تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3768336
شناسه : 3768336
تاریخ :
۴۶ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر تحت تکفل بیمه تکمیلی قرار گرفتند اقتصاد ایران: صندوق اعتباری هنر با انتشار گزارشی آماری از تحت تکفل قرار گرفتن نزدیک به ۴۶ هزار نفر از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و قرآن و عترت در حوزه بیمه تکمیلی طی سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، در قرارداد ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر، قریب به ۴۶ هزار نفر از فعالان فرهنگی و هنری کشور و افراد تحت تکفل آنها از خدمات بیمه تکمیلی برخوردار شدند که نسبت به قرارداد سال ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ از رشد ۹ درصدی برخوردار بوده است.

بر این اساس ۳ درصد از بیمه شدگان از خدمات طرح امید، ۷۵ درصد از خدمات طرح آرامش و ۲۲ درصد از پوشش طرح رفاه برخوردار شدند.

همچنین از تعداد ۲۴ هزار و ۷۴۶ نفر بیمه شده اصلی، حدود ۲۳ هزار و ۶۱۱ نفر (با توجه به شرایط سنی) تحت پوشش بیمه عمر و حادثه با سقف پوشش ۵۰ میلیون تومان برای فوت، ۱۰۰ میلیون تومان در صورت حادثه منجر به فوت و در صورت نقض عضو ۵۰ میلیون تومان قرار دارند.

با توجه به رسالت حمایت از جامعه فرهنگی و هنری کشور از سوی صندوق اعتباری هنر، با انتخاب هر یک از طرح های بیمه‌ای، بخشی عمده ای از حق بیمه اعضا و افراد تحت تکفل از طرف صندوق پرداخت می‌شود. بر این اساس سعی بر این است اقشار با توان مالی کمتر، بیشترین میزان حمایت را دریافت نمایند.

ارزش کل قرارداد بیمه درمان تکمیلی سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ مبلغ ۱۷۲ میلیارد تومان برای ۴۵ هزار و ۸۰۶ نفر بود و صندوق اعتباری هنر به منظور کاهش بار هزینه ثبت نام بیمه تکمیلی برای اصحاب فرهنگ و هنر، بخش قابل توجهی از هزینه های ثبت نام هریک از طرح ها را خود پرداخت می‌کند. بر این اساس صندوق در طرح امید مبلغ یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان، در طرح آرامش مبلغ ۷۲ میلیارد و ۵۴۵ میلیون تومان و در «طرح رفاه» مبلغ ۲۹ میلیارد و ۶۷۴ میلیون تومان و در مجموع قریب به ۱۰۴ میلیارد تومان از کل مبلغ قرار داد را از محل منابع خود پرداخت و مابقی به مبلغ ۶۸ میلیارد تومان توسط اعضا ثبت نام شده پرداخت شد.

در «طرح امید»، هر عضو از مبلغ سالانه یک میلیون و ۳۲۰ هزارتومان، ۳۸۲ هزار و ۸۰۰ تومان پرداخت کرد و ۷۱ درصد حق بیمه یعنی ۹۳۷ هزار و ۲۰۰ تومان توسط صندوق پرداخت شده و در «طرح آرامش»، هر عضو از مبلغ سالانه ۳ میلیون و ۳۶۰ هزارتومان، یک میلیون و ۲۷۶ هزار و ۸۰۰ تومان پرداخت و ۶۲ درصد آن یعنی ۲ میلیون و ۸۳ هزار و ۲۰۰ تومان توسط صندوق پرداخت شده است. ضمن اینکه در «طرح رفاه» نیز از مبلغ سالیانه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان، صندوق، ۴۵ درصد آن را به مبلغ ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان متقبل و هر عضو ۲ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان پرداخت کرده است.

مشمولان «طرح بارین»، هنرمندانی هستند که از عهده تأمین هزینه ثبت نام بیمه درمان تکمیلی بر نیامده و در عین حال به دلیل شرایط درمانی، نیازمند برخورداری از مزایای این نوع بیمه هستند. بیش از هزار و ۲۰۰ نفر از اعضای صندوق که قادر به پرداخت حق بیمه درمان تکمیلی نبودند به صورت رایگان و برای یک دوره ۱۲ ماهه از مزایای بیمه درمان تکمیلی صندوق برخوردار شدند.

صندوق اعتباری هنر در قالب «طرح آرا»، حق بیمه درمان تکمیلی هنرمندان دارای درجه یک هنری ۶۰ سال به بالای عضو صندوق و همسر آنها را در «طرح رفاه» به طور کامل پرداخت می کند. براین اساس بیش از هزار ۳۰۰ نفر از هنرمندان دارای درجه یک هنری و همسرانشان ازسوی صندوق، از مزایای «طرح آرا» به صورت رایگان برخوردار شده اند.

از تعداد کل ثبت نام کنندگان بیمه درمان تکمیلی سال ۱۴۰۲، بیشترین فراوانی به ترتیب به رشته های سینمایی، تجسمی وموسیقی مربوط می شود.

پرداخت خسارت به بیمه شدگان صندوق اعتباری هنر

ارزش کل قرارداد بیمه درمان تکمیلی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱، ۱۰۶ میلیارد تومان بود که بیش ۱۴۸ میلیارد تومان خسارت توسط شرکت بیمه گر به بیمه شدگان صندوق اعتباری هنر پرداخت شد.

در قرارداد سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تا پایان خرداد ۱۴۰۳ بیش از ۶۸ میلیارد تومان، خسارت بیمارستانی، پاراکلینیکی و دندانپزشکی توسط شرکت بیمه گر به بیمه شدگان صندوق اعتباری هنر پرداخت شده است. همچنین بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان معرفی نامه باز برای بیمه شدگان صادر شده است(مبالغ دقیق خسارت های پرداخت شده تا دی ماه ۱۴۰۳ جمع بندی خواهد شد).

با توجه به اینکه در تنظیم قرارداد با شرکت بیمه در بخش هزینه های درمانی بیمارستانی و اعمال جراحی عمومی، هزینه اعمال جراحی تخصصی، شیمی درمانی و جراحی های پیوند اعضا بدون سقف در نظر گرفته شده است، ۳۷ نفر از بیمه شدگان صندوق بیش از شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خسارت دریافت کرده اند. که بیشترین رقم خسارت به مبلغ ۶۸۰ میلیون تومان به یکی از بیمه شدگان عضو مربوط می شود.