تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3768220
شناسه : 3768220
تاریخ :
تحزب در کشورمان باید معنی واقعی پیدا کند اقتصاد ایران: کمیته امور بین الملل خانه احزاب ایران هفدهمین نشست شورای خود را به میزبانی بنیاد قرآن و عترت برگزار کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبداله حسینی رئیس مرکز اسلامی کشورهای آفریقایی در این نشست با اشاره به آیاتی از قرآن مجید، نظم ریاضی موجود در این کتاب آسمانی در سوره‌های مختلف را اعجاب آور توصیف کرد و ابراز امیدواری نمود که این مهم سرلوحه زندگی همگان قرار گیرد.

وی در ادامه با توجه به اهمیت آشنایی با احزاب مختلف کشورهای آفریقایی بالاخص کشور آفریقای جنوبی؛ قبل از ورود به این مبحث از نمایندگان بین الملل احزاب کشور خواست تا در بحث تحزب در آفریقای جنوبی و درس‌هایی که می‌توان از انتخابات آنجا گرفت، کارگروه مربوط به آن را ایجاد کنند.

وی افزود: در آفریقای جنوبی زمانی که احزاب سفید پوست حاکم بودند فقط با خودشان رقابت می‌کردند اما بعد از سال ۱۹۹۴ اولین انتخابات آزاد در سراسر آفریقای جنوبی برگزار شد و دیگر احزاب به صورت جدی وارد عمل شدند.

وی در ادامه ابراز داشت: در این انتخابات سیاه پوستان به میدان آمدند و در واقع اولین انتخابات واقعی بود که برگزار شد و حدود ۷ درصد به سفید پوستان رأی دادند و ۷۷ درصد مطلق آرا به احزاب سیاه پوست رسید و آنها پیروز مطلق شدند، همچنین در انتخابات دوم ۵ درصد، سوم ۱۰ درصد و.. به مرور از این میزان آرا کاسته شد و تا ۴ سال پیش، سیاه پوستان با ۵۲ درصد پیروز انتخابات بودند، اما امسال انتخابات عجیبی بود، آفریقای جنوبی اسرائیل را به دادگاه لاهه برد، از آن طرف هم فقر در آفریقای جنوبی بیداد می‌کند، سفید پوستان هم فقر مردم را عامل سیاست‌های غلط دولت می‌دانند، لذا حزب ANC شکست خورد و مجبور شد با دشمنان خودش، دولت وفاق ملی تشکیل بدهد که در آن مقطع بنده مقاله نوشتم و گفتم از انتخابات آفریقای جنوبی باید درس بگیریم و احزاب جبهه انقلاب از این تجربیات استفاده نمایند.

ایشان ادامه داد: البته در کشور عزیزمان آنچه مسلم است حضور رهبری مقتدر و تواناست و خیلی اتفاقات خاصی نمی‌افتد اما در آفریقای جنوبی این‌طور نیست و همه چیز به یک دفعه عوض می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: کمیته بین الملل به عنوان یک پروژه کاری و یک کارگروهی می‌تواند این تجربیات را مورد استفاده قرار داده و به نفع احزاب کشور دنبال نماید.

وی خاطر نشان ساخت: اصل تحزب بسیار مهم است و عنوان حزب داری به معنای واقعی در معادلات سیاسی کشورمان با حضور برخی از احزاب معروف معنی پیدا می‌کند، اما برخی دیگر از احزاب ما زیاد شناخته شده نیستند و تب حزب‌داری و یا فرهنگ تحزب در ایران زیاد بالا نیست، در اوایل انقلاب حزب جمهوری اسلامی خوب پیش رفت و موفق هم شد، در کشور به صورت تئوری دو خط اصلی فکری اصولگرا و اصلاح طلب داریم که هیچکدام منسجم عمل نمی‌کنند.

وی افزود: حزب باید تعیین کند که چه کسی برود و چه کسی بماند و متکی به نظر شخص نباشد، این در حالی است که ما حزب نیستیم، شخص تصمیم می‌گیرد و اشتباه پشت سر اشتباه اتفاق می‌افتد، لذا راهش این است که تمام احزاب اصلاح طلب با هم متحد شوند و احزاب اصولگرا هم بیایند کنار هم جمع شوند و بگویند می‌خواهیم یکی شویم.

وی گفت: ما احزابی در آفریقای جنوبی احزابی داریم همانند حزبی که قبلاً شاخه جوانان ANC بود و از آن جدا شد، این حزب در سال‌های اول موفق نبود اما در ادامه به صورت استراتژیک حرکت کرد و قدم به قدم موفقیت‌های لازم را کسب نمود.

وی در پایان اظهار داشت: در آفریقای جنوبی همانند کشور ایران که در هر یک از مساجد، کانون بسیج داریم آنها نیز در هر یک از محله‌ها یک دفتر دارند و رئیس، منشی و … آن را اداره می‌کند و کارها به صورت منسجم انجام می‌شود و در نهایت هر محله یک نماینده انتخاب می‌کند و در مجموع این تعداد نماینده در یک شهر شخصی را به عنوان نماینده خود برمی‌گزینند و فرد مورد نظر در سطح کلان حزب ورود می‌کند و نمایندگان به صورت مویرگی حضور دارند و به صورت دموکراتیک بالا می‌آیند و واقعاً تحزب معنا پیدا می‌کند.