تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3766971
شناسه : 3766971
تاریخ :
کاربر اپل با کمک ردیاب ایرتگ حقیقت مهمی را برملا کرد اقتصاد ایران: یکی از کاربران با استفاده از ایرتگ اپل برای دنبال‌کردن مسیر زباله‌های پلاستیکی، متوجه شد که زباله‌‌ها به‌جای بازیافت، در محوطه‌ای انباشته می‌شوند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

یکی از اهالی شهر هیوستون در ایالات متحده با استفاده‌ی خلاقانه از اپل ایرتگ فاش کرد که پلاستیک‌های جمع‌آوری‌شده در این شهر مطابق انتظار پردازش نمی‌شوند. برندی دیسون برای دنبال‌کردن مسیر پلاستیک‌های بازیافتی خود، ایرتگ را در میان آ‌ن‌ها قرار داد و متوجه شد که زباله‌هایش به‌جای رفتن به مرکز بازیافت، به‌همراه میلیون‌ها قطعه زباله‌ی دیگر در محوطه‌ای باز انبار شده‌اند.

به‌گزارش سی‌بی‌اس نیوز، دستگاه ردیابی اپل به رایت ویست منیجمنت (Wright Waste Management یا WWM) منتهی شد. فیلم‌های پهپادی تیم‌های خبری از این مکان نشان دادند که زباله‌های بازیافتی جمع‌آوری‌شده در راستای برنامه‌ی هیوستون ریسایکلینگ کولبریشن (Houston Recycling Collaboration یا HRC)، تا ارتفاع ۳ متر روی هم انباشته شده‌اند.

زباله‌های پلاستیکی انباشته شده روی هم از نمای بالا
زباله‌های انباشته‌شده در هیوستون
زباله‌های پلاستیکی انباشته شده روی هم از نمای بالا
زباله‌های انباشته‌شده در هیوستون

یافتن زباله‌های انباشته‌شده با وعده‌ی HRC مبنی‌بر ایجاد تحولی در برنامه‌ی بازیافت شهر هیوستون با پردازش همه‌‌ی انواع پلاستیک‌ها در تضاد بود.

مشکل از تأخیر در برنامه‌های سایکلکس اینترنشنال (Cyclix International) برای افتتاح تأسیسات بزرگ بازیافت پلاستیک ناشی می‌شود. با اینکه فضایی به‌اندازه‌ی ۹ زمین فوتبال برای این تأسیسات اختصاص داده شده، سایت فعلی هنوز سازه‌ی خالی بدون ماشین‌آلات است. سایکلکس ادعا می‌کند برای آغاز عملیات به حجم زیادی از پلاستیک نیاز دارد؛ به‌همین‌دلیل، زباله‌ها در محوطه‌ی WWM جمع‌آوری شده‌اند.

یک زن با لباس آبی در حال جدا کردن زباله ها پلاستیکی
برندی دیسون، هماهنگ‌کننده‌ی عدالت اقلیمی در ائتلاف هوای هیوستون (Air Alliance Houston)
عکاس: Dwaine Scott / CBS News

باتوجه‌به اینکه پیش‌بینی می‌شود کارخانه‌ی بازیافت پلاستیک‌ تا ۸ یا ۹ ماه آینده نیز افتتاح نشود، نگرانی‌ها درباره‌ی انباشت زباله‌های پلاستیکی در حال افزایش است. در طول این زمان، دامنه‌ی فعالیت برنامه‌ی HRC به مناطق بیشتری در هیوستون گسترش می‌یابد و درنتیجه، حجم زباله‌های پلاستیکی بازیافتی پیش از آغاز فرایند بازیافت، افزایش چشمگیری خواهد یافت.

مقالات مرتبط:
  • موتو تگ رونمایی شد؛ جایگزین ایرتگ برای گوشی‌های اندرویدی
  • ایرتگ ۲ اپل احتمالاً سال آینده از راه می‌رسد

فعالان محیط‌زیست نگرانی‌های دیگری نیز درباره‌ی اثربخشی فناوری پیشرفته‌ی بازیافت پیشنهاد‌شده‌ی اکسان (Exxon)، یکی از شرکای HRC، مطرح کرده‌اند. فرایند اکسان شامل خُرد و ذوب کردن و قالب‌گیری مجدد پلاستیک‌های بازیافتی است. پلاستیک‌های غیربازیافتی نیز با استفاده از گرمایش زیاد و فرایندهای شیمیایی به محصولات جدید یا سوخت تبدیل می‌شوند.

منتقدان اعتقاد دارند که فرایندهای یادشده ممکن است به‌دلیل نیاز زیاد به انرژی، به آلودگی هوا و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر شوند. سازمان حفاظت از محیط‌زیست آمریکا (EPA) تبدیل زباله‌های جامد به سوخت یا انرژی را به‌عنوان بازیافت طبقه‌بندی نمی‌کند.

در‌نهایت، ردیابی زباله‌های پلاستیکی اولین استفاده‌ی غیرمعمول از دستگاه ردیابی اپل نیست. بسیاری سعی می‌کنند تا با پنهان‌کردن ایرتگ در چمدان‌های خود هنگام سفرهای هوایی، یافتن آن‌ها را ساده‌تر کنند. یکی دیگر از استفاده‌های ردیاب اپل پیدا‌کردن اعضای خانواده‌ای است که دچار زوال عقل هستند.