تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3768627
شناسه : 3768627
تاریخ :
قطعی برق ضربات سنگینی به واحدهای تولیدی کوچک وارد می‌کند اقتصاد ایران: شهرکرد_نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد بن، سامان و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: قطعی برق برای واحدهای کوچک ضربات سنگینی به همراه دارد و باعث کاهش تولید در استان‌های کمتر برخوردار می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، احمد راستینه ظهر امروز سه‌شنبه در نشست هم اندیشی با نمایندگان مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی با حضور محمدرضا رمضانی معاون امور حقوقی و مجلس اتاق ایران، اظهار کرد: ناترازی انرژی ضربات سنگینی به مناطق کمتر برخوردار وارد کرده است.

وی افزود: سهم استان چهارمحال و بختیاری در زمینه کارخانجات و واحدهای تولیدی به‌ویژه صنایع مادر به شدت پایین است و بیشترین سهم را در بحث کارخانجات و واحدهای کوچک تولیدی به خود اختصاص داده، قطعی برق برای واحدهای کوچک ضربات سنگین جبران ناپذیری به همراه دارد و باعث کاهش تولید و زیان جدی اقتصادی به استان‌های کمتر برخوردار می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن، سامان و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای جلوگیری از زیان ناترازی انرژی در استان‌های کمتر برخوردار چون چهارمحال و بختیاری باید چند اقدام انجام شود، نکته اول اینکه سهم کارخانجات مادر در تولید انرژی که در برنامه هفتم دیده شده باید به صورت جدی تحت نظارت قرار گیرد.

راستینه عنوان کرد: قرار نیست ناترازی انرژی برای واحدهای تولیدی بزرگ جبران شود اما واحدهای تولیدی کوچک ضرر نکنند لذا در اولین اقدام بر اساس برنامه هفتم توسعه باید همه واحدهای تولیدی بزرگ برق مورد نیاز را با ایجاد نیروگاه‌های کوچک متناسب با واحد خود تأمین کنند.

وی خاطرنشان کرد: در توزیع یارانه‌ها به‌التبع هرچه واحد تولیدی بزرگ‌تر باشد سهم بیشتری از یارانه‌های پنهان را می‌بلعد و واحدهای کوچک کمترین سهم را از یارانه‌ها می‌برند بنابراین توضیح عادلانه یارانه‌ها متناسب با میزان تولید و مصرف مورد بازنگری قرار گیرد.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن، سامان و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نمی‌شود یارانه پنهان را به شکل ناعادلانه توزیع کرد و بعد انتظار داشته باشیم در ناترازی انرژی واحدهای کوچک تولیدی دچار ضرر نشوند.

راستینه بیان کرد: نکته سوم بحث توزیع عادلانه ثروت در کشور است، متأسفانه چهارمحال و بختیاری جز استان‌هایی است که ۹۲ درصد واحدهای تولیدی آن واحدهای تولیدی کوچک هستند و واحدهای تولیدی بزرگ کمتر در این استان حضور دارند و به همین دلیل میزان تولید ثروت در این استان کم است، قطعی برق و ناترازی انرژی همین مقدار کم تولید را هم دچار مشکل کرده است.

وی تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه توجه به سند آمایش سرزمینی، توزیع عادلانه واحدهای تولیدی کلان و مادر و تکمیل زنجیره‌های ارزش مورد تاکید قرار گرفته است.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن، سامان و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در چهارمحال و بختیاری باید زنجیره‌های ارزش را تکمیل کنیم.

راستینه یادآور شد: انتظار داریم بی برنامه‌گی در مصرف بودجه تمام شود، اخیراً درخواست قرض ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی مطرح شده است، وقتی مصارف این بودجه قرار است توسط دولت تعیین شود یعنی توزیع ناعادلانه ثروت و بودجه، در این میان نقش نظارتی مجلس هم دچار خدشه می‌شود.

وی تاکید کرد: باید نقش نظارتی مجلس را به معنای واقعی احیا کنیم و اگر این اتفاق رخ دهد دیگر مشکل قانون و اجرای آن را نخواهیم داشت.