تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3766802
شناسه : 3766802
تاریخ :
ایرانی‌ها دریک سال ۲.۶هزار میلیاردتومان آموکسی‌سیلین خریدند! اقتصاد ایران: تحلیل آمارنامه دارویی منتشرشده توسط سازمان غذا و دارو نشان می‌دهد که در سال گذشته ۵۲.۹ میلیارد عدد دارو در کشور به فروش رسیده است و بیشترین فروش ریالی مربوط به داروی آموکسی سیلین و انواع آنتی‌بیوتیک‌ها بوده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سازمان غذا و دارو اخیراً آمارنامه دارویی سال 402 کشور را منتشر کرده که می‌تواند تحلیل دقیقی از وضعیت تجویز و مصرف دارو در کشور در دسترس قرار دهد.

فروش 52.9 میلیارد عدد دارو در سال یک سال!

بررسی آمارنامه دارویی منتشرشده از سال 1402 نشان می‌دهد که میزان فروش عددی دارو در سال گذشته معادل 52.9 میلیارد عدد بوده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که ایرانی‌ها حدود 52 میلیارد عدد دارو در طول سال گذشته مصرف کرده‌اند!

98.7 درصد داروهای بازار ایرانی بوده‌اند

تحلیل آمارنامه دارویی نشان می‌‌دهد که عمده داروهای مصرفی ایرانی‌ها، تولید داخلی بوده و داروهای وارداتی، سهم عددی بسیار کمی از بازار را به خود اختصاص می‌دهند به طوری که 98.7 درصد از داروهای موجود در بازار دارویی کشور، تولید داخل و تنها 1.3 درصد از آن‌ها وارداتی بوده‌اند.

وزارت بهداشت , بهداشت و درمان , سازمان غذا و دارو , داروی شیمیایی ,

با وجود این، همین میزان کم واردات داروهای خارجی، 19 درصد ارزش ریالی کل بازار دارویی را به خود اختصاص می‌دهد که نشاندهنده هزینه‌های سنگین تامین داروها از منابع خارجی است.

وزارت بهداشت , بهداشت و درمان , سازمان غذا و دارو , داروی شیمیایی ,

کاهش واردات داروهای خارجی به کشور

در سال گذشته 689 میلیون عدد داروی خارجی وارد کشور شده است که نسبت به سال 1400 با کاهش بسیار چشمگیری مواجه بوده است؛ در سال 1400، میزان عددی واردات داروهای خارجی بالغ بر 719 میلیون عدد بوده است.

سال گذشته بیشترین مبدأ واردات داروهای خارجی از کشورهای آلمان، هند، ایتالیا، ایالات متحده آمریکا بوده است و کشور چین، رتبه هشتم را از حیث واردات دارو به کشور به خود اختصاص داده است.

وزارت بهداشت , بهداشت و درمان , سازمان غذا و دارو , داروی شیمیایی ,

پرفروش‌ترین داروهای سال 1402 کدامند؟

از نظر ریالی، داروی آموکسی سیلین، پرفروش‌ترین دارو در سال 1402 بوده است. پس از آن ایمونوگلوبیولین، قرص سفکسیم، سرم سدیم کلراید تزریقی، قرص سرماخوردگی، کوآموکسی کلاو، انوکساپارین، قرص متفورمین، استامینوفن و انسولین گلارژین 10 داروی پرفروش به لحاظ ریالی در سال گذشته بوده‌اند.

فروش 1.7 میلیارد عدد داروی متفورمین در یک سال!

داروی متفورمین که عمدتاً برای کاهش قند خون مورد تجویز قرار می‌گیرد، اگرچه به لحاظ ریالی در رتبه هشتم قرار گرفته اما بیشترین فروش عددی را در سال گذشته داشته است به طوری که بالغ بر یک میلیارد و 700 میلیون عدد از این دارو در سال گذشته به مصرف رسیده است.

آمار بالای مصرف چرک‌خشک‌کن‌ها؛ ایرانی‌ها 3 برابر سایر کشورها آنتی‌بیوتیک می‌خورند

نگاهی به اسامی 10 داروی پرفروش سال گذشته نشان می‌دهد که بیشتر این داروها، در دسته آنتی بیوتیک‌ها قرار دارند که این موضوع خبر خوبی برای نظام سلامت کشور به شمار نمی‌رود چرا که طبق اذعان رئیس سازمان غذا و دارو، 40درصد نسخ در کشور حاوی آنتی‌بیوتیک هستند که این آمار، 10 درصد بالاتر از میانگین جهانی است؛ همچنین میزان مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران سه برابر بیشتر از میانگین مصرف سالیانه آن در کشورهای عضو OECD (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی) است.

نبود نظارت بر نسخ تجویزی پزشکان و فروش بدون نسخه آنتی بیوتیک‌ها در برخی داروخانه‌های متخلف را می‌توان عاملی برای بالا بودن میزان فروش چرک‌خشک‌ها در آمارنامه دارویی کشور دانست.

این در حالی است که سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان جهانی بهداشت دائماً نسبت به مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها هشدار می‌دهند زیرا مصرف خودسرانه یا تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها باعث بروز پدیده‌ای به نام مقاومت میکروبی می‌شود که به معنای از دست رفتن اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها روی بیماری‌های عفونی است و این خطر وجود دارد که در سال‌های آینده داروهای چرک خشک‌کن روی بسیاری از بیماری‌های میکروبی، اثربخش نباشند و درمان بیماران ابتر بماند!

یک تحلیل کلی درباره آمارنامه دارویی

براساس اطلاعات آمارنامه دارویی کشور در سال 1402، حدود 20 درصد داروهایی که به فروش رفته بدون نیاز به نسخه پزشک یا اصطلاحاً OTC بوده است و نزدیک به 80 درصد داروها با نسخه پزشکان فروخته شده‌اند.

آمارنامه دارویی شامل مجموعه‌ای از اطلاعات مربوط به بازار دارویی کشور شامل واردات، ‌تولید و فروش داروهاست که با جمع‌بندی داده‌های ارسالی شرکت‌های پخش به سامانه تیتک (سامانه رهگیری و کنترل اصالت داروها) تدوین شده است تا در راستای تحلیل بازار دارویی کشور و سیاستگذاری مسئولان سازمان غذا و دارو و شرکت‌های تأمین‌کننده مورداستفاده قرار بگیرد. تهیه و تدوین این آمار از سال 1363 آغاز شده و تا به امروز ادامه یافته است اما باتوجه به وضعیت مصرف داروها در کشور، به نظر می‌رسد تجویز و مصرف منطقی داروها در کشور، آن طور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد و یا در سیاستگذاری‌های نظام سلامت، از این داده‌های ارزشمند برای بهبود الگوی مصرف داروها و کاهش بار بیماری‌هایی که منجر به مصرف این داروها در کشور می‌شوند؛ استفاده چندانی نمی‌شود.

وزارت بهداشت , بهداشت و درمان , سازمان غذا و دارو , داروی شیمیایی ,

انتهای پیام/