تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3767487
شناسه : 3767487
تاریخ :
‏پیدا کردن فیلم «شطرنج باد» در یک عتیقه فروشی! اقتصاد ایران: فیلم وهم‌آلود و مهیج محمدرضا اصلانی که در ایران توقیف شد و سالها گمشده تصور می‌شد، در عتیقه‌فروشی توسط فرزندش پیدا شد و با مشقت ترمیم شد و در جشنواره فیلم لندن به نمایش درآمد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرآنلاین: فیلم وهم‌آلود و مهیج محمدرضا اصلانی که در ایران توقیف شد و سالها گمشده تصور می‌شد، در عتیقه‌فروشی توسط فرزندش پیدا شد و با مشقت ترمیم شد و در جشنواره فیلم لندن به نمایش درآمد. کشف مجدد فیلم از داستان خود «شطرنج باد» ساخته محمدرضا اصلانی کارگردان ایرانی جذابتر است.

این فیلم فقط دو بار در تهران در سال ۱۳۵۴ اکران شد، یک بار برای منتقدان عصبانی و یک بار هم برای سینمای خالی از تماشاگر، نقدهای منفی کار خودش را کرده بود.

این فیلم هم منتقد سلطنت بود و هم نقش قدرتمندانه زنانه‌ای را به تصویر کشید که به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد.

در سال‌های پر فراز و نشیب سیاسی پس از انقلاب ۵۷ در ایران، این فیلم توقیف و ناپدید شد. گیتا اصلانی فرزند کارگردان می‌گوید: «منتقدان بعد از اکران فیلم آن را بی‌ارزش خواندند و گفتند پدر من فقط سعی کرده فیلمی روشنفکرانه بسازد تا صرفا از سینمای اروپا تقلید کند.»

اما گیتا مصمم بود تا نگذارد میراث پدرش از بین برود. دخترش که نویسنده است و تحصیلات خود را در پاریس گذرانده مناسب‌ترین گزینه برای این کار بود. «حدود هفت سال پیش مشغول کار بر روی پایان نامه دکترایم با موضوع سینماگران مولف ایران بودم که این فیلم بخشی از آن بود، بنابراین جستجو را آغاز کردم.»

‏پیدا کردن فیلم «شطرنج باد» در یک عتیقه فروشی!

گیتا بعد از جست وجوی بی‌نتیجه در آرشیو بین‌المللی فیلم، از برادرش امین که ساکن تهران است کمک خواست.

در لابراتوارها و بایگانی‌های ایران هم خبری از فیلم نبود. به نظر می‌رسید که شطرنج باد برای همیشه گم شده است. بعدها در سال ۱۳۹۲ در عتیقه فروشی‌ای، امین انبوهی از قوطی‌های فیلم پیدا کرد.

‏پیدا کردن فیلم «شطرنج باد» در یک عتیقه فروشی!

صاحب مغازه از محتویات قوطی‌ها بی‌اطلاع بوده و صرفا آنها را به عنوان دکور می‌فروخته. مثل افسانه‌ها، امین با باز کردن یکی از آنها نسخه‌ای کامل از فیلم پدرش را که مدت‌ها گمشده بود، کشف کرد.

فیلم که هنوز در ایران توقیف بود، بی آنکه رسانه‌ای شود به پاریس فرستاده شد و کار ترمیم آن توسط بنیاد دولتی مارتین اسکورسیزی (بنیاد سینمایی جهان) با همکاری سینه تیسا در بولونیا آغاز شد.