تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3767305
شناسه : 3767305
تاریخ :
چقدر پروتئین باید روزانه مصرف کنیم؟ اقتصاد ایران: «ترزا فانگ»، متخصص تغذیه از دانشگاه سیمونز، اشاره کرده که در حال حاضر بسیاری از مردم حتی بیشتر از نیاز روزانه پروتئین دریافت می‌کنند. با این حال، مصرف پروتئین بیش از حد ممکن است به کلیه‌ها فشار وارد کند، به‌ویژه برای افرادی با بیماری‌های کلیوی، دیابت یا کم‌آبی مزمن. این امر می‌تواند منجر به آسیب‌های دائمی به کلیه‌ها شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش ایسنا، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که هر فرد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، روزانه حداقل ۰.۸ گرم پروتئین مصرف کند. به عنوان مثال، فردی با وزن متوسط ۶۸ کیلوگرم باید روزانه دست‌کم ۵۴ گرم پروتئین دریافت کند.

شورای بین‌المللی اطلاعات غذا در سال ۲۰۲۴ گزارش داد که ۷۱ درصد از آمریکایی‌ها تمایل به افزایش مصرف پروتئین دارند. این آمار در سال‌های گذشته در حال افزایش بوده است. بسیاری از افراد حتی رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا را بیش از رژیم‌های گیاه‌خواری یا بدون گلوتن ترجیح می‌دهند.

«الیزابت تاپولیتی»، متخصص تغذیه از کارولینای شمالی، تاکید کرد که رژیم غذایی سالم باید بر تعادل مواد مغذی تکیه داشته باشد. افزایش پروتئین می‌تواند به کاهش احساس گرسنگی کمک کند، اما ممکن است سایر مواد مغذی ضروری مانند فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده را نادیده بگیرد. بنابراین، حفظ اعتدال در مصرف پروتئین بسیار مهم است.

برای ورزشکاران، افراد بالای ۶۰ سال و کسانی که داروهای دیابت خاصی مصرف می‌کنند، ممکن است افزایش مصرف پروتئین مفید باشد، اما پروتئین بیشتر به تنهایی نمی‌تواند جایگزین تمرینات ورزشی شود. «تاپولیتی» افزود که مصرف پروتئین به همراه تمرینات با وزنه می‌تواند به عضله‌سازی کمک کند.

برای دریافت پروتئین کافی، می‌توان به منابعی مانند مرغ، بوقلمون، ماهی، تخم‌مرغ، گوشت بدون چربی، حبوبات، آجیل، دانه‌ها و ماست یونانی توجه کرد. انتخاب مکمل‌ها نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد، اما غذاهای کامل به دلیل داشتن مواد مغذی اضافی اولویت دارند.

قبل از شروع هر رژیم غذایی خاص، مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه برای تعیین نیازهای فردی و ایجاد یک برنامه تغذیه‌ای سالم توصیه می‌شود.