تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3768092
شناسه : 3768092
تاریخ :
پاک‌ترین و آلوده‌ترین شهر اروپا کجاست؟ اقتصاد ایران: آژانس محیط زیست اروپا (EEA) اخیراً داده‌های جدیدی منتشر کرده است که بر اساس آن، شهرهای اروپایی بر اساس آلودگی ناشی از ذرات معلق ریز (PM۲.۵) رتبه‌بندی شده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آژانس محیط زیست اروپا (EEA) اخیراً داده‌های جدیدی منتشر کرده است که بر اساس آن، شهرهای اروپایی بر اساس آلودگی ناشی از ذرات معلق ریز (PM2.5) رتبه‌بندی شده‌اند.

این ذرات که آلاینده اصلی همه کشورهای جهان محسوب می‌شوند، بیشتر از منابع متحرک آلودگی هوا منتشر شده و بیشترین تأثیرات منفی بر سلامت را دارند.

آلودگی هوا همچنان بزرگ‌ترین خطر محیط‌زیستی برای سلامت در اروپا محسوب می‌شود و اگرچه سیاست‌های کاهش آلودگی در سه دهه گذشته به بهبود کیفیت هوا کمک کرده است اما بسیاری از ساکنان شهرهای اروپایی هنوز در معرض سطوح غیر ایمن از آلودگی هوا قرار دارند.

بر اساس آمار آژانس محیط زیست اروپا حدود سه چهارم از مردم اروپا در مناطق شهری زندگی می‌کنند و اکثر آن‌ها در معرض این سطوح خطرناک قرار دارند.

آژانس محیط زیست اروپا 375 شهر را بر اساس میانگین سطح آلودگی PM2.5 طی دو سال گذشته رتبه‌بندی کرده است. این آلودگی به دلیل تاثیرات منفی بسیار شدید بر سلامت، مانند مرگ زودرس و بیماری، مورد تمرکز قرار گرفته است.

در این رتبه‌بندی، شهر اوپسالا و اومئو در سوئد به عنوان شهرهایی با کمترین آلودگی PM2.5 شناخته شدند. فاروی پرتغال سومین شهر با کمترین آلودگی بود و پس از آن ریکیاویک در ایسلند و اولو در فنلاند قرار گرفتند.

از طرف دیگر، شهر اسلاونسکی برد در کرواسی بدترین سطح آلودگی PM2.5 را داشت که بیش از حد مجاز سالانه اتحادیه اروپا و پنج برابر بیشتر از استانداردهای سازمان جهانی بهداشت (WHO) بود.

اتحادیه اروپا از طریق طرح "معامله سبز"(نوعی بازاریابی است که محصولات و خدمات ازجمله خودرو، تجهیزات کشاورزی و... بر اساس مزایای زیست محیطی آنها تبلیغ می‌شوند) و برنامه اقدام "آلودگی صفر"، اهدافی برای کاهش مرگ و میر زودرس ناشی از ذرات معلق ریز و جلوگیری از تأثیرات بلندمدت آن تا سال 2050 تعیین کرده است. برای دستیابی به این هدف، استانداردهای کیفیت هوا در اتحادیه اروپا با راهنمایی‌های WHO هماهنگ‌تر خواهد شد.

EEA همچنین در اواخر سال جاری داده‌های جدیدی درباره تأثیر آلودگی هوا بر اکوسیستم‌ها و سلامت انسان در اروپا منتشر خواهد کرد که شامل برآوردهای مرگ و میر و موارد بیماری ناشی از کیفیت پایین هوا است.

انتهای پیام/