تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3766702
شناسه : 3766702
تاریخ :
توسعه کشت گیاه دارویی آنغوزه با رویکرد عدم برداشت از مراتع کشور اقتصاد ایران: توسعه کشت گیاه دارویی و ارزشمند آنغوزه با هدف تأمین زنجیره ارزش، توسعه صادرات و جلوگیری از برداشت بی‌رویه از مراتع کشور در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین زینلی، مجری طرح ملی گیاهان دارویی با تاکید بر اهمیت توسعه کشت گیاه آنغوزه در اراضی مستعد کشور، به دستاوردهای جدید در این زمینه پرداخت و گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر پژوهشگران و کارشناسان حوزه گیاهان دارویی، دانش فنی روش‌های نوین کاشت، داشت و برداشت گیاه آنغوزه در اراضی کشاورزی به دست آمده است که در این روش میزان برداشت محصول بسیار قابل توجه بوده و از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است که با توسعه آن در سال‌های آتی نیاز به برداشت گیاه آنغوزه از مراتع نخواهد بود.

وی افزود: در روش‌های نوین کشت آنغوزه، تراکم کاشت این گیاه در هر هکتار از ۱۰ هزار بوته به ۴۰ هزار بوته افزایش یافته است که این اقدام، افزایش عملکرد تولید، ارتقای بهره‌وری و افزایش درآمد تولیدکنندگان را در پی دارد. این در حالی است که به طور متوسط در مراتع مستعد حدود ۸۰۰ بوته آنغوزه وجود دارد که در مقایسه با تولید زراعی آن عملکرد آن ناچیز است.

وی با اشاره به امکان کشت آنغوزه در اراضی دیم، شیب‌دار و کم برخوردار، لزوم توجه و توسعه آن در مناطق مستعد کشور را ضروری قلمداد و افزایش ثروت ملی و جلوگیری از برداشت بی‌رویه از مراتع را از دیگر دستاوردهای آن عنوان کرد.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که گیاه آنغوزه از گذشته‌های دور کاربرد غذایی و دارویی فراوانی داشته و در طب سنتی، از صمغ ریشه آنغوزه به عنوان تنظیم سیستم هاضمه، پاک‌کننده و تحریک‌کننده پرزهای روده‌ای، کرم‌کش، خلط‌آور، ضد یبوست، داروی مسکن و اشتهاآور استفاده می‌شود، اظهار امیدواری کرد که با توجه به خواص بالا و ارزش دارویی این گیاه ارزشمند و به منظور جلوگیری از خام‌فروشی، بر فرآوری و تولید اسانس این گیاه باید تمرکز و سرمایه‌گذاری کرد که در این راستا نیز اقدامات قابل توجهی در سال‌های اخیر انجام و فرآورده‌های دارویی و غذایی متعددی در این زمینه تولید شده که در مرحله دریافت مجوزهای قانونی است و به زودی روانه بازار خواهد شد.

گفتنی است؛ علاوه بر تولید و بهره‌برداری از گیاه آنغوزه در قالب احیای مراتع در اراضی ملی، در حال حاضر تولید این گیاه به صورت زراعی نیز انجام می‌شود که در این راستا در سال ۱۴۰۲ میزان ۱۸۵ تن شیره آنغوزه از ۳۱۱۵ هکتار اراضی کشور به دست آمده است که از این میزان ۲۶۵۰ هکتار به صورت زراعی، ۳۹۵ هکتار کشت در مراتع و حدود ۷۰ هکتار در قالب ماده ۳ بوده است.

همچنین بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۲ مقدار ۲۴۱ تن به ارزش ۳ میلیون و ۲۸۷ هزار دلار شیره آنغوزه به کشورهای هند، چین، افغانستان و آلمان صادر شده است و بر اساس برنامه ۵ ساله هفتم توسعه دفتر طرح ملی گیاهان دارویی، در سال ۱۴۰۷ هدف‌گذاری برای توسعه کشت آنغوزه به بیش از ۶ هزار هکتار خواهد رسید.