تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3766448
شناسه : 3766448
تاریخ :
نویسنده نوبلیست نیجریه ای در کوبا مدال گرفت اقتصاد ایران: نویسنده نوبلیست نیجریه‌ای با حضور در کوبا و ملاقات با رییس جمهوری این کشور مدال ادبیات این کشور را دریافت کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو کوبا، میگل دیاز-کانل رییس جمهوری کوبا در ملاقات با وله سوینکا برنده جایزه نوبل ادبیات نیجریه پس از اهدای مدال ادبیات به این نویسنده، با تاکید بر حضور وی در کشورش گفت: دیدار شما از اهمیت زیادی برخوردار است. این دیدار برادری است که همیشه برای اهداف عادلانه در نبرد بوده است.

این نشست پس از اعطای مدال هایدی سانتاماریا به روشنفکر برجسته آفریقایی در صبح روز جمعه برگزار شد.

رییس جمهور کوبا گفت: اهدای این مدال به شما بیانگر احساسات بسیاری برای کوبا است. هایدی همیشه بر اهمیت سهم فرهنگ در انقلاب تاکید می‌کرد و ما مفتخریم که آن را به شما اهدا کردیم. رهبر کوبا که اهمیت اقامت این نویسنده نیجریه‌ای در جزیره را در چنین دوران پیچیده‌ای برای کوبایی‌ها بسیار مهم خواند گفت: با شما ایده‌ها، رویاها و تعهد به پیشرفت انسانی را به اشتراک می‌گذاریم.

وی افزود: اکنون زمانی است که با تشدید محاصره و سرمستی رسانه‌های منحرف به عنوان بخشی از استراتژی استعمار فرهنگی توسط قدرت‌های سلطه‌گر و نه تنها کوبا، بلکه همه مردم جهان مشخص شده است.

در این نشست که درباره موضوع‌هایی مانند نژاد و تبعیض صحبت شد، دیاز کانل با تاکید بر اهمیت برگزاری کنفرانس بین‌المللی مسیرهای مردم برده‌شده با عنوان «روایت‌های جدید: حافظه، مقاومت و تایید» به مناسبت سی‌امین سالگرد این برنامه یونسکو، گفت: این کنفرانس به نبرد کوبا و رابطه آن با ملت‌های خواهر کمک زیادی کرده و این نشست باید مرجعی در مبارزه با تبعیض و بیگانه‌هراسی باشد.

وله سوینکا هم بر اهمیت تقویت روابط بین قاره مادر و کشورهایی مانند کوبا، برزیل و دیاسپورای آفریقا تاکید کرد و همچنین بر نقش کوبا در آزادی کشورهای آفریقایی صحه گذاشت و گفت: روابط ما با کوبا فقط به هنر و ادبیات محدود نمی‌شود، بلکه به آزادی نیز محدود می‌شود.

در این نشست با اعطای مدال هایدی سانتاماریا که پیش از این به برجسته‌ترین چهره‌های روشنفکر آمریکای لاتین، کاراییب و دیگر روشنفکران جهان اهدا شده به سوینکا، ادای احترامی به یکی از بزرگ‌ترین روشنفکران این زمان به مناسبت نودمین سالگرد تولدش، خوانده شد. همچنین شصتمین سالگرد اولین سفر این نویسنده آفریقایی به کوبا نیز گرامی داشته شد. سوینکا برای شرکت در اولین نشست هنرمندان تئاتر در چارچوب چهارمین جشنواره تئاتر آمریکای لاتین سال ۱۹۶۴ در هاوانا حضور یافته بود. در دیدار سال ۱۹۸۷ وی نیز فیدل کاسترو به او نشان درجه یک فلیکس وارلا را اهدا کرده بود.

کوبا نیز خانه من است

این نویسنده با یادآوری اینکه وقتی جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۸۶ به او اعطا شد، ارکستر سوئدی تلاش زیادی کرد با سازهای اروپایی مانند ابوا و پیانو، آهنگ نیجریه‌ای یوروبا را بنوازد، گفت: شنیدن آهنگی که اکنون نواخته شد همان حس را در من ایجاد کرد و با تاکید گرفت: اینها برخی از دلایلی است که یک فرد به مبارزه ادامه می‌دهد. من با گوش دادن به موسیقی کوبایی بزرگ شدم، آن هم در روزهایی که گرامافون بود و برق نبود.

وله سوینکا ۹۰ ساله، اولین آفریقایی و اولین نویسنده سیاه‌پوست برنده جایزه نوبل ادبیات است. سوینکا نمایشنامه نویس، شاعر، رمان نویس، مدرس، منتقد، استاد، بازیگر، مترجم، سیاستمدار و ویراستار است. او همچنین برای تعهد قوی خود به عدالت اجتماعی شناخته شده است. در طول جنگ داخلی در نیجریه، سوینکا با نوشته‌هایش از آتش‌بس دفاع کرد، اما سال ۱۹۶۷ به اتهام توطئه دستگیر شد و تا سال ۱۹۶۹ به عنوان یک زندانی سیاسی در سلول انفرادی زندانی شد.وله سوینکا پس از برنده شدن ترامپ در انتخابات دور پیش، نه تنها از آمریکا خارج شد بلکه گرین کارتش را پاره کرد.