است، اما اگر حین خوردن غذا پس از ناشتا، ماده جهش‌زایی (مانند کباب سوخته) را مصرف کنید، ممکن است با احتمال بیشتری دچار ضایعه‌ای شوید که درنهایت به سرطان تبدیل شود.

سلول‌های بنیادی روده از فعال‌ترین سلول‌ها در بدن هستند و به‌طور پیوسته تقسیم می‌شوند و هر ۵ تا ۱۰ روز پوشش روده را تجدید می‌کنند. این سطح بالای فعالیت همچنین به معنای این است که احتمال وقوع نابهنجاری‌های سرطان‌زا در آن‌ها بیشتر است و این احتمال در طول دوره تغذیه مجدد پس از دوره ناشتا افزایش می‌یابد.

پژوهشگران مسیری زیستی به نام mTOR را شناسایی کردند که سلول‌های بنیادی ازطریق آن عمل می‌کنند. این مسیر در رشد سلولی و متابولیسم نقش دارد و پس از ناشتا موجب افزایش تولید مولکول‌های کوچکی به نام پلی‌آمین می‌شود که تکثیر سلولی را تحریک می‌کنند. این مولکول‌ها برای کمک به بهبود و بازسازی بدن پس از محرومیت از مواد غذایی و انرژی کلیدی هستند. گرچه مطالعه جدید نشان می‌دهد در شرایطی که برای رشد سرطان مطلوب‌تر است، احتمال ایجاد تومور نیز افزایش می‌یابد.

مطالعات گذشته نشان داده‌اند رژیم‌های غذایی فستینگ می‌توانند در کاهش خطر ابتلا به سرطان مفید باشد و حتی اثربخشی درمان‌های ضدسرطان را افزایش دهند. گرچه این مطالعات عمدتا روی پرهیز غذایی تمرکز داشته‌اند و پیامدهای احتمالی تغذیه مجدد پس از ناشتا را درنظر نگرفته‌اند. پژوهش‌های بیشتر می‌تواند به شناسایی راه‌هایی برای ارتقای مزیت‌ها و در‌عین‌حال محدود کردن خطرات این رژیم غذایی کمک کند.

گرچه مطالعات حیوانی می‌توانند اطلاعات زیادی در اختیار ما بگذارند، برای درک عمیق‌تر پیامدهای احتمالی رژیم‌های غذایی فستینگ، نیازمند پژوهش‌های انسانی هستیم؛ زیرا به‌گفته‌ی پژوهشگران، در انسان‌ها شرایط بسیار پیچیده‌تر است.

پژوهش در مجله‌ی Nature منتشر شده است.