تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3767710
شناسه : 3767710
تاریخ :
بایدن: تلاش نتانیاهو برای آتش‌بس کافی نیست اقتصاد ایران: به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، طرفین ذینفع در رسیدن به آتش‌بس «بسیار نزدیک» شده‌اند، اما نخست‌وزیر اسرائیل به قدر «کافی» تلاش نمی‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ایسنا: به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، طرفین ذینفع در رسیدن به آتش‌بس «بسیار نزدیک» شده‌اند، اما نخست‌وزیر اسرائیل به قدر «کافی» تلاش نمی‌کند.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز گفت که طرفین جنگ غزه به دستیابی به آتش‌بس و توافق تبادل اسرا «بسیار نزدیک» هستند. با این حال، پس از تحت فشار قرار گرفتن خود توسط خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل، به قدر کافی برای حصول توافق تلاش می‌کند، بایدن پاسخ داد: «نه».

طبق گزارش نشریه اسرائیل «تایمز آو اسرائیل»، نخست‌وزیر این رژیم به دلیل اولویت دادن به درخواست جدید برای حفظ نیروهای ارتش رژیم اشغالگر در کریدور فیلادلفیا در مرز غزه-مصر برای اولین مرحله ۶ هفته‌ای توافق آتش‌بس مورد انتقاد قرار گرفته است.

نهادهای امنیتی اسرائیل با موضع نتانیاهو مخالفت کرده و استدلال می‌کنند که ارتش اسرائیل در صورت نیاز می‌تواند به کریدور بازگردد و این تقاضای جدید خطر خراب کردن مذاکرات و از دست رفتن جان اسرا را در پی خواهد داشت.

پیشتر، گزارش شد که «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل در سخنانی گفت: کابینه سیاسی و امنیتی باید هرچه سریع‌تر تشکیل جلسه دهد و در تصمیم اتخاذ شده در روز پنج‌شنبه (ماندن در محور فیلادلفیا) بازنگری کند.

وی گفت: زمان در ارتباط با افراد ربوده شده (اسرای اسرائیل در نوار غزه) که کشته شدند دیگر از دست رفته است و اکنون باید افراد دیگر که همچنان در غزه هستند بازگردانده شوند.

رسانه‌های عبری به تازگی فاش کردند که اخیرا جر و بحثی بین نتانیاهو و گالانت درگرفت که شامل فریاد و درگیری لفظی در آخرین جلسه کابینه بود که حول توافق تبادل اسرا و آتش‌بس بین اسرائیل و جنبش حماس می‌چرخید. در ابتدای جلسه گالانت گزارش مفصلی ارائه کرد و در آن گفت که توافق تبادل اسرا به یک دوراهی استراتژیک برای اسرائیل رسیده است و اگر اسرائیل با توافق موافقت نکند، معنای آن بسیار گسترده‌تر از موضوع اسیران صهیونیست خواهد بود چراکه منجر به جنگ منطقه‌ای می‌شود.

از طرفی یک مقام اسرائیل که در مذاکرات مربوط به آتش‌بس حضور داشته است، به تایمز آو اسرئیل گفت: «نتانیاهو بیش از حد بر فشار نظامی تکیه کرده است، در حالی که نیاز به ابتکارات دیپلماتیک موازی مانند معامله اسرا را نادیده گرفته است که به قیمت جان اسرا تمام خواهد شد.»

در چنین شرایطی و با وجود خشم خانواده‌های اسرای اسرائیلی از نتانیاهو، پیشتر، رسانه آمریکایی «واشنگتن‌پست» گزارش داد که ایالات متحده طی هفته‌های آینده طرح آتش‌بس غزه را به طرفین ارائه می‌دهد و اگر هیچ طرفی آن را نپذیرد، آمریکا به مذاکرات تحت رهبری خود پایان خواهد داد و آن را رها خواهد کرد.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقام ارشد آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، در گزارشی نوشت: «ایالات متحده مدتهاست با مصر و قطر درباره توافق آتش‌بس غزه رایزنی می‌کند و طی هفته‌های آتی قصد دارد طرح نهایی خود را ارائه دهد و اگر طرفین قادر به پذیرش آن نباشند، آمریکا به مذاکرات تحت رهبری خود خاتمه خواهد داد.»

لازم به ذکر است که این مقام آمریکایی از این طرح واشنگتن تحت عنوان «اگر می‌خواهید، بپذیرید و اگر نمی‌خواهید که هیچ» سخن گفته است.

از  ابتدای جنگ، اسرائیل با حمایت آمریکا جنگی ویرانگر را علیه مردم غزه به راه انداخته و بیش از ۱۳۲ هزار فلسطینی شهید و زخمی شده‌اند. در این جنگ علاوه بر تخریب گسترده و گرسنگی که جان صدها کودک فلسطینی را گرفته و یکی از بدترین فجایع انسانی در جهان محسوب می‌شود، بیش از ۱۰ هزار فلسطینی دیگر هم مفقود شده‌اند.

اسرائیل با حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی همچون انگلیس، با نادیده گرفتن ۲ قطعنامه شورای امنیت برای متوقف کردن فوری حملاتش به نوار غزه و نیز دستورالعمل‌های دیوان بین‌المللی دادگستری درباره لزوم اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از نسل‌کشی و تلاش برای بهبود شرایط انسانی در غزه، به حملات خود ادامه می‌دهد.