تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3768412
شناسه : 3768412
تاریخ :
پکن: اظهارات سیاستمداران آمریکایی مملو از تفکرات جنگ سرد است اقتصاد ایران: نمایندگان کنگره آمریکا در سفر اخیر خود به ژاپن، با اعلام مواضع ضد چینی، هدف از این سفر را مقابله با چالش‌های نظامی، اقتصادی و ایدئولوژیک چین بیان کردند، اقدامی که موجب نارضایتی شدید چین شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رئیس کمیسیون ویژه مجلس نمایندگان آمریکا در امور چین و چندین نماینده کنگره طی سفر خود به ژاپن در روزهای اخیر اظهار داشتند: هدف این سفر حمایت از اتحاد آمریکا و ژاپن، بحث در مورد همکاری آمریکا و ژاپن برای مقابله با چالش‌های نظامی، اقتصادی و ایدئولوژیک روزافزون چین و تشویق ژاپن به ادامه مقاومت در برابر برنامه‌های اقتصادی "بدخواهانه" چین است.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری این وزارتخانه به این اظهارات مقامات آمریکایی واکنش داد: این نهادها و مقامات به دلایل سیاسی و به مدت طولانی چین و حزب کمونیست چین را بدنام کرده‌اند. اظهارات این سیاستمداران مملو از تفکرات جنگ سرد و تعصبات ایدئولوژیک است که "تهدید چین" را ترویج می‌کنند و به تقابل‌های جناحی دامن می‌زنند.

وی ادامه داد: چین به شدت مخالف این رویکرد است. چین همواره بر این باور است که همکاری بین کشورها باید به تقویت صلح، ثبات و شکوفایی منطقه کمک کند، نباید علیه کشورهای ثالث باشد و نباید منافع کشورهای ثالث را تضعیف کند. ایجاد ائتلاف‌های بسته و انحصاری و تشکیل "محافل کوچک" با جهت‌گیری های خاص سیاسی در تضاد با روند زمانه و بر خلاف خواست ملت ها است.

ماو نینگ تاکید کرد: چین از سیاستمداران آمریکایی می‌خواهد که به طور عینی و منطقی به توسعه چین نگاه کنند، از ایجاد تقابل‌های جناحی و ترویج "جنگ سرد جدید" خودداری کرده و از دامن زدن به تنش‌ها در منطقه بپرهیزند.

پکن و توکیو طی روزهای اخیر به دلیل آنچه توکیو آنرا تجاوز به حریم دریایی و هوایی ژاپن می‌خواند، با یکدیگر دچار تنش سیاسی شده‌اند. تحلیلگران بر این باورند، سفر مقامات آمریکایی به ژاپن دارای پیام هایی به پکن و به منزله نوعی هشدار به چین جهت کاهش تنش های نظامی و سیاسی در دریای جنوبی و شرقی چین باشد، اقدامی که ممکن است نتیجه معکوس به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/