تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3767067
شناسه : 3767067
تاریخ :
مهم ترین معضلات حوزه سلامت/ از مهاجرت پزشکان تا چالش طب سنتی اقتصاد ایران: اعضای مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی، پیرامون چالش‌های حوزه سلامت کشور، نکاتی را گوشزد و توصیه‌هایی ارائه کردند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، یکصد و نهمین نشست از سلسله نشست‌های مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی در فرهنگستان علوم پزشکی کشور برگزار شد.

در این نشست اعضای پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی به طرح معضلات و مشکلات نظام سلامت پرداختند.

فاطمه رخشانی یکی از اعضای مجمع عمومی به بحث مهم آموزش و توانمند سازی مردم برای مراقبت بهتر از خود اشاره کرد و گفت: رئیس جمهوری به عنوان متولی سلامت که خود نیز پزشک است در این زمینه می‌تواند در جهت ارتقای سواد سلامت جامعه مؤثرتر از دولت‌های قبل نقش آفرین باشد.

سپس محمد حسن قدیانی گفت: جامعه پزشکی با بحران روبه رو است و نیاز به توجه بیشتری دارد و پایین بودن تعرفه‌های پزشکی باعث مهاجرت پزشکان و ناامیدی در این قشر شده است.

در ادامه محسن ناصری نیز با اشاره به اینکه طب سنتی علمی ایران با تعداد بی‌شماری مقاله و نیز تربیت نیروی متخصص، رتبه چهارم جهان را بعد از آمریکا، چین و هند به دست آورده است گفت: متأسفانه حدود یک میلیون نفر به نام طب سنتی در حال از بین بردن این ظرفیت ارزشمند هستند.

وی افزود: طب سنتی ایرانی ۸۰ درصد سلامت محور است و امیدواریم در وزارت بهداشت موضوع طب سنتی ساماندهی شود.

در این نشست، حسن ابوالقاسمی یکی دیگر از اعضای مجمع عمومی به عدالت در توزیع منابع اشاره کرد و عنوان داشت: باید در وزارت بهداشت به این مهم توجه شود، زیرا متخصصین داخلی و اطفال ۱۰ برابر کمتر از رشته‌های دیگر پزشکی درآمد دارند و مغفول مانده اند.

حسین ملک افضلی نیز از دیگر اعضای مجمع عمومی ادامه داد: در نگاه به سلامت ما نیازمند یک تحول بنیادین هستیم و باید اجتماعی شدن سلامت را به عنوان یک پدیده با تفکر جامع مدنظر قرار داد و رسیدن به این هدف نیازمند تفکر عمیق در این زمینه است و نظام سلامت باید از مردم و سایر نهادها بهره‌مند شود تا به این مهم دست یابد.

سید جمال‌الدین سجادی نیز در این نشست خواستار تشکیل اتاق فکر درباره مباحث سلامت در سطح ملی شد و افزود: مرجعیت جهانی برای ایران با اجرای دقیق طرح ادغام آموزش، پژوهش و درمان و اجرای سیاست‌های کلی سلامت قابل تحقق است؛ اما متأسفانه می‌بینیم بخشی از سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری در داخل کشور تاکنون اجرا نشده است.

همچنین علیرضا خانکه گفت: ما در کشور نیازمند مرکز ملی رصد و پایش علم هستیم و علم در عین رشد و پیشرفت، باید بتواند پاسخگوی زمان حال و نسل آینده نیز باشد.

همچنین حسن فتحی آشتیانی عضو پیوسته فرهنگستان و رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به افزایش مشکلات در حوزه سلامت روان در کشور، گفت: ۳۰ درصد افراد در جامعه نیازمند خدمات سلامت روان هستند، اما اکنون ما حتی در وزارت بهداشت درباره سلامت روان، مرجعیت و برنامه جامع مرتبط نداریم.

محمدباقر لاریجانی نیز در این نشست گفت: باید به آموزش و پژوهش توجه ویژه‌ای شود و در سال‌های اخیر توسعه آموزش و پژوهش گرچه ارزشمند بوده اما چالش‌هایی نیز داشته است و باید آموزش پزشکی منطقه محور باشد تا با توسعه هدفمند در استان‌های مختلف مسائل مناطق محروم را حل کنیم نه اینکه با الگوهای پایتخت، پزشکان را در مقاطع مختلف عمومی و تخصصی افزایش دهیم.

وی افزود: موضوع هوش مصنوعی در کشورهای ترکیه، عربستان و امارات در حال توسعه است و ما باید در این حوزه‌ها پیشرفت کنیم.

لاریجانی ادامه داد: بودجه پژوهش کشور سال‌ها است بایستی به رقم ۲ درصد درآمد ناخالص می‌رسید که هرگز تخصیص نیافته است.