تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3767170
شناسه : 3767170
تاریخ :
افزایش ضریب آماده‌به‌کاری کمپرسورهای مجتمع فولاد سبا اقتصاد ایران: تعمیرات اساسی کمپرسورهای اصلی واحد اکسیژن فولاد سبا شامل تعمیرات اساسی پلنت اول از مهر تا آذرماه سال ۱۴۰۲ و پلنت دوم از اواخر اردیبهشت تا مردادماه ۱۴۰۳ با موفقیت انجام شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بازار -

به گزارش خبرنگار فولاد، بهزاد امینی، رئیس واحد اکسیژن فولاد سبا از تعمیرات اساسی کمپرسورهای اصلی واحد اکسیژن فولاد سبا خبر داد و گفت: واحد اکسیژن مجتمع فولاد سبا یکی از قسمت‌هایی است که بدون شک در کسب رکوردهای روزانه، ماهانه و سالانه مجتمع فولاد سبا در سال گذشته و همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون نقش ارزنده‌ای داشته است و این امر میسر نشده، مگر با اتکا به دانش و به‌کارگیری توان کارکنان این مجتمع و همکاران واحد اکسیژن.

به گفته بهزاد امینی، واحد اکسیژن سبا شامل دو پلنت (Plant 1 & 2) است که با دریافت هوای محیط توسط کمپرسورها و به روش تقطیر جزءبه‌جزء براساس تفاوت در نقطه‌جوش، اکسیژن، نیتروژن و آرگون را به دو حالت گازی و مایع تولید می‌کند. کمپرسورهای اصلی واحد از برند اطلس کوپکو آلمان بوده و بر اساس نظر سازنده و مدارک موجود باید پس از 24 هزار ساعت کاری، تعمیرات اساسی آن‌ها زیر نظر متخصصان خود شرکت انجام می‌شد.

با توجه به لزوم انجام این تعمیرات، بر آن شدیم که این کار را با مشارکت شرکت‌های متخصص داخلی و همکاری کارکنان تعمیرات واحد انجام دهیم. بحمدالله این پروژه پس از شناسایی شرکت موردتأیید و همکاری گروه تعمیرات واحد اکسیژن، با موفقیت انجام شد.

وی از تحریم‌ها و عدم مراجعه متخصصان شرکت سازنده به مجتمع فولاد سبا برای انجام تعمیرات اساسی این تجهیزات به‌عنوان یکی از مشکلات عمده در این زمینه یاد و اضافه کرد: خوشبختانه مهندسان مجتمع فولاد سبا با همکاری شرکت‌های داخلی توانستند نقش بسزایی در انجام این کار بزرگ و پشتیبانی تولید باکیفیت داشته باشند. بدون شک مشارکت در چنین اقداماتی نمونه بارزی از حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و تحقق راهبرد جهش تولید است. امید است در آینده نیز با وجود نیروی کارآمد، فداکار و فعال مجتمع فولاد سبا و همکاری شرکت‌های سازنده داخلی بتوانیم در چرخه تولید و خودکفایی گام‌های مؤثرتری برداریم.

مجید خاشعی، کارشناس فرایند واحد اکسیژن

با توجه به اینکه در صورت اختلال در هرکدام از کمپرسورهای اصلی واحد، هیچ جایگزینی جهت ادامه فرایند وجود نداشت و کل پلنت موجود از مدار تولید خارج می‌شد؛ بنابراین لازم بود که بر اساس دستورالعمل سازنده، میزان آماده‌به‌کاری این کمپرسورها مورد پایش قرار گیرد و در بالاترین حد ممکن حفظ شود و ارتقا یابد و اقدامات کنترلی و پیشگیرانه انجام شود. در این راستا بر اساس فعالیت‌های پیش‌بینی‌شده، دستورالعمل‌های تعمیراتی و بر اساس مشاهدات بهره‌برداری، فهرست موردنیاز تهیه و جهت انجام آن‌ها، اقدامات لازم برای انتخاب پیمانکار اجرایی انجام شد.

علی آقایی، تکنسین تعمیرات مکانیک واحد اکسیژن

با توجه به دستورالعمل شرکت سازنده و همچنین استانداردهای محافظت و کنترل عملکرد تجهیزات دوار لازم بود کلیه قسمت‌های انتقال قدرت و روان‌کاری، بررسی گردد. در همین راستا برنامه‌ریزی دمونتاژ کلیه قسمت‌های کمپرسور انجام شد. در ادامه کلیه چرخ‌دنده‌ها و یاتاقان‌ها و شفت‌ها بررسی و برای مغایرت‌های این تجهیزات، اقدامات لازم انجام گرفت. در راستای تمیزکاری تمام محفظه‌ها و خطوط مرتبط و اطمینان از نبودِ هیچ‌گونه گرفتگی در قسمت‌های مختلف تجهیز، بررسی و اقدامات لازم انجام شد. همچنین برای اطمینان از فعالیت‌های انجام‌شده و بر اساس استانداردهای موجود، تست‌های عملکردی مناسب به مدت یک ماه روی تجهیزات مونتاژ شده صورت گرفت و هم‌اکنون این تجهیزات با موفقیت مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.