تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3766545
شناسه : 3766545
تاریخ :
افزایش ظرفیت پارکینگ‌های مشهد همزمان با دهه آخر صفر اقتصاد ایران: مشهد- وجود پارکینگ یکی از نیازهای ضروری برای زائران رضوی در مشهد است که مسؤولان شهری سعی کردند تا ظرفیت آنها را تا ده هزار خودرو افزایش دهند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: هرچه به روز شهادت امام رضا (ع) نزدیک‌تر می‌شویم ترافیک هسته مرکزی شهر بیشتر و تردد به سمت حرم مطهر رضوی سخت‌تر می‌شود.

مشکل کمبود فضای پارکینگی در مشهد خصوصاً در بافت مرکزی و اطراف حرم مطهر رضوی از مشکلات همیشگی پایتخت معنوی کشور بوده و انتقادهای زائران و مجاوران را در بی توجهی به ایجاد فضای پارک توسط مدیران شهری به دنبال داشته است.

از طرفی با توجه به حجم حضور زائران از اقصی‌نقاط استان و کشور به مشهد در ایام پایانی ماه صفر، اداره رفاه زائرین حرم مطهر رضوی پارکینگ‌های زیر سطحی شماره ۱ و ۳ حرم مطهر رضوی را برای اسکان شبانه زائران در این ایام تجهیز کرده است و تا پایان ماه صفر برای پارک خودرو مسدود خواهد بود.

از این‌رو به رغم وجود پارکینگ‌های شهری و پارکینگ پاساژها در محدوده اطراف حرم رضوی ولی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مترو، اتوبوس و … که در این روزها ساعت کاری آنها نیز افزایش می‌یابد مهمترین توصیه این روزهای مسؤولان شهری است.

حتی برخی از زائران نیز با توجه به ترافیک و دسترسی سخت‌تر به پارکینگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی را توصیه می‌کنند.

دغدغه زائران نسبت به پارکینگ‌ها

سهرابی یکی از زائرانی است که در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: یکی دو روزی هست که در مشهد هستم و برای حضور در حرم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنم چون پارکینگ‌های زیرزمینی حرم بسته است و باید پارکینگ‌های پاساژها و… دور از حرم پارک کنیم و مسیر طولانی را پیاده بیاییم بخاطر این سعی کردم از اتوبوس و مترو استفاده کنم، البته باید ظرفیت این وسایل و ساعت کاری آنها افزایش پیدا کند تا جوابگوی نیاز زائران در روزهای شلوغ پیش رو باشد.

کریم‌نیا زائر تهرانی هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به ترافیک زیاد و شلوغی حریم رضوی اشاره کرد و گفت: هرچه به سمت حرم مطهر امام رضا (ع) نزدیک‌تر می‌شویم ترافیک شدیدتر می‌شود و تردد به کندی صورت می‌گیرد برای همین معمولاً از وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس‌های B.R.T که از خطوط ویژه حرکت می‌کنند استفاده می‌کنم تا راحت‌تر به حرم رضوی برسم.

با این وجود پارکینگ یکی از نیازهای ضروری برای زائران رضوی است که مسؤولان شهری سعی کردند تا ظرفیت آنها را تا ده هزار خودرو افزایش دهند.

افزایش ظرفیت پارک خودرو در مشهد

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی مشهد درباره اقدامات انجام شده در راستای تأمین پارکینگ در ایام پایانی ماه صفر اظهار کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته با سایر سازمان‌ها و همکاری سازنده آن‌ها، ۱۴ مجموعه که شامل زمین‌های روباز و مساعد برای توقف خودرو با فضای ۲۰۰۰ ظرفیت پارک خودرو قطعی شده است.

قاسم طاهری با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم با راه‌اندازی حدود ۱۵ مجموعه پارکینگی موقت ظرفیت پارکینگ‌های هسته مرکزی شهر را تا ده هزار جای پارک افزایش دهیم تصریح کرد: در ۶۵ مجموعه پارکینگ شهرداری مشهد ۱۶ هزار ۵۰۰ جای پارک جهت خدمت رسانی جانمایی شده است.

وی با اشاره به وجود ۲۷ مجموعه پارکینگی با ظرفیت چهار هزار و ۱۱۰ جای پارک به صورت دائم در هسته مرکزی مشهد خاطرنشان کرد: پارکینگ مجد با ۱۰۵۰ فضای پارک، میدان فردوسی (زمین آستان قدس) با ۳۰۰ فضای پارک، پارکینگ پایانه امام رضا (ع) (سازمان پایانه‌ها) با ۳۰۰ فضای پارک و پارکینگ میدان آزادی با ۵۷۰ فضای پارک آماده خدمت رسانی به زائران است.

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی مشهد یادآور شد: علاوه بر بنرهای اطلاع رسانی پارکینگ‌ها، زائران رضوی و شهروندان می‌توانند از طریق سایت TAT.MASHHAD.IR و نرم‌افزارهای مسیریاب نشان، نسیم رضوان و باد صبا ضمن مشاهده نشانی پارکینگ‌ها، ظرفیت آنی آن‌ها را نیز مشاهده کنند.

طاهری افزود: همچنین در راستای جلوگیری از ترافیک و اطلاع‌رسانی مناسب به زائران و شهروندان، تابلو نمایانگر ظرفیت پارکینگ‌ها در تقاطع‌های منتهی به پارکینگ‌ها نصب شده است.

اما همراهی و مشارکت مردم این روزها از اهمیت خاصی برخوردار است باید در کنار مشکلات پارکینگ، فرهنگ سازی و ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی نیز در دستور کار قرار بگیرد.