تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3767070
شناسه : 3767070
تاریخ :
این بیماری خطرناک، مغز را ۴سال پیر می‌کند! اقتصاد ایران: یک مطالعه جدید بر اساس اسکن MRI نشان می دهد که دیابت می تواند مغز را تا ۴ سال پیر کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مهر به نقل از مدیسن نت: به گفته محققان سوئدی، تغییرات سبک زندگی سالم می‌تواند به جلوگیری از پیری عصبی مغز کمک کند.

«ابیگیل داو»، سرپرست تیم تحقیق از مؤسسه کارولینسکا در استکهلم، هشدار داد: «داشتن مغزی مسن‌تر از سن تقویمی فرد می‌تواند نشان دهنده انحراف از روند طبیعی پیری باشد و ممکن است یک علامت هشدار اولیه برای زوال عقل باشد».

داو افزود: «از جنبه مثبت، به نظر می‌رسد افراد مبتلا به دیابت ممکن است بتوانند از طریق زندگی سالم بر سلامت مغز خود تأثیر بگذارند.

دیابت نوع ۲ مدت‌ها است که به عنوان یک عامل خطر برای زوال عقل شناخته شده است. با این حال، تأثیر پیش دیابت و دیابت بر سلامت مغز افراد بدون زوال عقل شناخته نشده بود.

مطالعه جدید با تجزیه و تحلیل اسکن مغزی MRI از بیش از ۳۱۰۰۰ فرد ۴۰ تا ۷۰ ساله که همگی در یک پایگاه داده بریتانیایی ثبت نام کرده بودند، به دنبال این موضوع بود.

داو و همکارانش از فناوری هوش مصنوعی برای سنجش «سن مغز» نسبی برای هر فرد استفاده کردند.

آنها دریافتند افرادی که سوابق پزشکی آنها نشان می‌دهد که در حالت پیش دیابت هستند، میانگین سنی مغزشان نیم سال بزرگ‌تر از افراد بدون این بیماری است.

برای افراد مبتلا به دیابت کامل، سن مغز به طور متوسط ۲تا۳ سال بزرگ‌تر بود و برای افرادی که دیابت کنترل شده بسیار ضعیفی داشتند، مغز آنها به طور متوسط چهار سال بزرگ‌تر از افراد بدون بیماری قند خون بود.

با این حال، این مطالعه همچنین نشان داد افرادی که از نظر بدنی فعال بودند و سیگار نمی‌کشیدند یا مشروب نمی‌نوشیدند، احتمال کمتری داشت که مغز بیش از حد پیر داشته باشند.

داو گفت: «شیوع بالا و رو به رشد دیابت نوع ۲ در جمعیت وجود دارد. ما امیدواریم که تحقیقات ما به پیشگیری از اختلالات شناختی و زوال عقل در افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابت کمک کند.»