تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3767353
شناسه : 3767353
تاریخ :
حجم بالای تردد جاده‌ای در استان سمنان/کامیون‌ها مردم را کلافه کرد اقتصاد ایران: سمنان- همزمان با اوج تردد زائران رضوی، تمام جاده‌های مواصلاتی اصلی استان سمنان به سمت مشهد مقدس، شاهد بار ترافیکی نیمه سنگین است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: همزمان با پیش از ظهر دوشنبه، تمام محورهای اصلی استان سمنان ترافیکی نیمه سنگین دارند و به خصوص در ورودی شهرهای استان شاهد حجم تردد بسیار بالایی هستیم. این ترددها و ترافیک نیمه سنگین به دلیل ایام ماه صفر و تلاش مردم برای رساندن خود در این روزها به مشهد مقدس از طریق جاده‌های اصلی استان سمنان است.

از هزار کیلومتر مسیر تهران- مشهد ۶۴۰ کیلومتر در استان سمنان قرار دارد و در این مسیر حدوداً ۱۴ شهر و منطقه شهری وجود دارد که در ورودی اکثر آنها ترافیک سنگینی دیده می‌شود. دوربین‌های نظارت جاده‌ای نشان می‌دهد که در گردنه آهوان تردد از سمنان به دامغان، پرحجم اما روان است.

مردم عجله نکنند

پلیس راه از مردم خواسته که مراقب فاصله طولی در این شرایط باشند و از عجله هم پرهیز کنند چرا که در شرایط ترافیک نیمه سنگین و سنگین، امکان بروز مخاطرات و تصادفات بسیار زیاد می‌شود همچنین رعایت سرعت مطمئن در کنار فاصله طولی و پرهیز از عجله، توصیه پلیس راه به مسافران است. عوامل امدادی، پلیس راه، اورژانس و هلال احمر نیز در ۲۰ نقطه استان سمنان استقرار دارند تا در صورت لزوم وارد عمل شده و به زائران رضوی ارائه خدمات کنند.

مشکلی که مردم نسبت به آن اعتراض شدیدی دارند اما ترافیک نیست زیرا ترافیک در نهایت بعد از چند دقیقه به تردد روان بدل می‌شود بلکه حجم بسیار زیاد کامیون‌ها و تریلی‌ها مردم را کلافه کرده است موضوعی که البته بسیار عجیب است. پلیس راه استان سمنان درباره این حجم عجیب از تردد کامیون‌ها و تریلی‌ها در محورهای مواصلاتی و اینکه چرا در این شرایط، تردد کامیون‌ها ممنوع نشده پاسخی نداده است.

به نظر می‌رسد در همه کشور و به خصوص در پیک‌های تردد این چنینی مانند ایام آخر صفر، نیمه خرداد و … تردد کامیون‌ها و تریلی‌ها به جز آنانی که حامل مواد فاسد شدنی و سوختی است، ممنوع می‌شود اما به وضوح مشخص است که این اتفاق در استان سمنان رخ نداده و همین امر به ترافیک دامن زده است.

حجم بالای تردد جاده‌ای در استان سمنان/کامیون‌ها مردم را کلافه کرد
تصاویر راهداری استان سمنان (لحظاتی قبل؛ محور سمنان -دامغان و همچنین میامی)

حضور کامیون‌های متعدد

حضور کامیون‌ها در گردنه آهوان سمنان باعث شده تا مسافران بیش از یک الی دو ساعت زمان صرف عبور از این گردنه کنند و این امر به کلافه شدن مردم انجامیده است. خبرنگار مهر اما در تماس با یک منبع آگاه دریافت که عمده این کامیون‌ها بار گندم دارند که نگهداری آنها به دلیل گرمای هوا به خرابی آنها منجر خواهد شد.

همچنین این منبع آگاه که البته ترجیح داد نامی از او ذکر نشود، اعلام کرد که برخی از این کامیون‌ها هم ابزار موکب‌های اربعین را به شهرهای استان و دیگر شهرهای منطقه بازمی‌گردانند که حضورشان برای برپایی مجدد موکب‌ها و خدمات رسانی به زائران رضوی در روزهای آخر صفر و همچنین بازگشت این زائران الزامی است.

