تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3766721
شناسه : 3766721
تاریخ :
برق در سیستان و بلوچستان توان ندارد اقتصاد ایران: زاهدان_برق در سیستان و بلوچستان توان و نفس ندارد و قطعی های پی در پی آن باعث بروز مشکلات و خسارتهای فراوانی برای مردم این خطه پهناور شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، قطعی‌های مکرر و بی برنامه برق در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان در هفته‌های اخیر، عاملی بر بروز نارضایتی و گلایه‌های متعدد مردم از خاموشی‌های پی در پی خصوصاً در ساعت‌های گرم روز و آسیب و خسارت دیدن وسایل برقی و برخی مواد اولیه‌ها در تولیدی‌ها شده است.

کلافه شدن مردم سراوان از قطعی‌های مکرر برق

یکی از شهروندان سراوانی در این زمینه گفت: قطعی مکرر برق دیگر ما را کلافه کرده چرا که در ساعات اوج گرما از ساعت یازده، ۱۳ و ۱۵ بعدازظهر هر روز برق قطع می‌شود و یا از ساعت ۱۷ تا ۲۰ و گاهی تا ۲۰ و ۴۵ دقیقه خاموشی را در سطح این شهر مرزی شاهد هستیم.

عمر دهواری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود: این بی‌برنامگی در قطعی برق باعث شده تا وسایل سرمایشی مانند اسپیلت، یخچال و تلویزیون منزل ما دچار خسارت شود و هزینه‌های سنگینی را برای تعمیر این تجهیزات برقی بر دوش مردم گذاشته است.

این شهروند سراوانی ادامه داد: همچنین اگر اعتراضی به قطعی برق داشته باشیم، امور برق شهرستان اعلام می‌کند که این قطعی مربوط به اداره این شهرستان، نیست.

وی خاطرنشان کرد: برای پیگیری دریافت خسارت وارده به وسایل برقی ناشی از قطعی‌های پی در پی برق، از یک مسؤول به مسؤولی دیگر پاس‌کاری می‌شویم و هیچ‌کس پاسخگو خسارت وارده به شهروندان نیست.

انتقاد امام‌جمعه سراوان از قطعی مکرر و طولانی برق

امام‌جمعه سراوان در خطبه‌های نمازجمعه اول شهریور ماه جاری، با اشاره به گلایه‌مندی شهروندان سراوانی از قطعی مکرر و بی‌برنامه و طولانی برق، خاطرنشان کرد: مسؤولان سازوکار باید مناسب برای قطعی برق در شهرستان داشته باشند، هوا در این شهرستان بسیار گرم و طاقت‌فرساست و در این هوای گرم تابستان قابل‌قبول نیست که چندین ساعت برق قطع شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی بامری خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از قطعی برق در هوای گرم این روزهای سراوان از متولیان مربوطه و دست‌اندرکاران شد.

قطعی برق طبق جدول زمان بندی و اطلاع رسانی قبلی انجام گیرد

فرماندار زابل با اشاره به قطعی مداوم برق در فصل تابستان و عدم اعلام خاموشی طبق برنامه زمانی صحیح گفت: انتظار می‌رود قطعی برق طبق برنامه زمان بندی شده از قبل صورت گیرد.

علی ولایتی پور پیرو گلایه مندی مردم سیستان از قطعی مکرر برق و بدون برنامه ریزی در ۲۶ مرداد ماه امسال، به مرکز استان سفر کرد و با مدیرعامل توزیع برق سیستان و بلوچستان دیدار و تاکید کرد: تأمین برق پایدار یکی از وظایف شرکت برق منطقه‌ای است و این شرکت باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از قطع برق به کار گیرد.

وی تاکید کرد: خواسته به حق مردم سیستان در گرم‌ترین شهر جهان همراه با طوفان ریزگردها با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر، خشکسالی و کمبود آب، کاهش ساعت قطعی برق و اطلاع رسانی به موقع است.

این مقام مسؤول تصریح کرد: صبوری مردم، اصناف و تولیدکنندگان در این زمینه قابل تقدیر هست و این حق مردم است که از زمان خاموشی‌ها اطلاع داشته باشند تا بتوانند فعالیت‌های زندگی خود را مدیریت کنند.

