تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3766666
شناسه : 3766666
تاریخ :
هشدار زلزله به تهرانی‌ها ۱۲ ثانیه قبل از وقوع! اقتصاد ایران: معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه زمستان امسال سامانه هشدار سریع سیل و زلزله شهر تهران افتتاح می‌شود، گفت: حدود ۱۲ ثانیه قبل از زلزله پیامک هشدار اعلام می‌شود تا اقداماتی انجام شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری تسنیم: اسماعیل سلیمی؛ معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در برنامه تهران ۲۰ مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را در صدر راهکار‌های کاهش ریسک زلزله در پایتخت دانست و گفت: در قانون مدیریت بحران مصوبه سال ۱۳۹۸ به موضوع مقاوم‌سازی تأکید شده که سرانجام این قانون بر زمین مانده در سال ۱۴۰۱ با انعقاد تفاهم‌نامه مابین ۸ دستگاه صورت گیرد؛ بنا گذاشتیم که ساختمان‌های مهم از این جهت کاهش تلفات و یا بقای ساختمان‌ها تقسیم‌بندی شوند.

وی ادامه داد: پس از مصوبه شورای شهر در سال ۹۶، ارزیابی حریق در تهران آغاز شده بود، اما مشکلی در این زمینه وجود داشت که آن هم ایمن‌سازی ساختمان‌هایی که از نظر سازه‌ای ارزش مقاوم‌سازی نداشتند؛ بنابراین نیازمند ارزیابی یکپارچه‌ای در این زمینه بودیم.

درصد کمی از ساختمان‌های تهران در گروه D هستند

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار کرد: طبق آخرین آمار و غربالگری بر روی ساختمان‌های شهر تهران، ۱۶۰۰۰ ساختمان مهم و بلند مرتبه در پایتخت وجود دارد. تیم‌های ارزیابی طی برنامه‌ریزی مشخص به تناسب محلی که می‌روند، شروع به ارزیابی سریع می‌کنند.

وی با بیان اینکه خوشبتانه درصد کمی از ساختمان‌های تهران در گروه D هستند، افزود: ۴۵ نفر از کارشناسان ارشد سازه و مقاوم‌سازی کشور و همچنین دکترای سازه به عنوان تیم کنترل مضاعف هر روز ساختمان‌ها را بازدید و مورد پایش قرار می‌دهند که تا کنون حدود ۵۱۰۰ ساختمان بازدید شده و از این میزان، ۳۱۰۰ ساختمان نتیجه داشته‌اند که وضعیت این ساختمان‌ها را از طریق کمیته‌های ایمنی و رفع خطر مناطق به مالکان ابلاغ کردیم.

ماجرای پیامک سیل و زلزله تهران به کجا رسید؟

سلیمی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: سامانه مدیریت زلزله و هشدار سریع امسال یعنی اوایل زمستان افتتاح می‌شود؛ به طوری که حدود ۱۲ ثانیه قبل از زلزله پیامک هشدار اعلام می‌شود تا اقداماتی انجام شود.

وی ادامه داد: پس از ۱۲ سال فعالیت بر روی هشدار سریع زلزله این کار صورت می‌گیرد و اولویت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هشدار به نیرو‌های عملیاتی است.

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پایان افزود: با توجه به برآورد‌ها زمان هشدار زلزله در دنیا حدوداً ۱۲ ثانیه است که ۵ ثانیه کافیست که دیزل ژنراتور بیمارستان روشن شود که بدون برق نماند و یا اگر احتمال آن وجود داشت مترو متوقف شود که از ریل خارج نشود. علاوه بر این، در حال طراحی برنامه‌ای نیز در زمینه آموزش وقوع زلزله هستیم.