تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3768588
شناسه : 3768588
تاریخ :
پوتین: مغولستان متحد وفادار و دیرینه روسیه است اقتصاد ایران: رئیس جمهور روسیه که در سفری رسمی عازم مغولستان شد و هم‌اکنون در این کشور به‌سر می‌برد، مغولستان را کشور دوست و متحد دیرینه مسکو توصیف کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با داشزِگوین آماربایاسگالان، سخنگوی پارلمان مغولستان، این کشور را دوست و متحد روسیه خواند.

پوتین در این دیدار گفت: از حضور در مغولستان که دوست ماست و جشن گرفتن پیروزی مشترک‌مان در نبرد خالخین‌گل در کنار مردم مغولستان، بسیار خرسندم.

وی افزود: مغولستان در نبرد با نازیسم و نظامی‌گری، به متحدی بسیار وفادار و قابل اعتماد اتحاد جماهیر شوروی و روسیه بدل شد. روسیه و مغولستان دهه‌ها روابط بسیار نزدیک و دوستانه خود را حفظ کرده‌اند و این روابط امروز با موفقیت روبه‌افزایش است.

به گفته پوتین، تعامل دو کشور از طریق پارلمان بسیار حائز اهمیت است. وی تاکید کرد: در دنیای امروز، تماس و تعامل بین قوای مجریه، کمک شایانی به توسعه روابط می‌کند.

سفر پوتین به مغولستان از آن جهت اهمیت دارد که این کشور جزو اعضای دیوان کیفری بین المللی است. این دادگاه مارس پارسال با طرح اتهامات جنایت جنگی مبنی بر کوچاندن غیرقانونی صدها کودک اوکراینی از این کشور و انتقال آنها به روسیه، برای رئیس جمهور روسیه قرار بازداشت صادر کرد. کرملین این اتهامات را قویاً رد کرده و آن را تحت‌تاثیر انگیزه‌های سیاسی خوانده است.

این حکم، ۱۲۴ عضو دادگاه بین المللی از جمله مغولستان را ملزم می‌کند که در صورت ورود پوتین به خاک کشورشان، پوتین را بازداشت و برای محاکمه به لاهه منتقل کنند. وزارت خارجه اوکراین پس از اطلاع از سفر پوتین به اولان‌باتو در بیانیه‌ای از مقامات مغولستان خواست تا با تبعیت از حکم بین‌المللی بازداشت پوتین، او را دستگیر کند!

مغولستان کشوری با نظامی پارلمانی است. نخست وزیر که رئیس دولت محسوب می‌شود، قدرت اصلی را در کشور در اختیار دارد. کابینه را حزب پیروز تشکیل می‌دهد. حزب خلق مغولستان از سال ۲۰۱۶ قدرت را در دست دارد. لاوسنمسرین اویون-اردین از سال ۲۰۲۱ نخست وزیر این کشور است. او پس از پیروزی اوخناگین خورلسوخ، رئیس جمهور مغولستان در انتخابات ریاست جمهوری، جانشین وی شد.