وی افزود: مردم‌شمال استان سیستان و بلوچستان به دلیل خاموشی‌های مکرر و طولانی و ضرر و زیان‌های ناشی از آن بسیار گلایه‌مندند، حداقل توقع مردم سیستان کاهش ساعت قطعی برق و اعلام برنامه خاموشی توسط مدیریت توزیع برق است.

وی ادامه داد: از مدیریت برق استان خواستارم با توجه به گرم‌ترین شهر جهان و در مضیقه بودن مردم، حتی الامکان میزان اعمال خاموشی در این شهرستان کاهش داده شده و ساعات خاموشی را در ساعاتی که دما پایین و هوا خنک است اعمال کنند تا سلامت مردم تهدید نشود.

فرماندار ویژه زابل ضمن درخواست از مردم برای صرفه جویی در برق افزود: اغلب حوادث برق در ساعت‌های اوج مصرف رخ می‌دهد که انتظار می‌رود مردم سیستان برای پایداری برق نهایت همکاری را داشته باشند.

این گلایه‌ها تنها مربوط به چند شهر نبوده و بسیاری از تولیدی‌ها از جمله نانوایی‌ها و نهادها و مراکزی که امورات فعالیتیشان با برق مرتبط است، ضمن اشاره به بروز خسارت‌های مختلف و از بین رفتن مواد اولیه، خواستار اطلاع رسانی قطعی‌ها برای جلوگیری از خسارت بیشتر شدند و بر عدم پاسخگو بودن سامانه ۱۲۱ و «برق من» تاکید کردند.

توان تولید نیروگاه‌های کشور پاسخگوی رشد مصرف برق نیست

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان با اشاره به رشد غیرمتعارف و بی‌سابقه مصرف برق در کشور، گفت: توان تولید نیروگاه‌های کشور، پاسخگوی این میزان رشد مصرف نیست.

محمد رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تداوم موج گرما، افزایش بی رویه مصرف برق و ناترازی شدید بین تولید و مصرف افزود: افزایش نامتعارف مصرف برق نسبت به مشابه سال قبل جز با مشارکت مردم و مشترکان بزرگ قابل پاسخگویی نیست و نیروگاه‌های کشور توان پاسخگویی این میزان مصرف برق را ندارند.

وی تاکید کرد: به‌رغم در مدار بودن تمام نیروگاه‌های کشور و آمادگی نیروهای عملیاتی صنعت برق که به صورت ۲۴ ساعته در حال خدمت رسانی به هموطنان هستند؛ امکان تأمین برق پایدار با این روند مصرف برق دشوار شده است.

رئیسی با بیان اینکه در این شرایط ضروری است تمامی مشترکان به منظور پیشگیری از بروز خاموشی گسترده نسبت به صرفه جویی در مصرف برق به میزان حداقل ۲۰ درصد اقدام کنند، تصریح کرد: برق مشترکان پرمصرف در صورت عدم رعایت الگو و کاهش مصرف، قطع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان با تاکید براینکه مشترکان با مصارف بیش از الگو و بالای ۵/۲و ۴ برابر الگو در صورت عدم کاهش سریع مصرف برق، در اولویت قطع برق خواهند بود، گفت: لازم است مشترکین با مصارف بیش از الگو، از هم اکنون برای تأمین برق پایدار خود نسبت به بکارگیری سامانه‌های خورشیدی، بهینه سازی مصرف و یا ذخیره‌ساز اقدام کنند.

با این حال گلایه‌های ساکنان سیستان و بلوچستان همچنان ادامه داشته و مسؤولان نتوانسته‌اند پاسخ قانع کننده‌ای به آنان بدهند و نکته آنکه علاوه بر قطعی برق، اخیراً بدلیل قطع مکرر برق در زاهدان، تراز آبی چاه‌های آب و تولید آب در آب‌شیرین کن این شهر دچار افت آبدهی شده که این موضوع منجر به افت فشار و قطع آب در برخی از مناطق شهر زاهدان شده بود.