تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3766427
شناسه : 3766427
تاریخ :
صدور ۲۷ هزار جلد سند مالکیت در کردستان طی چهار ماه اول امسال اقتصاد ایران: سنندج_مدیرکل ثبت اسناد و املاک کردستان گفت: امسال ۲۷ هزار جلد سند مالکیت طی چهار ماه اول سال در کردستان صادر شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سید امید زمانی صبح یکشنبه در جریان دیدار نماینده ولی فقیه استان کردستان با کارکنان ثبت اسناد استان کردستان به تاریخچه ثبت پرداخت و اظهار کرد: سازمان ثبت از قدیمی‌ترین سازمان‌های کشور است که خدمات متنوعی از جمله ثبت اسناد، املاک، اختراع، برند و غیره به مردم ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت در حوزه نقش اجتماعی با جلوگیری از نزاع و تراکم ورودی محاکم قضائی فعالیت دارد، افزود: این سازمان ۲ رسالت مهم از جمله کاداستر و قانون نظام تنظیم سند رسمی را دنبال می‌کند.

وی اضافه کرد: کاداستر زمینه تثبیت اراضی و جلوگیری از زمین خواری و کوه خواری، اجرای معامله رسمی و بهداشت حقوقی و قضائی جامعه را فراهم می‌کند.

زمانی با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد مراجع قضائی وابسته به موضوع املاک و اسناد عادی است، گفت: اگر کاداستر و حدنگاری اراضی اجرا شوند به بهداشت و سلامت حقوقی جامعه کمک می‌کند و دعاوی را کاهش خواهد داد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک کردستان همچنین با اشاره به عملکرد این اداره کل گفت: در اجرای ثبت نوین، با اسکن بیش از یک میلیون و دویست هزار برگ اوراق ثبتی ،۳۳۰ هزار پرونده بایگانی الکترونیکی را داریم که گام ارزشمندی برای محافظت از سرمایه‌های مردم است.

وجود ۳۰ هزار شرکت ثبت شده حقوقی در کردستان

وی به وجود ۳۰ هزار شرکت ثبت شده حقوقی در کردستان اشاره کرد و یادآور شد: در سال قبل هزار شرکت جدید ثبت شد و در میانگین ثبت زمان شرکت رتبه اول کشور را داریم.

زمانی با اشاره به وجود ۱۱۴ دفتر اسناد رسمی در استان خاطرنشان کرد: این دفاتر ۴۵۰ هزار سند را در استان تنظیم کرده‌اند.

زمانی بیان کرد: ۱۵۴ دفتر ثبت ازدواج و طلاق در کردستان فعالیت دارند که ۱۸ هزار واقعه را در سال گذشته تاکنون ثبت کرده‌اند.

وی به صدور اسناد مالکیت در استان پرداخت و تصریح کرد: ۲۷ هزار سند مالکیت نیز امسال طی چهار ماه اول سال صادر شده است و در حوزه کاداستر نیز بیش از دو میلیون و صد هزار هکتار از اراضی ملی استان به ثبت رسید.

صدور ۲۷ هزار جلد سند مالکیت در کردستان طی چهار ماه اول امسال

وی ادامه داد: در زمینه اراضی دولتی بیش از ۱۸ هزار سند دولتی و ۶۵ درصد اراضی زراعی استان نیز ثبت شده‌اند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک کردستان یادآور شد: در شهر بیجار، قروه و دهگلان همه اراضی اوقافی منفعتی سند دار شده‌اند و پیش بینی می‌شود در سنندج و مریوان نیز این اراضی امسال به اتمام برسد.

زمانی به دیگر موفقیت‌های این اداره پرداخت و گفت: سال قبل در پیشبرد برنامه عملیاتی جزو سه استان برتر کشور بودیم

کمبود نیرو از دغدغه‌های ثبت اسناد کردستان

ماموستا کمانگر از سردفتران پیشکسوت استان نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اداره‌کل ثبت اسناد و املاک کردستان کمبود نیرو است.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از نیروهای این اداره‌کل بازنشسته شده‌اند، بیان کرد: به دلیل عدم جذب نیرو این اداره با مشکل مواجه است و می‌طلبد مسؤولان برای جذب نیرو در این ارگان همت گمارند.

وی ارتباط و تعامل بین مدیران، معاونین و کارکنان ثبت اسناد استان را مطلوب خواند و بیان کرد: این مهم منجر به افزایش رضایتمندی مردم شده است.

دفاتر اسناد رسمی کارهای حاکمیتی انجام می‌دهند

احمد ازغ رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: دفاتر اسناد رسمی مجموعه‌هایی هستند که کارهای حاکمیتی را انجام می‌دهند.

وی اذعان کرد: تثبیت مالکیت اساسی‌ترین خدمت دفاتر اسناد رسمی است که به مردم ارائه می‌شود و در جلب رضایت مردم

وی ادامه داد: ۱۱۸ دفتر ثبت رسمی در کردستان فعالیت دارند و ۱۱۰ نفر نیز در حال کارآموزی هستند و هرآنچه که مربوط به اموال منقول و غیرمنقول باشد مورد توجه دفاتر رسمی قرار می‌گیرد.

ازغ اضافه کرد: کانون سردفتران سالی یکبار انتخابات برگزار می‌کند که براساس آن ۱۷ نفر انتخاب و در نهایت با تشخیص قوه قضائیه هفت نفر انتخاب و ابلاغ آنها صادر می‌شود.

ماموستا عنایتی از دیگر سردفتران استان نیز خاطر نشان کرد: اداره‌ای که با جامعه روحانیت ارتباط نزدیک دارد ثبت اسناد است و غالب مسؤولان دفاتر ثبت اسناد استان برعهده روحانیون است که اکثر آنها را ماموستاها تشکیل می‌دهند که منشأ کسب رضایت مردم است.