تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3767418
شناسه : 3767418
تاریخ :
امام حسن مجتبی(ع)مظهر صلح و دوستی/پیامبر اکرم (ص) عامل وحدت اقتصاد ایران: سنندج_ روحانی اهل سنت کردستان گفت: پیامبر اسلام عامل وحدت مسلمانان بوده و رحلت ایشان و شهادت امام حسن مجتبی در روزهای پایانی ماه صفر برای مسلمانان شیعه و سنی روزهایی سخت و سنگین است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: دین اسلام دینی برگرفته از خوبی‌ها و زیبایی‌های خلقت و مملو از ارزش‌های والای الهی است که به صفات نیک انسانی و افزایش روزانه پیروان دین الهی مزین می‌شود.

دلدادگی مسلمانان شیعه و سنی به رسول مکرم اسلام و خاندان پاک و مطهرش روز به روز در جهان گسترش می‌یابد و صلح، آرامش، وحدت و همبستگی را که ویژگی بارز پیامبر اسلام و نوه‌های ایشان از جمله امام حسن مجتبی (ع) است در میان مسلمانان ریشه می‌دواند.

روزهای پایانی صفر به دلیل شهادت و رحلت پیامبران و امامانی که رخ داده است روزهای دلتنگی است، روزهایی که عزاداران را از گوشه و کنار شهرهای کشور دور هم جمع می‌کند تا در حسینیه‌ها، مساجد و هیأت‌ها دور هم جمع شوند و با عزاداری دلتنگی‌هایشان را از شهادت مظلومانه ائمه اطهار و رحلت پیامبر اسلام تسکین ببخشند.

در کردستان نیز این رسم همچون سایر استان‌های کشور وجود دارد و مراسم عزاداری با حضور بزرگ و کوچک، زن و مرد برپا می‌شود.

اما به باور اهل سنت در ماه صفر ضربه سنگینی به پیکره اسلام وارد شده و حتی چهارشنبه آخر این ماه را روزی نامبارک نام می‌برند.

برای آگاهی بیشتر با این مهم گفت‌وگویی با ماموستا مختار فرجی یکی از روحانیون اهل سنت کردستان و امام جماعت مسجد جامع سنندج انجام شده که در ذیل می‌خوانیم.

صفر ماهی سنگین و خطرآفرین

ماموستا مختار فرجی امام جماعت مسجد جامع سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: به عقیده اهل سنت در ماه صفر ضربه سنگینی بر پیکره اسلام وارد شد و آن‌را یک ماه سنگین و خطر آفرین می‌دانند.

وی عنوان کرد: چهارشنبه آخر ماه صفر در زبان محلی با نام کوله چوارشمه و روزی نامبارک نام برده می‌شود.

امام جماعت مسجد جامع سنندج افزود: به عقیده مردم محلی در این روز برای خلاصی از مشکلات و ناهنجاری‌ها باید جوانب احتیاط رعایت شود.

ماموستا فرجی اذعان کرد: در عقیده اهل تشیع رحلت پیامبر اکرم اسلام در این ماه قرار دارد اما از دید اهل سنت بیماری بر پیامبر در این ماه بیشتر شد.

وی گفت: در این ماه بیماری پیامبر تشدید یافت و در نهایت در نتیجه مسمومیتی که در شعب ابی‌طالب بود ایشان رحلت فرمودند.

وی یادآور شد: پیامبر اسلام عامل وحدت مسلمانان و مروج ارزش‌های اسلامی بود و وجود ایشان و ائمه اهل بیت در نزد مسلمانان شیعه و سنی جایگاه والایی دارد بنابراین رحلت نبی اکرم و امام حسن مجتبی به عنوان نوه ایشان در روزهای پایانی ماه صفر برای مسلمانان روزهای سخت و سنگینی است.

امام جماعت مسجد جامع سنندج خاطرنشان کرد: در کل این ماه نزد اهل سنت سنگین بوده و از انجام برخی امور مهم در این ماه پرهیز می‌کنند و در اشعار کردی هم به کرات از سنگینی این ماه و چهارشنبه آخر ماه صفر نام برده شده است.

ماموستا فرجی عنوان کرد: امام حسن مجتبی هم یکی از نوادگان و از خاندان نبوت بودند که مورد عنایت و محبت پیامبر بزرگوار بودند.

امام حسن مجتبی (ع) مظهر صلح طلبی

وی ادامه داد: از بارزه‌های شخصیتی امام حس بهن صلح طلبی، تلاش برای ایجاد اتحاد و وحدت، نزدیکی قلوب مسلمین و مؤمنان و عدالت خواهی بود.

ماموستا فرجی تصریح کرد: امام حسن در طول حیات خود بی‌وقفه با وقار و عزت خود برای عدالت و صلح تلاش کردند و با نفس شهامت و شجاعتی که داشتند و خلوص نیت خود در مقابل دشمن ایستادند تا نقشه آنها را برملا کنند.

وی گفت: وقتی دشمن از راه توطئه نتوانست امام حسن را متوقف کند با نفوذ در خانواده ایشان و به وسیله زن وی ایشان را مسموم کردند و به شهادت رساندن اما راه ایشان ادامه دارد و تأییدی بر زبوری و خفت دشمن است که در مقابل مقاومت و صلح طلبی دست به نفوذ و توطئه می‌زنند.

وی بیان کرد: امروز هم این راه دشمن است که در مقابل ناتوانی خود نسبت به مقاومت و عدل خواهی و صلح طلبی دست به دامن اعمال ناپسند می‌زنند.