تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3768512
شناسه : 3768512
تاریخ :
تنها ۷ درصد از آب های سطحی در استان زنجان مهار می شود اقتصاد ایران: زنجان-استاندار زنجان گفت: تنها ۷ درصد از آب های سطحی در استان مهار می شود و این آمار باتوجه به وضعیت منابع آبی اصلا خوب نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن افشارچی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز تاریخ انقضای بعضی از نرم‌افزارهای حکمرانی در کشور به پایان رسیده است، گفت: به همین خاطر نیاز به بازنگری و به روزرسانی شدن داریم اما این سئوال مطرح است که آیا اختیاراتی که از قبل بوده، امروز نیز باید تداوم داشته باشد و اینکه توسعه فقط محدود به مباحث عمرانی است.

وی تاکید کرد: باید نیم‌نگاهی به روند توسعه کشورهایی که طی سه دهه اخیر به این مهم دست یافته‌اند، داشته باشیم و بی‌تردید این کشورها روش‌های متکثر تولید ثروت را به رسمیت شناخته‌اند.

استاندار زنجان با یادآوری اینکه در ایران نیز باید این موضوع را هدف‌گذاری کرده و بر همین مبنا اختیارات بین استان‌ها توزیع شود، تصریح کرد: این موضوعی نیست که دوباره بخواهیم این اختیارات را از طریق مجلس به استان‌ها بدهیم، بلکه دولت باید خود اقدام به واگذاری این اختیارات به استان‌ها کرده و مطالبه اصلی را از استانداران داشته باشد.

افشارچی با بیان اینکه این موضوع در زمان دولت سیزدهم کلید خورد، هر چند اختیارات کامل به استانداران داده نشد اما سنجش عملکرد بر همین اساس بود، خاطرنشان کرد: این یعنی اینکه ارزش‌گذاری استانداران صرفاً بر محور مسائل سیاسی نبوده، بلکه عملکرد و کارنامه استانداران نیز در این ارزیابی لحاظ می‌شود.

استاندار زنجان متذکر شد: وقتی تصمیم‌گیری و عملکرد توزیع می‌شود، آورده زیادی به همراه خواهد داشت و امروز بسیاری از کشورها اقدام به توزیع اختیارات کرده و از زیرمجموعه‌های خود خواستار عملکرد هستند.

سد مشمپا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وی در ادامه، گریزی به آخرین وضعیت سدسازی و تکمیل سدهای نیمه‌تمام در استان زد و گفت: در صورت تکمیل سدهای نیمه‌تمام در استان زنجان، به ویژه دو سد بلوبین و مراش شاهد مهار ۵۰ درصدی آب‌های سطحی در استان خواهیم بود.

استاندار زنجان با یادآوری اینکه سد مشمپا در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی یکی دیگر از سدهای مهم استان به شمار می‌رود، اظهار کرد: اتمام این پروژه عظیم به اعتبار و البته رفع مسائل زیست محیطی نیاز دارد، این در حالی است که بخش اعظمی از کارهای زیرزمینی این سد انجام شده و طبق برنامه زمان‌بندی کمتر از دوسال آینده آبگیری خواهد شد.

افشارچی با تاکید بر اینکه مهار آب‌های سطحی در شرایط امروز از اهمیت زیادی برخوردار بوده و به همین خاطر اتمام سد مشمپا بسیار ضروری است، خاطرنشان کرد: آمار حاکی از آن است که استان‌های همجوار در مهار آب‌های سطحی توانسته‌اند به میزان ۷۵ درصد موفق عمل کنند، این در حالی است که استان زنجان در این زمینه به ۷ درصد نیز نرسیده است.

وی با بیان اینکه باید از متکی بودن به منابع آب زیرزمینی خارج شویم، گفت: آمار در این حوزه حکایت از آن دارد که از مجموع حدود ۱.۷ میلیارد مترمکعب آب کشاورزی، نزدیک به ۱.۳ میلیارد مترمکعب آن از طریق آب های زیرزمینی است.