تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3766823
شناسه : 3766823
تاریخ :
عملیات تخریب دوباره جنگل الیمالات همزمان با تودیع دادستان مقتدر مرکز مازندران اقتصاد ایران: سلامت نیوز: همزمان با مراسم تودیع و خداحافظی دادستان قانون مدار و مقتدر مرکز مازندران، تخلفات دوباره در جنگل الیمالات آغاز شد. آگاهان بر این باورند آغاز عملیات تخریب جنگل همزمان با رفتن محمد کریمی از مازندران قابل پیش بینی بود. هر چند این قانون شکنی با هوشیاری و اقدام به موقع جنگلبان منطقه متوقف شد؛ اما پرسش این است که آیا قرار است دستگاه قضایی و دادستان جدید مرکز مازندران با این متخلفان مماشات کند یا قانون را پاس بدارد؟!

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز همزمان با مراسم تودیع و خداحافظی دکتر محمد کریمی دادستان قانون مدار و مقتدر مرکز مازندران، عملیات تخریب و تخلفات دوباره در جنگل الیمالات آغاز شد. آگاهان بر این باورند آغاز عملیات تخریب همزمان با رفتن محمد کریمی از مازندران قابل پیش بینی بود. چرا که تلاش های مافیای قدرت و سرمایه با موفق شدن جابه جایی دادستان مقتدر مرکز مازندران، جانی دوباره گرفت و حالا تخریب های الیمالات مجددا آغاز شده است.

آغاز دوباره عملیات تخریب جنگل الیمالات و ورود به موقع یگان حفاظت منابع طبیعی

آغاز دوباره عملیات تخریب جنگل الیمالات و ورود به موقع یگان حفاظت منابع طبیعی

عجیب اینکه سرمایه گذار "طرح گردشگری الیمالات" حتی نگذاشت که یک روز از جابه جایی دادستان مرکز مازندران بگذرد و سپس عملیات ساخت وساز را شروع کند.

حنیف رضا گلزار کنشگر محیط زیست و کارشناس ارشد خاک وآب در اینباره به "سلامت نیوز گفت:« انتظار می رفت عرصه پاکتراشی و تصرف شده جنگلی در این بازه زمانی از متجاوزین بازپس گرفته می شد؛ ولی نه تنها اینگونه نشد که امروز و درست در روزی که دادستان شجاع و مردمی مازندران تودیع می شد، متجاوزین با انتقال حجم زیادی آهن آلات به عرصه تصرفی تصمیم به برپایی غرفه یا اتاقک های فلزی را داشتند.»

او افزود:« خوشبختانه با ورود به موقع یگان حفاظت منابع طبیعی، از ادامه کار جلوگیری شد؛ ولی هیچ تضمینی برای بسته شدن این پرونده و بیرون کردن متجاوزین از عرصه وجود ندارد.»

به باور گلزار پافشاری بر این تخلف و تداوم تجاوز به عرصه ملی بدون تردید بدون چراغ سبز مقامات محلی امکانپذیر نیست و ضروری است تا استاندار مازندران با حضور قاطع و به موقع تا پیش از پیگیری موضوع در سطح ملی از سوی سازمان های مردم نهاد، ضمن آزادسازی عرصه اشغالی، نسبت به مختومه شدن این پرونده اقدام فوری کند.»

پرونده تجاوز به جنگل های الیمالات یکی از پر تبعات ترین و جنجالی ترین پرونده های تخلف تشکیل شده در حوزه منابع طبیعی کشور بود که به برکناری و بازداشت چندین مدیر ارشد دستگاه متولی صیانت از منابع طبیعی کشور انجامید.

عصر دیروز شنبه ۱۰ شهریور ماه ۱۴۰۳ و در پی تخلف مجدد پیمانکار "مجموعه گردشگری سد الیمالات" در خصوص ورود سازه های غیرمجاز به عرصه، با حضور به موقع نیروی یگان حفاظت شهرستان نور و اداره کل به همراه مهندس مقیمی مهر سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران- ساری و رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نور، با خارج نمودن سازه های غیر مجاز از محدوده مورد نظر از بروز تخلف توسط پیمانکار جلوگیری به عمل آمد.

تخریب حدود 4هزار نهال و درخت در "طرح گردشگری سد الیمالات" موضوعی بود که در نخستین روزهای تعطیلات نوروز فاش شد. این تخریب ها که در روزهای پایانی سال 1402 انجام شده بود به منظور ساخت پارکینگ برای مسافران نوروزی صورت گرفت.

پس از فاش شدن موضوع توسط "سلامت نیوز" که بازخورد جهانی نیز داشت، دستگاه قضا در مازندران به ویژه دادستان مرکز این استان به ماجرا ورود کرد و عملیات متخلفان را متوقف کرد.

همچنین مدیر مجموعه گردشگری الیمالات نور به دلیل مراجعه نکردن به مرجع قضایی برای ارائه توضیحات لازم درباره تخریب بخشی از جنگل‌ الیمالات بخش چمستان بازداشت شد و پس از پیگیری های بیشتر مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری مازندران-ساری نیز برکنار شد.