تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3768447
شناسه : 3768447
تاریخ :
۱۵۷ هزار تن تخصیص کودهای یارانه ای برای گلستان اقتصاد ایران: گرگان- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: ۱۵۷ هزار تن کودهای یارانه ای برای گلستان تخصیص داده شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سیدصمد ضیایی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران درباره وضعیت تولید و تأمین کود مورد نیاز کشاورزان در سال زراعی جدید، اظهار کرد: طبق برنامه ابلاغی تخصیص کودهای یارانه‌ای، از مجموع مذکور، ۲.۴ میلیون تن کودهای ازته، ۴۰۰ هزار تن کودهای فسفاته و ۲۰۰ هزار تن کودهای پتاسه است. که سهم گلستان در این بخش به میزان ۱۵۷ هزار تن است.

وی افزود: افزایش سهمیه ابلاغی ۱۶۵ هزار تن داده شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: تخصیص کودهای ازته براساس الگوی کشت و کودهای فسفاته و پتاسه براساس محصولات استراتژیک و اساسی ابلاغ شده که لازم است این پروتکل رعایت شود.

ضیایی با بیان اینکه در حال حاضر تقاضا کمتر از میزان تأمین است، یادآور شد: با شروع کشت پاییزه، به طور حتم با افزایش تقاضا، میزان تأمین نیز به موازات آن افزایش می‌یابد و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی ادامه داد: اکنون بیش از ۲۱ هزار تن میزان ذخایر استراتژیک انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه است که این رقم در سال‌گذشته، بیش از ۱۹ هزار تن بوده است.

ضیایی با بیان این که در حوزه تأمین کود اوره نگرانی وجود ندارد، اظهار کرد: پس از ابلاغ هیأت وزیران تأمین و توزیع کود اوره روند عادی را طی می‌کند. هم اکنون بیش از ۷ هزارتن ذخایر این نهاده استراتژیک است.

وی برنامه ابلاغی کودهای فسفاته وپتاسه را نیز بیش از ۴۰ هزار تن دانست که تا این مدت بیش از ۲۰ هزار و۶۰۰ تأمین شده است که حدود دو هزار و۶۰۰ تن به سایر استان‌ها ارسال و بیش از ۳ هزار و۶۰۰ تن برای مصرف کشت محصولات بهاره و

تابستانه توزیع شده است که در حال حاضر در انبارهای ذخیره سازی بیش از ۱۴ هزارتن، ذخیره انواع کودهای فسفاته وپتاسه است که این رقم در سال کذشته، بیش از ۸ هزار تن بوده است.

ضیایی با بیان اینکه؛ کمبود نقدینگی یکی از علت‌های استفاده کم از انواع نهاده‌های کشاورزی از جمله کود فسفا ته و پتاسه و … است، افزود، ضروری است برای تأمین امنیت غذایی، افزایش تولیدات محصولات کشاورزی و تأمین عناصر غذایی در خاک، طبق استانداردها از انواع کودهای شیمیایی ازته، فسفاته، پتاسه به همراه کودهای آلی، بیولوژیک برای تولید محصولات کشاورزی برای جلوگیری از خسارت احتمالی استفاده شود.