تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3766619
شناسه : 3766619
تاریخ :
کادر درمان در بیمارستان امنیت ندارند! اقتصاد ایران: «ضرب و شتم اخیر کادر درمان بیمارستان امام حسین کنارک، امنیت کارکنان و اعتبار مراکز درمانی را به شدت تهدید می‌کند. این حادثه، تنها نمونه‌ای از بحران‌های فزاینده در نظام سلامت است که می‌تواند به کاهش دسترسی به خدمات درمانی و بدنامی شهرها منجر شود. اقدامات فوری برای تأمین امنیت و برخورد با عاملان خشونت ضروری است.»

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز تجاوز به حریم امنیتی بیمارستان امام حسین کنارک، با ضرب و شتم وحشیانه کادر درمان، نه تنها نشان‌دهنده بحران امنیتی در این مرکز درمانی است بلکه به یک زنگ خطر جدی برای سلامت عمومی تبدیل شده است.عدم حضور کادر درمان که به خاطر تهدیدات و خشونت‌های غیرقابل تصوردر بیمارستان، نشان‌دهنده فرسایش اعتماد و امنیت در سیستم درمانی کشور است. این وضعیت نگران‌کننده، نه تنها کیفیت خدمات درمانی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه اعتبار و امنیت شهر را نیز به شدت آسیب می‌زند. اکنون، زمان آن است که جامعه و مسئولان به طور جدی از حقوق و امنیت کادر درمان دفاع کنند و اقداماتی فوری برای بازسازی اعتماد و امنیت در مراکز درمانی انجام دهند.

روز گذشته روزنامه شرق خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه بیمارستان امام حسین کنارک به دلیل یک حادثه خشونت‌آمیز اخیر به حالت تعطیلی درآمده است. ویدئویی که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده، نشان می‌دهد که چند نفر از خانم‌های کادر درمان این بیمارستان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.قبلتر هم از این دست حوادث کم خبر منتشر نشده :ضرب شتم در بیمارستانی شهرستان بهشهر و یا آن دیگری در دزفول و یا پزشک و پرستاری که در دو بیمارستان مختلف(بیمارستان امام رضا و بیمارستان سوانح و سوختگی) در کلانشهر تهران به دلیل شدت جراحات ناشی از ضرب و شتم همراهان بیمار جان خود را از دست دادند و الیگودرز و یاسوج و .........

این قبیل حوادث باعث شده که کادر درمان به دلیل نبود امنیت کافی، از حضور در محل کار خود خودداری کنند.شید یکی از دلایل مهاجرت گسترده کادر درمان هم همین مساله باشد.ضرب و شتم کادر درمان تنها تهدیدی جدی برای امنیت و سلامت کارکنان پزشکی نیست بلکه می‌تواند به آسیب‌های گسترده‌تری برای خدمات درمانی و اعتبار شهری منجر شود. اگر مردم به کادر درمان حمله کنند، احتمالاً این کادر به دلیل عدم امنیت از مراجعه به مراکز درمانی خودداری خواهند کرد بیمارستانها خصوصا در مناطق محروم تر خالی از کادر درمانی میشوند و این خود یک بحران بسیار بزرگتر در پی خواهد داشت.

ضرب و شتم کادر درمان به وضوح نشان‌دهنده بحران امنیتی در بیمارستان‌ها است. عدم امنیت برای کادر درمان می‌تواند به بی‌اعتمادی نسبت به مراکز درمانی منجر شده و از حضور پزشکان و پرستاران در این مکان‌ها جلوگیری کند. اگر کادر درمان به دلیل خشونت‌های مشابه نتوانند به مراکز درمانی مراجعه کنند، این امر باعث بروز بحران شدید در ارائه خدمات درمانی خواهد شد.

چنین حوادثی نه تنها اعتبار بیمارستان بلکه اعتبار کل شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گزارش‌ها و تصاویر منفی از این حوادث می‌تواند باعث شود که پزشکان و کادر درمان جاضر به خدمت در شهرهایی که چنین مشکلاتی دارند،نباشند که می‌تواند به کاهش دسترسی به خدمات درمانی منجر شود و نام شهر را هم به‌طور جدی بدنام کند.

از یک طرف متهمان چنین حوادثی با اتهامات کیفری روبرو شوند و پیگیری قضائی برای برخورد با عوامل خشونت که بسیار هم ضروری است تا عدالت اجرا شود از طرف دیگر لازم است تدابیر امنیتی فوری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید به اجرا درآید. این تدابیر باید شامل تقویت سیستم‌های امنیتی، آموزش کارکنان در زمینه مدیریت بحران و بهبود ارتباطات با نیروهای انتظامی باشد.

چیزی که مسلم است این است که برای بازسازی اعتماد عمومی و افزایش اطمینان از امنیت مراکز درمانی، نیاز به اقدامات جدی و شفاف از سوی مسئولان و مدیران بیمارستان‌ها است.باید آموزش مداوم شهروندان از طریق رسانه ها را در دستور کار قرار داد و به آنها لزوم و اهمیت حضور کادر درمان و احترام به آنها را یادآور شد و در همین راستا مجازاتی که در پی هرگونه درگیری در مراکز درمانی در انتظار آنان است را اطلاع رسانی کرد.