تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3767340
شناسه : 3767340
تاریخ :
پیامبر اعظم (ص) مظهر رحمت و رأفت الهی اقتصاد ایران: گناباد- پیامبر اعظم (ص)، مظهر رحمت و رأفت الهی است که نه تنها برای پیروان و دوستان، بلکه برای همه انسان‌ها در همه اعصار و تمامی مکان‌ها تا پایان جهان رحمت خواهد بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: روزهای پایانی ماه صفر ایام عزای اهل‌بیت علیهم‌السلام و روزهای غم و اندوه مسلمانان، دلدادگان و ارادتمندان خاندان پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.

۲۸ صفر سال یازدهم هجری نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) که بر اساس آیه ۱۰۷ سوره انبیا: «وَمَآ أَرۡسَلۡنَٰکَ إِلَّا رَحۡمَةࣰ لِّلۡعَٰلَمِینَ ؛ و تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم.» پیامبر لطف، رحمت و مهربانی برای همه جهانیان در تمام ادوار تاریخی بودند پس از بیست و سه سال انجام رسالت خویش در مسیر دعوت، مجاهدت و ابلاغ پیام الهی رحلت نمودند.

مقام معظم رهبری از پیامبر اعظم (ص) به عنوان یک الگوی همیشگی یاد کرده و فرموده‌اند: «زندگی و شخصیت بی‌نظیر پیامبر اکرم برای همه‌ی دوران تاریخ اسلام یک درس و الگوی همیشگی است؛ «لَکُم فی رَسولِ اللهِ اُسوَةٌ حَسَنَةٌ» با این مجاهدت، تعالیم اسلام در تمام تاریخ پراکنده شد.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از حُسن خُلق و مهربانی با دیگران به عنوان یکی از ویژگی‌های خاتم‌الانبیاء (ص) یاد کردند و فرمودند: «پیغمبر اکرم هرگز خلق و خوی مردمی و محبت و رفق به مردم و سعی در استقرار عدالت در میان مردم را فراموش نکرد؛ مانند خود مردم و متن مردم زندگی کرد؛ با آنها نشست‌وبرخاست کرد. در همه حال با مردم و از مردم بود.» و «خصوصیت حکومت پیامبر این بود که به جای کینه‌ورزی انسان‌ها با هم، متّکی بر محبّت و ارتباط و اتّصال و رفق و مدارا بود.»

پیامبر کینه کسی را در دل نگه نمی‌داشت

امام جمعه گناباد در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آیه ۱۰۷ سوره انبیا «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِین، و تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم»، رحمت و مهربانی را از ویژگی‌های شاخص حضرت محمد (ص) بیان و تصریح کرد: پیامبر اعظم (ص)، مظهر رحمت و رأفت الهی است که نه تنها برای پیروان و دوستان، بلکه برای همه انسان‌ها در همه اعصار و تمامی مکان‌ها تا پایان جهان رحمت خواهد بود.

حجت الاسلام حسن صادقی نسب با اشاره به بی حرمتی‌ها و بدرفتاری‌های که در زمان پیامبر (ص) با ایشان می‌شد، افزود: خاتم‌الانبیاء (ص) نه تنها با مردم با بزرگواری و مهربانی رفتار می‌کردند که حتی بد رفتاری و بی‌حرمتی به خود را نادیده می‌گرفتند و از خطای دیگران به‌راحتی می‌گذشتند.

وی با بیان اینکه پیامبر کینه کسی را در دل نگه نمی‌داشت خاطرنشان کرد: عفو و گذشت از سجایای اخلاقی ارزشمندی است که در سیره انسان کامل پیامبر اعظم (ص) بسیار مشاهده می‌شود.

امام جمعه گناباد تأثیر اخلاق پیامبر اعظم (ص) را از معجزه‌های پیامبران هم بیشتر دانست و تاکید کرد: خصوصیات اخلاقی حضرت محمد (ص) باعث شده بود حتی کسانی‌که پس از دیدن معجزه‌های پیامبر (ص) ایمان نیاوردند، با مشاهده این اخلاق نیکو و بی نظیر مسلمان شدند.

صادقی‌نسب گفت: رحمت، مهربانی، عطوفت و گذشت در سراسر زندگی حضرت محمد (ص) حاکم بود.

امام جمعه گناباد، کار داعشی‌ها را مایه ننگ اسلام دانست و بیان کرد: گروه‌هایی مانند داعش علی‌رغم ادعای اسلامی بودن بویی از اسلام نبردند و مایه ننگ اسلام بودند چراکه اگر ذره‌ای از محبت و رحمت پیامبر (ص) را می‌داشتند، دست به چنین جنایات اسف‌باری نمی‌زدند.

صادقی‌نسب فاصله گرفتن از رحمت و مهربانی را مهمترین دلیل بروز اختلافات در جامعه اسلامی دانست و تصریح کرد: همچنین بسیاری از مشکلات جوانان و ناهنجاری‌ها در جامعه به علت کمبود عاطفی و محبت در خانواده‌ها است.

امام جمعه گناباد حاکم شدن مهربانی و گذشت در جامعه را راهکار کاهش بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله نزاع‌ها، کلاهبرداری‌ها، طلاق و ظلم و ستم‌های مختلف بیان و خاطرنشان کرد: تربیت فرزندان نیک و شایسته و حل بسیاری از تعارض‌ها و ناهنجاری‌ها در محیط خانواده و جامعه نیازمند الگو گرفتن و عمل کردن به سیره پیامبر اعظم (ص) است.

صادقی‌نسب، عادت کردن به اخلاق الهی، سیره نبوی و برخورد کریمانه و محبت آمیز با مردم را موجب سعادت دنیوی و hخروی بیان کرد و افزود: برای اینکه در دنیا و آخرت، زندگی شیرینی داشته باشیم، باید سیره و رفتار حضرت محمد (ص) را الگو و سرمشق خود قرار دهیم تا اشعه‌ای از محبت و مهربانی ایشان در زندگی ما وجود داشته باشد.

افزایش نزاع‌، طلاق و… در سطح جامعه نشان دهنده فاصله گرفتن افراد از صفات کمالی انسانی همچون ایثار، گذشت و اخلاق نیکو است و روزهایی مانند سالروز رحلت پیامبر رحمت و مهربانی فرصتی برای مطالعه، اندیشیدن و درس گرفتن از سیره انسان کاملی است که خداوند برای هدایت بشر مبعوث کرده است.