تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3767502
شناسه : 3767502
تاریخ :
اولین مدل هوش مصنوعی جهان برای اکتشاف ماه رونمایی شد اقتصاد ایران: دانشمندان چینی با توسعه یک مدل هوش مصنوعی قدرتمند، گامی بزرگ در جهت درک بهتر ماه برداشتند. این مدل با شناسایی و طبقه‌بندی دهانه‌های ماه، به محققان امکان می‌دهد تا به پرسش‌های اساسی درباره تاریخچه و تکامل زمین‌شناسی ماه پاسخ دهند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم،‌ چین با رونمایی از اولین مدل زبانی بزرگ (LLM) تخصصی در حوزه علوم قمری، گامی بزرگ در جهت تسریع اکتشافات فضایی برداشته است. این مدل که حاصل همکاری موسسه ژئوشیمی آکادمی علوم چین و گروه هوش ابری علی‌بابا است، قادر است با سرعت و دقت بسیار بالا، حجم عظیمی از داده‌های ماهواره‌های قمری را پردازش کند.

موسسه ژئوشیمی یک پلتفرم جامع "ماه دیجیتال" با کاملترین بانک اطلاعات مربوط به اکتشاف ماه در جهان ساخته است که توانایی شناسایی و طبقه‌بندی دهانه‌های ماه را بر اساس اندازه، عمق و شکل داراست. با توجه به تعداد بسیار زیاد دهانه‌های ماه، این قابلیت یک پیشرفت چشمگیر در مطالعه تکامل زمین‌شناسی ماه محسوب می‌شود.

اخبار هوا و فضا ,

بیش از 1 میلیون دهانه ماه با قطر بیش از 1 کیلومتر و تعداد بیشماری دهانه کوچکتر وجود دارد که شناسایی همه این دهانه‌ها به صورت دستی غیرممکن است.

محققان با استفاده از این مدل می‌توانند تنها با وارد کردن تصویر یک دهانه، اطلاعات دقیقی درباره شکل، اندازه و سن آن به دست آورند. دقت بالای این مدل (بیش از 80 درصد) نشان از پتانسیل بالای آن در تسریع تحقیقات علمی در حوزه علوم سیاره‌ای دارد.

دانشمندان معتقدند که توسعه فناوری‌های پردازش داده‌های بزرگ، نقش بسیار مهمی در پیشرفت علوم سیاره‌ای ایفا می‌کند. مدل زبانی بزرگ قمری، نمونه‌ای از این فناوری‌ها است که می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند در دست دانشمندان چینی قرار گیرد تا تحقیقات و نوآوری‌های علمی در این حوزه را تسریع بخشند.

انتهای پیام/