تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3768005
شناسه : 3768005
تاریخ :
شرایط مرمت و رفع نقاط نقاط حادثه خیز بازار اراک پایدار است اقتصاد ایران: اراک- معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرکزی گفت: شرایط بازار تاریخی اراک به لحاظ مرمت و رفع نقاط حادثه‌خیز پایدار است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حسین محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون مرمت اکثر سراهای بازار تاریخی اراک اعم از سرای فدایی، هزاوه‌ای‌ها، نوذری، کتابفروش‌ها، انجام شده است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه میراث فرهنگی و شهرداری اراک گفت: پیرو این تفاهم‌نامه، بسیاری از اقدامات بازار را شهرداری بافت تاریخی بر عهده می‌گیرد و در این راستا شهرداری بافت تاریخی نیز قراردادی با پیمانکار منعقد کرده که سرای حاج‌باشی و آقایی را در دستور کار مرمت قرار دهد.

محمودی با بیان اینکه در عملیات مرمت، فضای داخلی سراها و بام سازی توسط شهرداری بافت تاریخی (با استفاده از پیمانکار) و نظارت کارشناسان میراث فرهنگی مورد مرمت کامل قرار می‌گیرد، افزود: در حال حاضر عملیات سبک سازی بام در سراهای حاج باشی و آقایی کلید خورده و خاک برداری انجام و خاک‌ها در حال انتقال است همچنین عملیات کاهگل نیز به زودی انجام و مرمت فضای سراها نیز دنبال خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تنها یک کارگاه مرمتی در سرای نوذری فعال است که عمده کار مرمت انجام و تمام امور مربوط به بام‌سازی و مرمت فضای داخلی سرا نیز اجرایی شده است.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی با تاکید بر اینکه بام بازار همواره در اولویت مرمت قرار دارد، افزود: میراث فرهنگی از محل اعتبارات سال ۱۴۰۲، بام راسته بازار را مرمت کرده و طاق‌های نیازمند تعمیر، نیز رسیدگی شده‌اند.

محمودی گفت: این مهم باید مورد توجه ویژه باشد که اماکن و ابنیه‌های تاریخی و سنتی همواره نیازمند رسیدگی و مرمت هستند و ممکن است در لحظه برای هر بخشی مشکلی بروز کند، اما تاکنون نقاط حادثه‌خیز و اضطراری مرمت شده‌اند و تا شروع بارش‌های فصلی و پاییز تمامی مرمت‌ها خاتمه می‌یابد و در واقع نقطه حادثه‌خیز نخواهیم داشت.

شرایط مرمت و رفع نقاط نقاط حادثه خیز بازار اراک پایدار است

هدفگذاری ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازار تاریخی

وی تصریح کرد: اعتبارات ابلاغی برای بازار تاریخی اراک در سال جاری ۲۰۰ میلیارد ریال است که تا این لحظه بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال به شکلی مشارکتی از محل اعتبارات ملی و استانی تأمین و هزینه شده و شهرداری اراک نیز در تخصیص اعتبارات تعامل و هم‌افزایی لازم را داشته است.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: اوقاف به عنوان یکی از متولیان بازار به شکل مشارکتی همکاری دارد و هیأت امنای بازار نیز کمک می‌کند تا این همراهی بیشتر شود.

محمودی گفت: به صورت کلی وضعیت بازار، سراها و بام با مرمت‌های صورت گرفته در شرایط پایداری قرار دارد.

وی بیان کرد: بازار بافت سنتی و قدیمی دارد و با توجه مداخلات بالای صورت گرفته در این ابنیه گاهی ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که به طور قطع با مدیریت به هنگام، قابل حل است.