تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3766422
شناسه : 3766422
تاریخ :
اعتراض توکیو به ورود کشتی‌ چینی به حریم آبی ژاپن اقتصاد ایران: وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که یک کشتی نقشه برداری نیروی دریایی چین به طور موقت وارد آب‌های سرزمینی ژاپن در نزدیکی استان کاگوشیما شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پس از ورود یک فروند هواپیمای اطلاعاتی Y-9 نیروی هوایی چین به حریم هوایی ژاپن در طی روزهای گذشته و اعتراض دولت ژاپن، وزارت دفاع این کشور در اعلامیه‌ای خبر از ورود غیرقانونی یک کشتی نقشه برداری نیروی دریایی چین  به طور موقت به  آب‌های سرزمینی ژاپن در نزدیکی استان کاگوشیما داده است. دولت ژاپن از طریق کانال‌های دیپلماتیک به طور رسمی به چین اعتراض خود را ابلاغ کرده است.

وزارت دفاع ژاپن گزارش داد: این کشتی نقشه برداری نیروی دریایی چین در حدود ساعت 5 صبح امروز در آب‌های مجاور جزیره کوچینو ئه رابو استان کاگوشیما به سمت شرق در حال حرکت بود و در حدود ساعت 6 صبح وارد آب‌های سرزمینی در جنوب غربی این جزیره شده و برای مدت تقریباً 1 ساعت و 50 دقیقه در آنجا باقی مانده است. این کشتی حوالی ساعت 7:53 از آب‌های ژاپن خارج شده و به سمت جنوب ادامه مسیر داده است.

به گفته مقامات ژاپنی، پس از وقوع این اتفاق نیروی دریایی و هوایی  ژاپن یک مین‌روب و یک هواپیمای ضد زیردریایی به‌ منظور نظارت و جمع‌آوری اطلاعات به محل مورد نظر اعزام کرده‌اند.

این اتفاق، دهمین ورود کشتی‌های نیروی دریایی چین به آب‌های ژاپن در طی سال جاری و سیزدهمین ورود کشتی‌های چینی شامل زیردریایی‌ها و کشتی‌های اطلاعاتی به حریم آبی ژاپن است. وزارت دفاع ژاپن در بیانیه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده، تأکید کرده است: نیروهای دفاعی ژاپن به طور قاطع از قلمرو، آب‌های سرزمینی و حریم هوایی ژاپن دفاع خواهند کرد.

ژاپن مدعی است که هدف از اقدامات چین، نظارت بر بستر دریا برای کمک به فعالیت‌های زیردریایی‌های نظامی چین است و این اقدامات را تهدیدی برای امنیت ژاپن می‌داند. دولت ژاپن اقدامات چین را کاملاً غیرقابل قبول دانسته و اعلام کرده که درباره این موضوع به‌طور جدی اعتراض خود را به پکن ابلاغ کرده است.

در پی ورود هواپیمای نظامی Y-9 چین به حریم هوایی ژاپن در طی روز های اخیر نیز مقامات ژاپنی خواستار توضیح پکن شده بودند.پکن نیز اعلام کرده بود که با مقامات مربوطه ژاپنی در ارتباط بوده  و در حال بررسی این مسئله است . با این وجود، ورود این کشتی نقشه برداری نظامی چینی در روز گذشته، حساسیت مقامات و وزارت دفاع ژاپن را بیش از پیش افزایش داده است.

پکن نیز در واکنش به اظهارات مقامات ژاپنی و با تکرار مواضع خود اعلام کرد: ما از طریق کانال‌های دیپلماتیک با ژاپن در ارتباط هستیم . ما تاکید میکنیم که قصدی برای ورود به حریم هوایی یا آبی هیچ کشوری نداشته و نداریم. چین همواره به حاکمیت کشورها احترام گذاشته و خواستار عدم تفسیر نادرست این رویدادها شده است.

این اتفاقات نشان‌می دهد تنش‌های میان چین و همسایگان خود بر سر فعالیت‌های نظامی در مناطق مرزی و مورد مناقشه به طور روز افزون در حال افزایش است.

انتهای پیام/