این منبع آگاه بیان کرد: دیگر دسته این کامیون‌ها هم عمدتاً سوخت و یا مواد فاسد شدنی و در نهایت مواد اولیه کارخانه‌های استان سمنان را حمل می‌کنند که مسئولان ترجیح می‌دهند جلوی تردد آنها را نگیرند زیرا کارخانه‌داران و صنعتگران همین حالا هم به دلیل قطعی برق و مشکلات این چنینی اعتراضاتی دارند.

البته این را هم باید گفت که امروز در جاده‌های استان سمنان گره‌های ترافیکی خاصی دیده نمی‌شود و به‌جز آهوان و ورودی شهر دامغان که آن هم به واسطه عدم جانمایی درست یک موکب خدمت رسان است، دیگر گره شدید ترافیکی در این جاده‌ها دیده نمی‌شود.

مردم فاصله طولی را رعایت کنند

رئیس پلیس راه استان سمنان اما در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اعلام کرد: در زمانی که تردد در محورهای مواصلاتی پرحجم است حتماً رانندگان از عجله پرهیز کرده و همچنین تلاش کنند که از سبقت بی مورد و یا کاستن فاصله طولی خود داری نمایند که خدایی ناکرده به مشکل برنخورند.

سرهنگ موسی بزرگی با بیان اینکه بیشترین میزان زائران رضوی این روزها قصد دارند که خود را به مشهد مقدس برسانند و لذا این ترافیک تا پایان تعطیلات آخر سفر ادامه خواهد داشت، بیان کرد: بیشترین ترافیک در ورودی و خروجی شهرهای استان سمنان است

وی از رانندگان خواست تا در این شرایط ترافیکی از عجله پرهیز کرده و حتماً بعد از ۹۰ الی ۱۲۰ دقیقه رانندگی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنند و گفت: شب گذشته ترافیک بسیار سنگینی در جاده‌های استان شاهد بودیم اما صبح امروز دوشنبه تردد تسهیل شده اما همچنان پرحجم است.

حجم بالای تردد جاده‌ای در استان سمنان/کامیون‌ها مردم را کلافه کرد

تصادفات جاده‌ای

رئیس پلیس راه استان سمنان با بیان اینکه واژگونی مهمترین عامل تصادفات منجر به فوت در استان سمنان است، بیان داشت: بزرگترین عامل واژگونی، خستگی و خواب آلودگی رانندگان محسوب می‌شود همچنین به مردم توصیه می‌شود که بازگشت خود از مشهد را به روز پایانی و دقیقه ۹۰ موکول نکنند زیرا یک پیک تردد نیز در آن روز مشاهده خواهیم کرد و مردم قطعاً در آن زمان به خصوص در مسیر مشهد به سمت تهران به مشکل بر خواهند خورد.

از شب گذشته تصادفاتی هم در جاده‌های مواصلاتی استان سمنان رخ داده که تاکنون تصادف خاصی که به فوت کسی منجر شده باشد مخابره و گزارش نشده است. بروز دو فقره تصادف زنجیره‌ای با اصابت چند خودرو و خسارات جزئی از دیگر حوادثی بوده که در ۲۴ ساعت اخیر در جاده‌های استان رخ داده است.

یکی از توصیه‌های اکید دیگر پلیس راه همچنین اطمینان از سلامت خودرو، همراه داشتن سوخت کافی و همچنین لباس و غذای خشک است که اگر خدایی ناکرده گره‌های ترافیکی مثلاً به دلیل تصادف یا بریدن مسیر یک تریلی، رخ دهد و قرار باشد برای ساعاتی حتی مردم معطل بازگشایی دوباره جاده شوند، با مشکل روبرو نشوند.

طبق اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان تنها در ماه‌های خرداد و تیرماه در محورهای مواصلاتی استان بین ۳.۴ تا سه و نیم میلیون تردد خودروها ثبت شده و پیش بینی می‌شود که به واسطه قرار گیری ایام شهادت امام رضا (ع) در شهریورماه، این حجم تردد در جاده‌های استان در این ماه بیشتر نیز شود اما کماکان آمار دقیق ترددها در ایام پایانی ماه صفر از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان اعلام نشده است.