تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3766896
شناسه : 3766896
تاریخ :
ناامیدی شهرک نشینان شمال فلسطین اشغالی برای بازگشت به خانه اقتصاد ایران: با گذشت قریب به یازده ماه از آغاز نبرد طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی همچنان در بازگرداندن ۶۶ هزار نفر از شهرک‌نشینان ساکن شمال فلسطین اشغالی که در پی تداوم تبادل آتش ارتش اسرائیل و حزب الله آواره شده‌اند، عاجز مانده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، از روز 8 اکتبر 2023، یعنی تنها یک روز پس از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» و ورود رژیم صهیونیستی به یک جنگ تمام عیار در نوار غزه، «حزب الله» لبنان، حملات خود علیه رژیم صهیونیستی را در امتداد مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی آغاز کرد.

از آن تاریخ تاکنون قریب 11 ماه گذشته است و رژیم صهیونیستی با وجود تمام ادعاها و تهدیداتی که از زبان رسانه‌ها و مقامات خود بیان کرده، نتوانسته به تهدید ایجاد شده در شمال فلسطین اشغالی خاتمه دهد.

 

روند حملات حزب‌الله در جبهه شمالی

مروری بر داده‌های موجود از حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی نشان می‌دهد، حملات حزب‌الله با یک شیب ملایم به سمت توسعه و افزایش حملات حرکت کرده است.

در وهلۀ نخست، کمیت حملات حزب‌الله افزایش یافته است. در روزهای نخستین جنگ، تعداد موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده حزب‌الله، در برخی موارد حتی یک عدد دو رقمی نبود. اما اکنون حملات حزب الله در برخی مقاطع، مثل مرحلۀ نخست انتقام «فؤاد شکر» به شلیک 340 موشک و ده ها پهپاد رسیده است. در همین زمینه، حملات اولیه حزب‌الله در شعاع مرزی کمتر از 10 کیلومتر انجام می‌شد اما حالا به 1.5 کیلومتری تل آویو رسیده است. براساس اعلام برخی منابع صهیونیست، حزب‌الله تا کنون قریب 8 هزار موشک به شمال فلسطین اشغالی شلیک کرده است.

فلسطین , لبنان , حزب الله لبنان , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

در وهلۀ دوم، کیفیت حملات حزب‌الله نیز بالا رفته است. مقاومت اسلامی لبنان که در روزهای اول جنگ تنها به هدف قرار دادن ابزار و ادوات جاسوسی و برخی تجمعات نظامیان صهیونیست اکتفا می‌کرد، حالا پایگاه‌های اصلی و فرعی رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهد. علاوه بر این در حوزه اطلاعاتی، انتشار تصاویر پهپاد «هدهد» نشان داد، حزب‌الله در حوزه اطلاعاتی نیز کیفیت اقدام علیه رژیم صهیونیستی را بالا برده است و با تهیه فیلم‌های با کیفیت از مواضع نظامی و زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی، بانک اهداف پر و پیمانی را در اختیار دارد.

این در شرایطی است که حزب‌الله تنها از موشک‌های نقطه‌زن و دقیق استفاده می‌کند و اهداف خود را حتی در مسافت‌های بیش از 100 کیلومتر با دقت بالا نابود می‌کند.

 

 نا امنی شمال و نا امیدی شهرک‌نشینان آن 

مجموع اقدامات حزب‌الله- که در بالا به آنها اشاره شد- فضای شمال فلسطین اشغالی را برای شهرک‌نشینان صهیونیست نا امن کرده است؛ به گونه‌ای که برخی از آنها از بازگشت به خانه‌هایشان در شمال فلسطین اشغالی نا امید شده‌اند.

روزنامه «تایمز اسرائیل» در گزارشی مبسوط- که در آن به شروع سال تحصیلی دانش‌آموزان شهرک‌های صهیونیست‌نشین شمال فلسطین پرداخته است- نا امیدی از بازگشت به شهرک‌های شمال و وضعیت نابسامان آموزش و پرورش در آنجا را به خوبی تصویر کرده است.

در گزارش «تایمز اسرائیل» آمده است، شهرک‌نشینانی که سال گذشته برای تعطیلات یهودی قبل از آغاز سال تحصیلی به مناطق جنوبی و مرکزی رفته بودند، مجبور شدند در مرکز و جنوب بمانند. به همین دلیل دانش‌آموزان آنها با استمرار جنگ در مدارسی که دولت آنها را مدارس موقت نامیده، به تحصیل پرداختند. حالا یکسال دیگر هم گذشته و آنها می‌دانند که سال تحصیلی جدید را باید در مدارس موقت بگذرانند. در همین راستا کابینه رژیم صهیونیستی برای دانش آموزان شهرک «کریات شمونه»، در شمال سرزمین‌های اشغالی ، 15 مدرسه موقت تأسیس کرده است.

در این گزارش به این نکته مهم اشاره شده است که خانواده‌های این دانش آموزان حال به این نتیجه رسیده‌اند که باید خود را برای آوارگی طولانی مدت آماده کنند؛ چرا که با این شرایط حتی اگر جنگ به اتمام برسد، باز هم شهرک‌های صهیونیست نشین شمال فلسطین محل امنی برای زندگی نخواهند بود. این تفکر و رویکرد موجب شده برخی از خانواده‌های صهیونیست برای همیشه از بازگشت به شمال منصرف شوند و زندگی جدیدی را در مناطق مرکزی و جنوب آغاز کنند.

 

 

رویکرد شهرک نشینان صهیونیست شمال فلسطین اشغالی- که شامل دو دیدگاه مهاجرت به مناطق مرکزی و جنوب و نا امیدی از امن شدن مناطق شمالی است- نتیجه عجز رژیم صهیونیستی در برقراری امنیت در مناطق شمالی است. این بدان معنا است که حزب‌الله لبنان با وجود تمام ادعاهای صهیونیست‌ها در تحقق اهداف خود کاملاً دقیق و موفق عمل کرده و صهیونیست‌ها یارای مقابله با آن را ندارند. درستی این بیان آنجا آشکار می‌شود که شهرک‌نشینان شمال فلسطین اشغالی از هم اکنون آوارگی دراز مدت و کوچ از مناطق شمالی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

انتهای پیام/