تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3766691
شناسه : 3766691
تاریخ :
عراق خواهان سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در صنعت گاز است اقتصاد ایران: عراق از برنامه خود برای واگذاری بلوک‌های اکتشاف گاز به شرکت‌های آمریکایی با هدف کاهش وابستگی‌ها به صادرات این سوخت پاک خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، حیان عبدالغنی روز شنبه (دهم شهریور) اعلام کرد که عراق در نظر دارد در سفر آینده خود به ایالات‌متحده مجوزهای اکتشاف در ۱۰ بلوک گازی را به شرکت‌های آمریکایی اعطا کند.

این اقدام بخشی از تلاش‌های عراق برای جذب سرمایه شرکت‌های آمریکایی در بخش انرژی است. پیش از این، طی دوره‌های پیشین مناقصه واگذاری امتیاز قراردادهای اکتشافی، مجوز اکتشاف تعداد زیادی از بلوک‌های گازی این کشور به شرکت‌های چینی واگذار شد.

رسانه دولتی عراق اعلام کرد ۱۰ بلوک گازی که پس از ۶ دوره اعطای مجوز، بدون متقاضی باقی مانده‌اند، در مناقصه‌ای تازه ارائه می‌شوند، در حالی که عراق به‌دنبال توسعه بخش تولید گاز در این کشور است.

عبدالغنی گفت: عراق تا پایان سال جاری میلادی سرمایه‌گذاری در اجرای پروژه جدید میدان نفتی الفیحه واقع در جنوب عراق را آغاز خواهد کرد. این پروژه با ظرفیت ۱۲۵ میلیون فوت‌مکعب گاز، یکی از اجزای کلیدی راهبرد عراق برای تقویت زیرساخت‌های انرژی است.

عراق که به‌تازگی توافق‌هایی را برای توسعه ۱۳ بلوک نفت و گاز با هدف افزایش تولید نفت و گاز با هدف تأمین خوراک نیروگاه‌ها داشته، اکنون برای تأمین گاز مورد نیاز خود به‌شدت به واردات از ایران متکی است.

به گزارش شانا، قرارداد صادرات گاز ایران به عراق هشتم فروردین امسال به‌مدت پنج سال تمدید شد. برمبنای این قرارداد، به‌منظور تأمین نیاز داخلی، حجم صادرات گاز به عراق در دوره گرم و سرد سال متغیر خواهد بود.

با پایان‌یافتن دو قرارداد بغداد و بصره، چند دور مذاکره در تهران و بغداد برای تمدید صادرات گاز ایران به عراق انجام و سرانجام نهایی شد.

قرارداد صادرات گاز ایران به بغداد در سفر مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز، به بغداد و در محل وزارت برق عراق امضا و به‌مدت پنج سال تمدید شد.

عراق روزانه به ۳۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد که به‌دلیل شرایط کنونی، این کشور تنها ۲۰ هزار مگاوات در روز تولید می‌کند و یک‌سوم این برق با گاز وارداتی از ایران تأمین می‌شود.

از آغاز قرارداد صادرات گاز ایران به بغداد (در ژوئیه ۲۰۱۷) و بصره (در ژوئن ۲۰۱۸) تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به عراق صادر شده است.