تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3768641
شناسه : 3768641
تاریخ :
مهندسان سابق اینتل استارتاپی برای توسعه پردازنده‌های RISC V تأسیس کردند اقتصاد ایران: مهندسان سابق اینتل استارتاپی را برای توسعه‌ی پردازنده‌های مبتنی‌بر ریسک پنج راه انداخته‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

چند نفر از کارشناسان ارشد سابق در اینتل، استارتاپی به نام AheadComputing راه‌اندازی کرده‌اند که بر توسعه‌ی هسته‌های مبتنی‌بر معماری متن‌باز RISC-V تمرکز دارد.

اوضاع تیم آبی به‌ویژه در چند فصل گذشته به‌شدت ناامیدکننده بود، طوری که به‌نظر می‌رسد بسیاری از افراد به ترک کردن این شرکت می‌اندیشند. اکنون، گروهی از مختصصان معماری پردازنده اینتل دست به‌ دست هم داده‌اند تا شرکتی نوپا تأسیس کنند که هسته‌های ریسک پنج را توسعه دهد.

تیم موسس شرکت aheadcomputing

AheadComputing شامل افرادی همچون دبی مار، مارک دچن، جاناتان پیرس و سریکانت سرینیوان می‌شود و هدفش ایجاد مالکیت معنوی هسته‌های ریسک پنج برای مشتریان است. این افراد در مجموع بیش از ۸۰ سال تجربه‌ی کار در اینتل را به صنعت جدید و تقریباً بکر ریسک پنج آورده‌اند.

مقالات مرتبط
  • تراشه انقلابی RISC-V، واحدهای CPU و GPU و هوش مصنوعی را ادغام می‌کند
  • جنگ تجاری آمریکا و چین به معماری پردازشی «ریسک ۵» کشیده می‌شود

دبی مار، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل استارتاپ مذکور، یکی از مهندسان ارشد گروه توسعه‌ی معماری پیشرفته (AADG) و مسئول فناوری هایپرتردینگ تیم آبی بوده است. مارک دچن، هم‌بنیان‌گذار دوم، سابقه‌ی کار به‌عنوان مهندس ارشد معماری CPU مصرفی اینتل را در کارنامه‌ی خود دارد. جاناتان پیرس و سریکانت سرینیوان نیز با تجربیات مشابه به تیم پیوسته‌اند.

در حال حاضر بحث‌های داغی راجع‌ به معماری‌های x86 و ریسک پنج، به‌ویژه در مورد کاربردهای هرکدام در زمینه‌های هوش مصنوعی و پردازش با عملکرد بالا وجود دارد. از آنجا که ریسک پنج قابلیت مقیاس‌پذیری و متن‌باز بودن را ارائه می‌دهد، قطعاً برای توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگانی که به‌دنبال ساخت محصولی اختصاصی هستند، انتخاب مطلوبی است.