تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3768415
شناسه : 3768415
تاریخ :
نمایشی خارق العاده از اراده، الهام بخشی، و عبور از محدودیت ها اقتصاد ایران: «تلاش و موفقیت ورزشکاران معلول و جانباز در عرصه های بین المللی با وجود محدودیت های جسمانی، پیام های مثبت و الهام بخشی را به همه آحاد و اقشار جامعه داده است.»

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، دنیای ورزش دنیایی سرشار از رقابت، هیجان، نمایش های خارق العاده، و مشاهده عالی ترین سطح مهارت های حرکتی در انواع رشته های مختلف ورزشی است. با گذر زمان و در طی بیش از یک قرن برگزاری رویدادهای جهانی و المپیکی، و با ورود دانش و فناوری های نوین به ورزش، پیچیدگی و فشردگی رقابت های ورزشی بیشتر و به تبع آن سطح مهارتهای حرکتی، تکنیکی و تاکتیکی در ورزش بالاتر رفته است.

در المپیک ٢٠٢٤ و در طی دو هفته رقابت های فشرده و میلی متری، شاهد درخشش قهرمانان ورزشی از ٢٠٦ کشور جهان با رکوردشکنی ها و کسب نتایج خارق العاده در رشته های انفرادی و گروهی بودیم. نتایجی که همراه با آن موجی از شور و هیجان و نشاط و انگیزه به تماشاگران و بینندگان از پنج قاره جهان منتقل شد و روحیه مضاعفی را در مردم و علاقمندان به ورزش ایجاد کرد.

اکنون نیز مردم در سراسر جهان شاهد رقابت ٤٤٠٠ ورزشکار از ١٦٨ کشور در ٢٢ رشته ورزشی در پارالمپیک ٢٠٢٤ پاریس هستند که تلاش ورزشی این جمع بزرگ و رقابت این ورزشکاران با توجه به معلولیت و محدودیت های حرکتی و جسمانی آنان، از جذابیت های خاصی فراتر از ورزش و رقابت های ورزشی برخوردار است. هنرنمایی و انگیزه و اراده و تلاش خارج از تصور ورزشکاران و رقابت آنان در این رویداد جهانی در انواع رشته های ورزشی دشوار و پیچیده که بدون برخورداری از اندام های حرکتی تقریبا بکارگیری ابزارهای ورزشی و انجام تکنیک ها و مهارت های آن غیرممکن و محال بنظر میرسد بیانگر آن است که پارالمپیک فقط یک عرصه و میدان رقابت ورزشی نیست، بلکه فرصتی است تا توانائی و هنرنمایی و اراده خارج از تصور انسان هایی بظاهر کم توان اما در واقع توانا در وسعت جهان به نمایش گذاشته شده و الهام بخش همه کسانی باشد که علیرغم برخورداری از توان جسمانی کامل و امکانات ریز و درشت مادی، تجهیزاتی، فیزیکی، و سخت افزاری در انجام امور عادی و معمول روزانه خود نیز دچار مشکل و کمبود هستند.

حضور ورزشکاران ایران در پارالمپیک از همان دوره نخست در سئول ۱۹۸۸ حضوری توأم با پیشرفت و قرار گرفتن در جایگاه برتر نسبت به اکثریت کشورهای حاضر در این رویداد بوده است. ورزشکاران جانباز و معلول ایران با جدیت و تلاش و تمرکز تحسین برانگیز در طی دوره ها و ادوار مختلف پارالمپیک توانسته اند با کسب ۱۶۰ مدال شامل ۶۷ طلا، ۴۸ نقره، و ۴۵ برنز رتبه های برتر را در رشته های مختلف ورزشی و در رقابت با ورزشکاران برتر بیش از یکصد کشور دنیا بدست آورند.

کسب این نتایج و قرار گرفتن در رنکینگ های ۱۱ و ۱۳ در پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۲۰ توکیو هم در ارتقاء اعتماد به نفس و روحیه خودباوری آنان بسیار تأثیرگذار بوده و از سوی دیگر باعث جذب و گرایش جامعه معلولان کشور به ورزش و فعالیت های ورزشی گردیده است. ضمن آن که این تلاش و موفقیت ورزشکاران معلول و جانباز در عرصه های بین المللی با وجود محدودیت های جسمانی، پیام های مثبت و الهام بخشی را به همه آحاد و اقشار جامعه داده است که می توان با اراده و تلاش مضاعف از موانع بزرگ سختی ها و محدودیت ها عبور کرد و سکوهای موفقیت و افتخار را بدست آورد.

همچنین درباره موفقیت های ورزشکاران پارالمپیکی ایران باید به ستاره های کاروان ورزشی ایران در ادوار پارالمپیک نیز اشاره ای داشته باشیم و از افتخار آفرینی های سیامند رحمان قهرمان فقید پاراوزنه برداری و قوی‌ترین مرد پارالمپیک، زهرا نعمتی دارنده مدال‌های طلا و نقره در چندین دوره از بازی‌های پارالمپیک و اولین بانوی ایرانی که در المپیک و پارالمپیک شرکت کرده است، تیم والیبال نشسته مردان ایران به عنوان قدرت‌ بزرگ جهان در این رشته با کسب مدال‌های طلا و نقره در دوره‌های مختلف پارالمپیک و یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در ادوار گذشته، رشته‌ پارادوومیدانی به عنوان پرمدال‌ترین رشته ایران در تاریخ پارالمپیک که ورزشکاران آن در ۹ دوره گذشته موفق به کسب مجموع ۸۳ مدال‌ طلا، نقره، و برنز شده‌اند، قادر مدبر در پارادوومیدانی که در پارالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتا ۳ طلا و در ۲۰۰۰ سیدنی ۲ طلا و یک برنز کسب کرد، و نهایتا چهره شاخص و پرافتخارترین بانوی پارالمپیک ایران ساره جوانمردی در رشته تیرانداری با کسب مدال برنز در ۲۰۱۲ لندن، دو مدال طلا در ریو ۲۰۱۶، یک مدال طلا در توکیو ۲۰۲۰، و طلای ۲۰۲۴ پاریس یاد کنیم که بارها پرچم ایران عزیز را در قله پارالمپیک برافراشته اند و باعث غرور و افتخار ایرانیان در سراسر جهان شده اند.

بدیهی است هر مقدار در باره این افتخارآفرینان گفته شود و هر میزان سرمایه گذاری برای حضور مقتدرانه ورزشکاران جانباز و معلول در عرصه های قاره ای و جهانی که الهام بخش و امیدآفرین هستند صورت پذیرد و هرگونه پاداش و تشویق مادی و معنوی که برای این قهرمانان و سرآمدان در نظر گرفته شود کاری است که در مسیر درست و صواب خواهد بود و آثار و نتایج مثبت آن به جامعه و مردم بازخواهد گشت. امیدواریم با توجه به نتایجی که تاکنون کسب شده و موفقیت های بیشتر قهرمانان عزیزمان در کاروان فرزندان ایران، شاهد بازگشت شکوهمندانه این عزیزان با مدال هایی خوش رنگ تر و جایگاهی فراتر از ادوار قبل در رنکینگ پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ باشیم.
--------------------------------------
عبدالحمید احمدی